Hoj!

Skulle vilja kunna sätta moderna frässtål i min gamla vertikalfräs, men räcker farten till?

Motoraxel Ø 178 mm
Spindel Ø 70 mm

Utväxling: 178 / 70 ≈ 2,54

Motorvarv: 1.420 rpm
Spindelvarv: 1.420 x 2,54 ≈ 3.610

Det är väldigt långt från de 22.000 rpm en modern handöverfräs spottar ur sig.

Ska jag istället lägga tiden på att bygga om fräsbordet så jag kan montera in en modern handöverfräs i det? I sådant fall blir det en destruktiv ombyggnad av fräsen, men jag kommer i vilket fall inte använda den om jag inte kan sätta moderna stål i den. De gamla känns alltför farliga och omständiga att använda.

Det vore rätt enkelt att låta svarva en ny spindel med fäste för en modern fräschuck i änden av den.

Edit: Peka på bilderna för bildtext...

• 1 Fräsen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2 Ratt för höjdjustering.jpg
    Skapa konto
  • 3 Spindel i bottenläge.jpg
    Skapa konto
  • 4 Spindel i toppläge.jpg
    Skapa konto
  • 5 Ner i spindelhålet.jpg
    Skapa konto
  • 6 Spindeln demonterad.jpg
    Skapa konto
  • 7 Fabrikat och modell.jpg
    Skapa konto
  • 8 Drivning och växel för höjdjustering.jpg
    Skapa konto
  • 9 Motorplåt.jpg
    Skapa konto
  • Anhåll.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Ett par bilder av de gamla stora frässtålen. Notera att den högra tallriken ligger på snickarbänken med sin klassiska träskruv till städet...

• Diverse frässtål.jpg
    Skapa konto
  • Stort frässtål.jpg
    Skapa konto
Först och främst är det körförbud på alla dina fyrkantskuttrar. Prova dem inte och se helst till att ingen annan får för sig att använda dem. Helst genom att du förstör dem.

I övrigt har jag inga välunderbyggda synpunkter, men det finns nog andra som har.

Vad är det för diameter på hålen i kuttrarna (och därmed axeldiametern)?

mattiasp skrev:
Först och främst är det körförbud på alla dina fyrkantskuttrar.
Jo, jag vet redan att de är fullkomligt livsfarliga och har inga ambitioner att använda dem.

phl skrev:
Vad är det för diameter på hålen i kuttrarna (och därmed axeldiametern)?
Har inte mätt axeln, gissar på 25-30 mm. Det går utmärkt att ta loss axeln så att svarva en ny med fäste för modern chuck är i sådant fall planen.

Förvisso kan man växla om drivningen också men då börjar det bli ett större jobb än att montera in en modern handöverfräs i bordet istället. Fast att köpa en handöverfräs kostar så klart en hel del...

Men om axeln är 30mm så kan du väl bara köpa nya kuttrar och köra dem i maskinen som den är? Hastigheten lär inte vara ett problem. Du kan spana in lite kuttrar på www.toolbox.se.

Jag hade byggt om till handöverfräs, åtminstone om du kan göra det utan att förstöra maskinen så att du inte kan bygga tillbaka. Frässtålen är billigare, den levande kraften i stålen mindre, och det är helt enkelt trevligare och något mindre farliga maskiner att jobba med, speciellt för oss amatörsnickare.

Om man är ute efter en bordsmonterad handöverfräs hade jag nog byggt ett nytt bord till en dito. Personligen hade jag gärna haft en vertikal för att köra profil/kontraprofil och liknande.

phl skrev:
Om man är ute efter en bordsmonterad handöverfräs hade jag nog byggt ett nytt bord till en dito. Personligen hade jag gärna haft en vertikal för att köra profil/kontraprofil och liknande.
Jo, iofs är detta faktiskt det bästa lösningen. Och tobbe ser ju ut att ha gott om plats också:)

Då får den gamla fräsen förbli i sitt nuvarande skick med sliprullen på, den fyller ju sin funktion som slipmaskin (till jag får fingrarna ur och bygger en bandputs). Så skaffar jag en vettig handöverfräs och bygger den ett eget bord.

Fräsarna med 30 mm kostar i vissa fall som en hel handöverfräs. :x http://www.toolbox.se/produktlista.asp?path=19n-kat61n

Mina tankar, svarva helt ny spindel, byt motor, byt utväxling.
Ny spindel (så kan du byta tillbaka).
Ny motor med högre varvtal (så kan du byta tillbaka)
Byt utväxling på remdriften ( så kan du byta tillbaka)

En modern axel håller 30mm.
Om din axel är 1" , eller 25mm, finns det distanshylsor att köpa så du kan köra moderna fräskuttrar.
Som sagts så kör INTE fyrkantkuttrarna!!!!!

3600rpm är väl lite lågt, gick det att växla upp den till 5000-6000 utan värre åtgärd skulle jag nog göra det.

Jag skulle komplettera Den Store med en bordsmonterad överhandsfräs, du verkar ha plats till båda maskinerna :)

Finns det nån tappsläde till den?

Jo, ny motor med högre varv är också ett alternativ men det lär bli ännu dyrare har jag en känsla av. Dessutom är jag inte helt bekväm att öka varven på spindeln, sannolikt har de inte konstruerat för "moderna" varvtal. Även om det är gammal hederlig gedigen design på det som är...

bax skrev:
Jag skulle komplettera Den Store med en bordsmonterad överhandsfräs, du verkar ha plats till båda maskinerna :)

Finns det nån tappsläde till den?
Ja, komplettering är nog vägen fram. Plats finns. :D

Ingen tappsläde finns. Såg (när jag Googlade tappsläde) att man kan köpa en ny vertikalfräs med tappsläde för 6.000,- inkl. moms, frågan är hur f-n en liten handöverfräs kan kosta som en stor maskin? Fast det kanske är Bruksbo-kvalitét på den? http://www.lovangersmaskin.se/product_info.php/cPath/67_36/products_id/37

Lite svar på dina frågor och reflektioner. Betänk att jag inte själv äger en vertikalfräs.

Du bör nog undvika att hänga upp dig på priser och bara acceptera dem. Skärande verktyg av bra kvalitet kostar alltid. Vill man göra avkall på kvaliteten kan man köpa billigare och sämre prylar. Notera nu att jag pratar om skärstål/kuttrar.

Bara för att du kan få tag på en ny kinesisk vertikalfräs för 6kkr betyder det ju inte att din gamla Jonsered är skräp. Om man som jag gillar att leta begagnat så lär du kunna få tag på nya remskivor/remrullar och/eller ny motor till din gamla fräs för långt under 6kkr. Hur är spindeln lagrad? Sitter det kullager lär den inte ta skada av att snurra lite fortare.

Min gissning är att din Jonsered på många punkter är bättre än kinesen. Dock bör du fixa till vettiga skydd och spånutsug på Jonsereden. Min _gissning_ är att tappsläden på kinamaskinen inte är speciellt precis men vem vet, maskinen kanske är ett fynd om man koncentrerar sig på pris i förhållande till prestanda.

Betänk att du fortfarande behöver bra kuttrar och stål till en eventuell ny kinamaskin.

Vad gäller pris på stöddiga handöverfräsar så behöver det faktiskt inte bli speciellt dyrt. Flera forummedlemmar har framgångsrikt bordsmonterat Clas Olssons stora handöverfräs. Mitt tips är dock att titta på en Trend T11 från UK, det är er en stöddig fräs som passar bra i bord. Komplettera med Axminsters fina skaftförlängare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.