Fleskatoren: Har du nån idé var jag kan söka efter dessa företag?

O
Tjena Henrik
Hur går det med ditt KNX projekt?

//Olov

Hej Olov,

Precis beslutat att det blir KNX, kommer med all säkehet behöva din hjälp snart.

Hälsn Henrik

Varför inte köra med ELKO Living System? Det är både billigare och kräver ingen behörig driftsättare (däremot en elektriker med behörighet som installerar)

Fleskatoren: ELKO Living är ett firmanamn på IHC, som är en system som tyvärr inte löser mitt problem med Strömbrytaren. Det behöver också impulsbrytare, så man kommer tillbaka till hur man ska bygga om strömbrytaren. KNX är en standard med fler leverantörer och en konkurrens som driver utvecklingen framåt, därför föredrar jag KNX.

Dina brytare ser ut att vara fabr. "Stotz-kontakt", Tyskland. Är du helt säker på att det är originalbrytarna från 1932? Jag hade gissat på slutet av 30-talet till början av 50-talet ca. Det är den vita färgen som förbryllar...verkar i a.f. vara svåra att bygga om, har tittat på en likadan brytare i min privata samling.

Elhistoriska: Visst du har rätt att det är Stotz Kontakten. jag har hittat flera SK märkningar på både porslinsdelen och plastramen. Helt säker kan man aldrig vara, men huset har bara bytt ägare en gång tills nu. Det var 1957, då det tapetserades om och två kontakter byttes till "moderna". Alla andra (11) är likadana vita. Det är 10 enkelströmbrytare och en dubbel. Så det mesta tyder på att det var väldigt moderna vita kontakter som sattes in i huset två år efter firman SK bildades. Den svarta du har i samlingen ser likadan ut i formen som vår. Jag vill väldigt gärna kunna behålla utseendet även med ett modernt elsystem, så alla tips/funderingar är välkomna ;o)

Du har inte funderat på eljos renova till dina brytare, dom är ju i gammeldags stil!

Förlåt mig, det var ju det 1sta du skrev.. :(

mr.Ola; tack ändå för ett förslag!

Tänkte avsluta tråden med info om hur jag tillslut gjorde med de gamla strömbrytarna. Efter många tips och vänliga förslag, kom jag inte fram till någon mekanisk lösning att bygga om strömbrytarna på. Så istället fick vi tänka på annat sätt.

Så hur har jag då löst det? I vanliga fall använder jag scenarion med en tryckning på en modern display placerad i köksentrén. Där kan vi tex när vi kommer hem på kvällen, tända "hemma"-scenariot som tänder lampor till rätt dimmernivå samt vägguttag med separat brunnständning för golvlampor. Detta gör att de gamla strömbrytarna sällan används. Bara nån gång ibland för att modifiera dimningen för en taklampa i ett rum. Alltså är det mest familjen som använder strömbrytarna, vilket gör att vi bara är några få som behöver lära oss ett lite nytt beteende. Vi har fått plats med KNX pucken inklämd i den gamla dosan bakom strömbrytaren. Den fungerar då som KNX adressen och översätter 24V buss signalen till KNX systemet.

Om man nu manuellt vill manövrera den lampa som styrs av strömbrytaren, får man slå till brytaren och därefter direkt slå av den. Så: -upp/-ner ger en signal till lampan att tända på 100%. Nästa korta -upp/-ner ger signal till lampan att släcka. Om man istället låter strömbrytaren stanna i "upp"läge, börjar lampan dimras ner kontinuerligt tills man når önskad ljusnivå, då man avbyter dimningen genom att brytaren fälls ner till ursprungsläget igen.

Det blir ju lite undervisning då gäster ska bo i huset, men det har hittills fungerat över förväntan. Vi har även kopplat "hemma" scenariot till en av de gamla strömbrytarna vid huvudingången, så vi kan tända hela huset även om vi väljer att gå in genom stora ingången.

Som en summering är jag mycket nöjd över att det gick att behålla de gamla strömbrytarna och utseendet på huset på de flesta synliga ställena i huset, kombinerat med den moderna funktionaliteten och möjligheterna med KNX.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.