6 438 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Modern isolering i gammalt hus Del2
Alt.1 gör ju att du får så lite köldbryggor som möjligt eftersom det inte är mer än i korsen du har genomgående trä.G Glericus skrev:Jag kommer nog inte kunna rodda till så att jag kan spruta in lösull i taket. Så vad anser ni vara bäst att använda om inte de?
Först och främst använder man väl "mjuka" skivor eftersom mått inte alltid är prick och precis.
Alt 1
Man köper 120mm ull och sätter i facken, skruva reglar tvärs över (60cc) eftersom man fyller. Sedan isolerar man mellan dom 45orna och bygger in dom med plast samtidigt. För att till sist korsa reglarna lodrätt igen med 60cc och isolera?
Reglarna för innerväggen blir då lodräta i slutändan.
Alt 2
Man köper 165mm (om de nu finns), skruvar reglar jämns med takåsarna. Fyller och plastar samtidigt. Slå på regalar tvärs över med 60cc och isolerar.
Reglarna för innerväggen blir då vågräta i slutändan.
Alt 3
????
165mm finns inte så det skulle ändå bli 120+45 för att uppnå de 165.
Ska du ha öppet ända upp till nock?
Annars så kan du med fördel rulla ut isolering på rulle uppepå bjälklaget höst upp efter att du har fyllt facken. Papper uppåt i översta lagret.
Jo jag hade tänkt ha öppet hel vägen upp 60% av rummet. Bara för att inte göra de lättP petererlandsson1194 skrev:Alt.1 gör ju att du får så lite köldbryggor som möjligt eftersom det inte är mer än i korsen du har genomgående trä.
165mm finns inte så det skulle ändå bli 120+45 för att uppnå de 165.
Ska du ha öppet ända upp till nock?
Annars så kan du med fördel rulla ut isolering på rulle uppepå bjälklaget höst upp efter att du har fyllt facken. Papper uppåt i översta lagret.
Då kanske man ska gå på alt 1 då
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden