13 967 läst ·
39 svar
14k läst
39 svar
Modernisera vertikalfräs?
Just det, de två vänstra på bild fem är något hembygge av kasserade sågklingor. Jag bär alltså upp samtliga kuttrar på vinden och glömmer bort att de finns (till den dag jag tror mig kunna bygga något av dem), klart bättre än att ha dem på armlängds avstånd från fräsen...
Jag vet vad du kan göra med alla gammla kuttrar.
Häng dom i äppelträden som tyngder så att alla grenar hänger vågrät så
blir det lättare att plocka äpplen.
Det blir som ett konstverk samtidigt så fyller det en praktisk funktion.
Mvh Pär H
Häng dom i äppelträden som tyngder så att alla grenar hänger vågrät så
blir det lättare att plocka äpplen.
Det blir som ett konstverk samtidigt så fyller det en praktisk funktion.
Mvh Pär H
Finns säkert många anledningar men den största är att stålen sticker ut väldigt mycket från kuttern samt att kuttern inte är rund. Matar man på ordentligt är det risk att stålen hugger i arbetsstycket och slungar iväg det. Har man en rundkutter minskar risken eftersom själva kuttern tar emot, stålen sticker ju bara ut en eller två millimeter. Det är av samma anledning man vill ha spånbegränsare/säkerhetsstål i en vertikalfräskutter -- man begränsar den möjliga avverkningen.
Den andra anledningen till att just fyrkantskuttrarna är farliga är att stålen faktiskt kan lossna och flyga iväg. Ett sådant stål väger en herrans massa...
Den andra anledningen till att just fyrkantskuttrarna är farliga är att stålen faktiskt kan lossna och flyga iväg. Ett sådant stål väger en herrans massa...
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Förvisso sticker stålen ut mer på en fyrkantskutter, just för att den är fyrkantig, men stålen sitter fast på precis samma sätt på många gamla rundkuttrar. Dvs i ett spår som är öppet i bakkant så att om muttern lossar lite lite sticker stålet iväg i en väldig fart.
Ju mer stålen sticker ut desto mer av fingrarna går åt om de råkar hamna där. Risken för att de hamnar där är ju betydligt större med en kick back-benägen konstruktion som fyrkantskutter.
Ju mer stålen sticker ut desto mer av fingrarna går åt om de råkar hamna där. Risken för att de hamnar där är ju betydligt större med en kick back-benägen konstruktion som fyrkantskutter.
Det enklaste är att prata med gamla möbelsnickare hur många av deras kollegor som har alla fingrar kvar.
Vertikalfräsen är den överlägset farligaste maskinen som finns på ett snickeri genom alla dess olika moment. Det är få maskiner där man har sådana kastrisker som på just denna och det ihop med en fyrkantskutter och en ovan användare är en ren dödsfälla.
Kraften från ett flygande frässtål slår inte bara bort några fingrar, man dör av det
/Kent
Vertikalfräsen är den överlägset farligaste maskinen som finns på ett snickeri genom alla dess olika moment. Det är få maskiner där man har sådana kastrisker som på just denna och det ihop med en fyrkantskutter och en ovan användare är en ren dödsfälla.
Kraften från ett flygande frässtål slår inte bara bort några fingrar, man dör av det
/Kent
Jag tog faktiskt en bild på cykelverkstaden samma dag som svar på det där, men sen föll det i glömska men nu tömde jag kameran...Dr Fozz skrev:
Cykelverkstad är klart underprioriterat snickeri. Att snickra handlar om att skapa nytt, att cykelmeka handlar alltför ofta om att laga eller underhålla. Därför har jag inte lagt just något jobb på ytan ännu, den "cykeltid" som blir över föredrar jag att ha i sadeln.
Edit: Det här är förresten tredje gången någon känner igen mig på byggahus.se men inte tvärt om. Bah!
Redigerat:
Jag kan bara gratulera, det ser ut att vara en riktigt fin Jonsered från den tiden när gjutjärnet mognades ett par år utomhus: det är klass på det. Det som brukar gå är lagren men det går bra att byta ut. Fin ASEA med den rätta monsterlindningen också.
Införskaffa en TB90-kutter eller två från (t.ex) Toolbox så har du tillgång till ett stort sortiment billiga snabbstålsprofiler. Jag tror enklaste kuttern kostar en tusenlapp och stålen ligger på under hundralappen paret, hundrafemti för stål + brytare om jag minns rätt.
Släng skräckstålen och ge fasen i medmatning tills du hittat ett hyfsat matarverk.
Lycka till, det är en maskin du kan ha fantastiskt mycket nytta av hela livet ut.
Införskaffa en TB90-kutter eller två från (t.ex) Toolbox så har du tillgång till ett stort sortiment billiga snabbstålsprofiler. Jag tror enklaste kuttern kostar en tusenlapp och stålen ligger på under hundralappen paret, hundrafemti för stål + brytare om jag minns rätt.
Släng skräckstålen och ge fasen i medmatning tills du hittat ett hyfsat matarverk.
Lycka till, det är en maskin du kan ha fantastiskt mycket nytta av hela livet ut.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden