Byggahus.se

Modern isolering i gammalt hus Del2

612 läst  13 svar

  1. G
    Medlem Nivå 5
    Skapade en tråd innan sommarn för att förbereda inför en omisolering av ett rum.
    https://www.byggahus.se/forum/threads/modern-isolering-i-gammalt-hus.343027/

    Jag har absolut inte kommit så långt som jag hoppats, eller rättare sagt ingen stans. Jag har bara vintern som deadline. Hur som helst... Jag tog in mycket av vad som skrevs i förra tråden. De blev mycket bollade imellan, och bestämde mig för att köra med ull/ångspärr istället för cell/ångbroms.

    Som det ser ut just nu så har jag städat undan all Spån så att hela rummet är trärent. Men då växer lite fler frågor. Utrymme för isolering är under all kritik, jag visa med några bilder här nedan. Golvet är bra, men yttervägg och tak måste jag gör något åt. Min tanke är att bygga på dom befintliga stolarna med 2"4 ståendes och fästa med nå plattjärn. Kan de vara en god idé?

    Som jag förstår det rätt så måste jag upp i 3ggr så mycket isolering på utsidan plasten. Så om jag sätter 45mm reglar+isolering på plasten så bör jag ha minst 140mm isolering utanför plast? Sen kan jag även lägga till att vi planerar att spöna om huset nästa år, då kommer vi även att tilläggsisolera. Som troligtvis blir 45mm.

    Hur går era tankar om detta?

    Tjockast utrymme är i golvet på 20cm
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190824_111232.jpg


    Ytterväggen har 10cm. Öka med 2"4?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190824_111146.jpg


    Taket har 12cm. Öka med 2"4?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190824_111132.jpg


    Takfoten som jag borde gör nått åt. Vissa ställen sitter tretexen ända upp mot taksponten, de kan ju inte va bra för luftflödet. Sen hade de så otroligt mycke getingbon i tidigare luftspalt. Så jag skulle behöva börja med att sätta nå nät som stoppa de i framtiden.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190824_110901.jpg
     
  2. G
    Medlem Nivå 5
    Oj de va dött :crysmile:

    Nån som vet en lagom tjocklek på isolering i tak och yttervägg?
     
  3. G
    Medlem Nivå 5
    Provar igen, åsikter välkommen också
     
  4. P
    Medlem · Nivå 5
    tjockleken är väl så mycket du känner att du kan "förlora" inomhus av ytan. Du kan knappast isolera för tjockt..
    Nu var det 20år sedan men när vi byggde till ett hus har jag för mig vi hade 145+45 mineralull. Det var inom norm då och huset var ganska energisnålt. Du får väl bygga på reglarna tills du får in den tjocklek du vill ha. Jag skulle inte ta mindre än 120+45.
    Isolerar du hela huset på insidan? (Har inte följt di förra tråd) Då skulle jag skippa att isolera utsidan när ni byter panel med tanke på takfot, fönster odyl.
     
    • Laddar…
  5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Är frågan vad vi rekommenderar för isoleringstjocklek eller ...

    Bygger man nytt blir det ofta 220-360mm isolering i väggar och säg 300-600mm isolering i tak.
    Det känns väl lite som overkill för dig, men jag anser att du nog bör få minst 145mm i väggar och 195 i tak, för att få en någorlunda uthärdlig uppvärmningsekonomi. Och vara noga med detaljarbetet.

    Ofta sätter man betydligt mer i tak. 10% mer i tak är vettigt rent matematisk då det är ungefär 10% varmare uppe vid tak och värmeläckaget ökar därmed, helt linjärt, med ca 10% annars.
    Att man för det mesta har väldigt mycket mer isolering än så i taket beror på att det är där det i praktiken är enkelt att isolera mer. Var du än isolerar mer så blir det sparade kronor i slutänden.

    Det där är ju en tumregelm inte ingenjörsskap. Jag har fått i mig att tumregeln är max 1/3 av det totala isoleringsvärdet innanför ångspärren, t.ex. 100mm i väggen och 45 mm som installationsskikt.

    Men allt vad man kan öka på marginalen är ju bra, dvs 120mm i väggen och sen 45 innanför plasten är ju alltså definitivt bättre än ovanstående.
     
    • Laddar…
  6. G
    Medlem Nivå 5
    Jag borde kanske ha skrivit en liten sammanfattning av förra tråden. Jag ska inte isolera hela huset från insidan. Utan entréplan har jag renoverat klart, men då gick jag inte i några isoleringstankar, utan tänkte att jag ska ändå tilläggsisolera sen. Plus att tankarna gick "ta ja bort spån nu så kommer spånet från övervåningen rammla ner" osv. Om livet går i den takt jag vill så är tilläggsisolering planerad nästa år.

    Så tanken är att isolera hela övervånongingen med start i ett av rummen som nu. För att senare gör lika på resten av övervåningen.

    Det tackar jag för, då ska jag sikta på extra 45er efter yttervägg och tak. För enkelhetens skull. Då blir det...
    Tak
    20+120+45+2+45
    Luftspalt+Befintligt+Extra+Ångspärr+Innertak

    Eller bör man ha större extra i taket än så?

    Yttervägg
    100+45+2+45
    Befintligt+Extra+Ångspärr+Innervägg

    Behöver jag sätta någon papp mot ytterväggen? Eller sätter man isolering direkt mot panel?
    Just ja, sen kommer ju tilläggsisolering på detta så då blir de +45 för isolering och +22 för plankorna på ytterväggen.

    Vad menas med detaljarbeten? Ångspärr och luftspalt?
     
  7. sunnis
    Elektroniktokig Nivå 4
    Inte isolering mot ytterpanelen! Du behöver någon form av vindpapp/vindskydd mot isoleringen och en luftspalt mellan panelen och vindpappen. På befintlig panel så får man hitta på någon lämplig lösning så får man göra det mer seriöst och riktigt den dagen panelen ska bytas.

    Skulle inte överarbeta innväggarna med för mycket isolering, har du runt 200mm så är det väldigt bra. Lägg tid på att få plasten riktigt tät och försök få in isolering i skrymsler och vrår.

    Montera även 45 reglerna förskjutet eller liggandes så du bryter köldbryggorna. Bara det gör mycket.

    Isolera taket så mycket de bara går. I med vindavisade skivor mellan takstolarna så de blir luftspalt, plasta och fyll med lösull.

    Sist men inte minst, när du ökar isoleringen som du gör så behöver du någon form av mekanisk ventilation.
     
    • Laddar…
  8. G
    Medlem Nivå 5

    Det kanske blev lite otydligt när jag skrev. Men som det ser ut just nu är på detta vis...
    Ytterväggar: Ytterpanel - Luftspalt - Råspont - Reglar
    Tak: Tak - Luftspalt - Takpapp - Råspont - Reglar
    Men jag bör fortfarande sätta någon form av papp mot ytterväggarna? Tanken är att nästa år sätta upp såna 45 isolerskivor med papp på, när vi ska spöna om. Den sätter man väll direkt på råsponten va? Eller kommer man behöva ta bort den? :surprised:

    Bra tips med att kryssa reglarna.De kommer ju bli klockrent så jag få standardmått till innerväggarna.

    Jag hade planera att köpa dessa luftspaltsskivor till taket. Men jag hade inte planera lösull, de kändes avancerat på något sätt, veta hur mycket man ska trycka dit och att de täcker riktigt. Men jag är inte den som är den, jag kan ju lära mig mer om de om det är bättre.

    Jag har ett ventilationshål i murstocken som jag hade planera att sätta en fläkt.
     
  9. M
    Husägare · Nivå 8
    Intressant matematik här... Jag håller med om att det blir lite varmare uppe vid taket. Men det går inte att använda procent för temperatur utom om temperaturen är i Kelvin. 10 % skulle då betyda omkring 30 graders skillnad, vilket du antagligen inte menade. Antar att du menar 2 grader om temperaturen i rummet är 20 grader Celsius. Men värmeläckaget beror av skillnaden i temperatur inne och ute, så det går inte att säga att att det blir ett visst antal procent. Om det t ex är minus 10 grader ute så blir det 30 graders skillnad vid 20 grader i rummet och 32 vid 22 grader, dvs en skillnad på 6,7 %. Men om det är +15 grader ute så blir det 40 procents skillnad.
     
    • Laddar…
  10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja det är en intressant matematik det där, det blir så när jag inte ens avser att vara matematisk. :)

    Jag var ute efter att skillnaden i temp vid golv vs tak jämfört med temperaturskillnaden ute/inne under året, som snitt (den som driver värmeläckaget) ligger i häraden 10%.

    Och enda anledningen till att jag skrev detta är för att motverka en spridd missuppfattning.
    Man hör titt som tätt uttalanden typ:
    "I väggarna kan du ha 195mm isolering, men sätt minst det dubbla i taket, för värmen stiger uppåt som du vet!"
    Detta är ju helt fel, resonemanget håller inte vare sig matematiskt eller fysiskt.
    I isoleringsmaterialet så sker värmetransporten exakt lika i alla riktningar (nästan i alla fall), även nedåt. Och för att motivera att ha dubbelt med isolering uppåt så borde det alltså vara dubbelt så varmt uppe vid taket än golvet, relativt utomhustempen, t.ex. -10°C ute 20°C inne vid golv och 50°C inne, uppe vid tak, vilket det naturligtvis inte är.

    Så det är mer korrekt att uttala sig såhär:
    "I väggarna kan du ha 195mm isolering, men sätt 10% mer i taket, för värmen stiger uppåt som du vet!"
    eller
    "I väggarna kan du ha 195mm isolering, men sätt mycket mer i taket, ty där är det lätt att isolera mycket och utan att det förändrar husets utseende, men den relativa nyttan minskar alltmer, då huset fortfarande läcker mycket värme genom väggar och fönster, så mer än dubbelt uppe på vinden kan nog anses bortkastat, typ, om du inte råkar ha en massa gratis isolering"
     
    • Laddar…
  11. sunnis
    Elektroniktokig Nivå 4
    Ett år utan går ju fint. Det är ju inga problem. Skippa och gör det ordentligt sen när du ska byta panel.

    Kryssa reglar är väldigt bra. Länkade luftspaltskivor funkar jättebra i befintligt tak, har sådana i mitt garage. Bara stoppa ner.

    Lösullen gör du inte själv, du tar en en lastbil/firma som blåser i det med slang. Det blir i stort sett samma pengar som att köpa all isolering själv på bygghandeln. Fördelen med lösullen är att den når överallt och blir jämt och fin fördelad och du kan ju fylla så mycket det bara går. Kör du vindavisade skivorna så kan du säkert klämma 500mm.
     
    • Laddar…
  12. P
    Medlem · Nivå 5
    Är du säker på att det inte sitter vindpapp bakom panelen utanpå råsponten? Det borde det göra nämligen. När du isolerar från utsidan sen så ska du sätta isoleringen emot råsponten och ha vindskyddspapp eller dyl utanpå den. Sedan skikläkt för att lufta panel och panel på den. Som din konstruktion är idag så ta gärna bort den gamla panelen och spikläkt innan så tjänar du in några centimeter och huset ser inte lika "tilläggsisolerat" ut. (Fönster djupt in, kort takfot osv)
     
  13. O
    Medlem Nivå 6
    Kanske en dum fråga, men varför väntar du inte till nästa år och tilläggsisolerar hela huset utifrån?
    Om jag nu tolkat ordet spöna rätt :thinking:
     
  14. G
    Medlem Nivå 5
    Grunden är att jag skulle renovera ett rum på ovanvåningen, skulle utnyttja kattvindarna till att utöka rummet. Så de ledde till att jag lika bra kunde riva ut hela skiten och ta bort allt spån som sjuknker undan i golvet och väggar. Så jag bestämde mig för att gör nått åt de medans allt är uppslitet. Så de jag övervägde i förra tråden var om ja skulle byta till ull/spärr eller cellulosa/broms.
     
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka