Hej,

Jag har ett i vanlig ordning fult elskåp i hallen som jag tänkte ge en uppsnyggning i samband med renovering. Klär förmodligen in det alt bygger in det i nån form av låda. Till frågan...

Kan jag kapa den nedre delen av vad som verkar vara en onödigt stor monteringsplatta utan problem?

IMG_3012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har säkert suttit tidur och annat jox (elmätare kanske) där tidigare, men om det går att kapa av eller inte går ju inte att säga utifrån bilderna. Kanske inte rätt ställe att chansa med cirkelsågen....

Lossa skruvarna försiktigt och kika in bakom först.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Den stora plattan sitter nog där av en anledning.

nisse123 skrev:
Den stora plattan sitter nog där av en anledning.
den enda anledningen kan vara att mätarn har suttit där innan och plattan har monterats pga dölja märken på väggen från den gamla mätarn i samband med att man har gjort ett stigarbyte och placerat mätarna i källaren

Det är troligtvis så som devavi skriver, men det kan ju vara så att inkommande matning kommer precis bakom så såga i så fall försiktigt, kanske inte hela vägen igenom och bryt sedan av resten.

Kan vara en "Stigardosa" med gamla huvudsäkringar också där bakom.

tommib
Jag tror inte det där är en monteringsplatta, jag tror att det är en täckplatta som har använts när man tagit bort en gammal mätartavla. Ev går det att ta bort, det beror på om den täcker massa rörutlopp som dragits om eller om man bara valde enklaste möjliga lösningen när man byggde om elen. Jag tänkte först att den täckte ett rörutlopp för stigaren men den ser ut att komma in från vänster när jag tittar noggrannare.

Lätta på skruvarna och kika in, men var försiktig så att du inte drar loss något. Det bästa är sannolikt att ringa en elektriker så kan den säkert snygga till det mer. Det beror på hur många grupper som sitter i skåpet, ev går det att byta till ett mindre.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.