O
Jag har byggt ett styrskåp utifrån en tom plåtkappsling, kabelrännor, DIN-skenor och DIN-apparater. Nu skulle jag vilja sätta ett petskydd ytterst. Vilket material borde jag använda? Förr satt det ofta någon sorts tunn bakelitskiva men idag antar jag att det är andra material som gäller?

Plexiglas funkar fint, och är ju ganska lättillgängligt.

Går bra med plastskiva 1 mm tjocklek.
Tror att det är billigare än plexi och mer lättarbetat

Bästa svaret

En tunn skiva av polykarbonat om man tycker att den ska hålla "för allt" eller en akrylskiva om priset är viktigare än hållfastheten.
Plexi är bara ett fabrikat av många, medan plasterna heter akryl (som används i många saker som ljusskyltar, varuställ. Polykarbonat är mycket seg och i princip okrossbar och används tex i okrossbara rutor.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
O
Jag hade redan sorterat bort plast av olika slag med tanke på brandsäkerhet. Kändes inte som jag kunde få tag i något som klarar glödtrådstestet. Spanade lite efter tunna fibercementskivor och liknande av den anledningen, men efter att ha läst på om polykarbonat som @elmont föreslog så är det precis vad jag vill ha. Jag hade helt missat att det till skillnad från t.ex. plexiglas och många andra plaster är självslocknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.