6 417 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Modifiera gammal strömbrytare till impulsfunktion
Sida 1 av 2
Vi har köpt ett hus från -32 med originalströmbrytare. All el skall dras om och vi kikar på en KNX lösning. Har letat efter nya strömbrytare som enkelt kan modifieras till återfjädrande för att kunna styra både tändning och dimmning i en knapp, men ännu inte hittat någon som passar. Vi har tittat på Eljos Renova, men den känns för plastig. Har även kikat på strömbrytare från Manufactum i Tyskland efter tips här på forumet, men den känns inte helt rätt. Så jag har återkommit till att modifiera de ursprungliga strömbrytarna.
Så min fråga är om det går att bygga om en vippbrytare till återfjädrande med impulsfunktion?
Eller ett tips om någon firma som kan göra det?
Med KNX är det ju bara styrströmmen på 24V i busskabeln som skall brytas med strömbrytaren, så elkraven på strömbrytaren blir rätt låga.
Bifogar en bild på strömbrytaren jag vill modifiera nedan.
Så min fråga är om det går att bygga om en vippbrytare till återfjädrande med impulsfunktion?
Eller ett tips om någon firma som kan göra det?
Med KNX är det ju bara styrströmmen på 24V i busskabeln som skall brytas med strömbrytaren, så elkraven på strömbrytaren blir rätt låga.
Bifogar en bild på strömbrytaren jag vill modifiera nedan.
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Blir nog lite problem att adressera en brytare från 30-talet...... 
Skämt åsido, är inte så hemma på KNX-system men det jag varit med om så var alla strömställare i bussystemet adresserade (programmerade).
Skämt åsido, är inte så hemma på KNX-system men det jag varit med om så var alla strömställare i bussystemet adresserade (programmerade).
men om du ändå ska ha såna moderna påfund i ett gammalt hus så varför behålla de ursprungliga brytarna?? sätt dit 4-kantiga plastbitar istället...
Kopparkullen:; Det problemet fixar vi.
electrocuted: Jag vill bara ha funktionaliteten från KNX, men gömd för att inte förstöra originalutseendet i huset som är helt i originalskick annars. Eftersom hela elsystemet måste bytas av säkerhetsskäl och dagens livsstil ändå kräver fler elfunktionalitet är även en traditionell eldragning svår att göra.
electrocuted: Jag vill bara ha funktionaliteten från KNX, men gömd för att inte förstöra originalutseendet i huset som är helt i originalskick annars. Eftersom hela elsystemet måste bytas av säkerhetsskäl och dagens livsstil ändå kräver fler elfunktionalitet är även en traditionell eldragning svår att göra.
Jag har gjort bussystem (hager Tebis TX) där man satt en liten sensor (tex http://katalog.hager.se/default?ni=1873937&ci=7&app=Catal&pr=89166) bakom en vanlig impulsknapp.. Så visst går de få att få funka med gamla brytare. De svåra är att få den återfjädrande.
Rrrr: Tack för förslaget, det var ungefär så som jag hoppades kunna göra. Att bygga om strömbrytaren är det joxiga precis som du säger. Jag får väl leka Mulle Meck och pröva mig fram med de gamla strömbrytarna.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Går alldeles utmärk att använda vilka brytare som helst till KNX. Man sätter en liten enhet i dosan bakom brytare som är adresserbar samt har tåtar att koppla in i brytare. Om sedan den gamla brytaren går att få återfjädrande har jag ingen aning om...Kopparkullen skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det är som jag brukar säga, "allt går med lite vilja"! 
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västra Götaland
· 344 inlägg
Då har jag lärt mig nåt nytt.
Låt oss höra hur du löste återfjädringen av brytaren när/om det fungerar.
Låt oss höra hur du löste återfjädringen av brytaren när/om det fungerar.
Går det inte att programera KNX-systemet så att det reagerar på både positiv och negativ flank på signalen från brytaren? Hade det varit en PLC, så hade det gått att lösa utan återfjädrande brytare.
Det finns företag som renoverar och modifierar gamla porslinsbrytare. Vet dock inte namnet på dom.