5 002 läst · 4 svar
5k läst
4 svar
mörkbehandla ek
Någon som har erfarenhet att mörkolja ek. Funderar på att använda t.ex. timberex walnut oil för att mörka ner ekskivor till en badrumsinredning. Avstår från att besta eftersom det riskerar att bli ojämnt. Hur blir resultatet av oljningen?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Jag körde med Osmo hårdvaxolja och har provat den på bok, ek, gran, björk och fur. Tycker den fungerar klart bäst till boken och eken. De andra suger så mycket att man får samma problem som med betsen nästan.
Jag tyckte ändå att det fanns samma risker fast inte lika stora med oljan som med bets, att det blir ojämnt. Det kan också, precis som i normalfallet, bero på märkligheter i fibrerna.
Till slut blev jag dock nöjd och ytan får ju en sorts tålighet som inte vanlig bets ger.
Jag tyckte ändå att det fanns samma risker fast inte lika stora med oljan som med bets, att det blir ojämnt. Det kan också, precis som i normalfallet, bero på märkligheter i fibrerna.
Till slut blev jag dock nöjd och ytan får ju en sorts tålighet som inte vanlig bets ger.
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Amoniakbehandling? Hur fungerar det i ditt fall?
det beror på hur mörk du vill ha den.
jag har testat på en liten bit bok med ett strykjärn och den blir lite mörkare. men det är svårt att få det jämt med strykjärn.
så jag skulle betsa med en oljebaserad bets och sedan en hårdolja eller lack för att skydda betsen så att den inte slits ner på en gång
jag har testat på en liten bit bok med ett strykjärn och den blir lite mörkare. men det är svårt att få det jämt med strykjärn.
så jag skulle betsa med en oljebaserad bets och sedan en hårdolja eller lack för att skydda betsen så att den inte slits ner på en gång