4 393 läst ·
49 svar
4k läst
49 svar
Möjligheter och fällor med de nya friare byggreglerna
Jag har inte jämfört Sverige med andra länder, det är du som för in det perspektivet. Och det är inte särskilt lätt att använda som argument egentligen eftersom mycket svårt att jämföra olika regelsystem och olika kulturer. Och vi vill ju inte införa dysfunktionella system och regleringar bara för att andra länder har dem. Sen att det smyger sig in vrickad kontinental byråkrati via EU-samarbetat och den allmänna internationaliseringen är ju också en realitet som vi måste förhålla oss till. Vanligen genom att försöka lindra skadeverkningarna tänker jag.makhno_ skrev:
Poängen var att din upplevelse av sverige i jämförelse men andra länder är helt fel och att det är extremt lätt att ta reda på att alla länder har bygglov, stadsplanering med rätt komplexa regler och processer. Du behöver inte spekulera. Sossesverige är inte på något sätt så unikt som folk tror. På många sätt har sossesverige enklare processer eftersom hela regelverket är utformat så att det teoretiskt skall kunna tolkas av gemene man. Intresseorganisationer har haft större makt i många andra länder med ännu mer komplicerade regler som resultat.
Visst, rent seeking är ju kostsamt för ett samhälle. D v s där staten garanterar att företag eller en privatsektor kan t ex sälja tjänster som ingen efterfrågar men som andra av staten tvingas köpa. Sådan korporativism är ju populärt i de dysfunktionella kontinentala länderna och äter sig in också i vår ekonomi.makhno_ skrev:
Ja och den är så ny att den utformats mer i linje med andra länders processer. Därför består den av privata aktörer vars tjänster, dokument och konsulter man måste köpa för att får sin byggnad klassad som miljövänlig. Dessa privata aktörers byråkrati är då extremt komplicerad och väldigt rigid så att man inte kan göra saker som rent faktiskt är bra för att regelverket inte tagit hänsyn till detta utan vänder sig mot en specifik byggnadstyp eller process. Det är ett perfekt exempel på hur företags byråkratier i sverige idag är värre än offentlighetens. Alla som har haft med banker och försäkringsbolag att göra bör veta detta.
"Kraven på hur en bostad ska fungera finns alltså kvar, men man tog bort alla anvisningar för hur man kan göra för att uppfylla kraven."
På många sätt är det där ju lite av en mardröm för amatörer? Lär ju bli att förhålla sig till olika skumma branschpraxis och tolkningar ...
På många sätt är det där ju lite av en mardröm för amatörer? Lär ju bli att förhålla sig till olika skumma branschpraxis och tolkningar ...
Ja det är en absolut avart som tyvärr varit på stark frammarsch. Det sämsta av alla världar kan jag tycka.Claes Sörmland skrev:
Ja, håller med - den där moderna poplitteraturen är inget jämfört med de klassiska jättarna. Det var bara en association i samband med "Dilatos" helfestliga kommentar om mannen på 2,08 som svårligen kunde ta raska kliv inomhus ifall takhöjden understeg 2.10. 😁makhno_ skrev:
Men vad får dig att tro att det skulle vara så annorlunda idag? Vad gäller bygglovsregler kan det nog framstå som att det är enklare nu, men det är baxigt nog, påstår jag. Och fördyringar har man uppfunnit så det räcker och blir över. Själv ser jag fram emot att sätta en garageport efter 1/12...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad tror forumet om möjligheterna till att bredda denna dörröppningen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Möjligheter till bygglov då bef hus ej stämmer med kommunens underlag
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vad har jag för möjligheter gällande häck mot grannen
Bygglov -
Hur hade ni bedömt möjligheterna att avhjälpa fel på detta tak?
Hustillverkare -
Fällor & möjligheter när du inreder hemmet
Artikelkommentarer