Modern isolering i gammalt hus.

1k läst  32 svar

  1. G
    Medlem Nivå 4
    Tjena, jag tänkte öppna en tråd för att söka lite tips och råd innan jag ev gör något dumt.

    Huset i frågan är ett 50-tals hus med källare och två våningar. Spån & svart papp i ytterväggar. Ena rummet på ovanvåningen är vad denna tråd kommer att handla om. I det rummet går en murstock och har en balkong på utsidan (som troligtvis kommer att tas bort). Taket är nedsänkt och platt, väggarna till kattvindarna är ca 1700mm hög. Jag ska försöka rita upp lite planlösningar om hur det ser ut. På ovanvåningen är 2 rum åt vardera håll och en smal "hall med trapp" i mitten. Kattvindarna är väldigt stor, ca 2m till takfot, åt båda hållen givetvis. En krypvind som jag aldrig vart upp till. Sandgrav runt mustocken.

    Min tanke är denna, jag gör rummets isolering så modernt som möjligt och näst intill skärma av det från övriga huset. dvs två väggar, två snedtak, golv. Börja med att rensa rubbet i rummet. Ta bort väggarna till kattvinden (inte det som bär). Ta bort golv till spån. Ta bort tak och sedan ta bort panel för spånet hela vägen upp till nock. Ta upp till spån på inner och yttervägg.

    Sen är tanken att suga upp allt spån och ersätta de med ull. Så man kan säga att hela ena hörnet av huset är ull och resten spån, vet inte riktigt hur jag ska skilja av spån och ull. För dom får väll inte ligga ihop som jag förstår. Skilja med plast? Dock väldigt osäker på vad jag ska välja. Läst lite olika rätt och fel med luftspalt. Men hittade en Isoverlösning där man sätter ull direkt mot yttervägg för att få bort luftspalt, och som lämpar sig i kalla klimat.

    Har vi någon nackdel med den som jag har missat med den lösningen?

    Jag får nästa börja så, så att inte första posten blir enorm och ingen orka läsa. för att senare ev fylla på med lite mer info. Låt avrättningen börja :)
     
  2. C
    Medlem · Nivå 7
    Jag skulle ALDRIG använda glasull/stenull/EPS-skiva i ett gammalt hus, dessa är byggda för en hygroskopisk (vattenupptagande) isolering. De kan bl.a. ha för liten luftspalt för att de skall gå bra med moderna isolermaterial.

    Använ i stället t.ex. linisolering: https://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/linisolering
    eller cellulosa: https://icell.se/cellulosaisolering/

    Däremot är det aldrig fel att sätta upp plastfolie på insidan även om man använder hygroskopisk isolering.
     
  3. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 6
    Är det godkänt att bygga så enligt BYGG AMA?

    Jag har använd duken med då har vi haft en lyftspalt till yttertak.
     
    • Laddar…
  4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Ångbroms och cellulosa är en enkel väg att gå
     
    • Laddar…
  5. G
    Medlem Nivå 4
    Skoj, tack för svar ifrån alla. Jag kan tillägga att projektet kommer att bli utdraget under året pga småbarn. Så just nu ser det likadant ut som på bilderna, men till helgen ska jag riva mer. Så sätta en luftspalt och skippa vario varianten oavsett? Eller rättare sagt, jag antar att man behöver luftspalt även till cellulosa?

    Är detta något att gå efter i övrigt? https://www.byggmax.se/isolera-yttervägg-stomme-av-träregel
     
  6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Med cellulosa och ångbroms behövs normalt ingen luftspalt på insidan av takpanelen

    Då vill man gärna ha:
    Ventilerad fasad med luftspalt
    Diffusionsöppen takduk istället för papp under takpannorna

    Med det sagt så har befintlig konstitution fungerat och det finns inte så stor anledning att ändra något förutom att byta ut spånet mot cellulosa.
     
    • Laddar…
  7. G
    Medlem Nivå 4
    Toppen. Då ska jag kika på nån beställning av de i tid. Det är ju även blandade mått i huset :p
    Taket är nygjort 2014 tro ja, till plåt som ser ut som tegel. Men vet inte vad dom använde när dom la det, men så omodernt lär de inte vara. Fasaden har jag planera att byta om 2-3 år. Så då få man se hur de ser ut där, om det blir tilläggsisolering vet jag inte än. Men jag gissa på att väggen är Råspont-papp-sågspån-råspont-(luftspalt?)-fasad.

    Men när man är klar med väggarna, ska man slå på 45mm reglar och celulosa även på insidan om ångspärren?
    Jag har förresten ingen koll på priser, men är de mycket dyrare än vanlig isolering?

    Edit: Glömde fråga.... Visst kan man sätta den isoleringen tillsammans med spånet?
     
  8. S
    Medlem · Nivå 11
    Ett 50tals hus där man kan öppna upp väggar och få ut äldre isolering ser jag inga som helst konstigheter i att uppgradera till modern isolering. Det är skillnad med äldre hus där stommen är timmer och man har helt andra saker att tänka på.
     
    • Laddar…
  9. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Ja man kan använda det tillsammans med spån, cellulosa är gjort på återvunnet tidningspapper. Priset är bara att kolla på t.ex. bauhaus hemsida. Men det är dyrare

    45mm på insidan är bara om man vill ha utrymmeoch frigång förskruvar etc. Normalt räknar man med att max 1/3 av isolertjockleken skall vara på insidan av ångbromsen
     
    • Laddar…
  10. G
    Medlem Nivå 4
    Ja men va skoj, då har man lite att stå i då till helgen. Lär ta ett tag innan man blir klar med den delen. Jag tror nästan att jag gör så att jag sliter bort alla väggar och hyr in en sugbil för att slippa skotta i spån i säckar. Om nu de går att göra.

    Fortsättning följer...
     
  11. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Om du öppnar bjälklaget så kan du se till att det är fyllt med spån, det ger en bra ljudisolering.
     
  12. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Av erfarenhet från två husrenoveringar av hus (ett från 51 och ett från 44), så säger jag: verifiera att det finns luftspalt mellan fasad och den yttre isoleringen (ofta halm/hö), på insidan sätter du vindpapp följt av isolering (mineralull går utmärkt) och sedan plast på samtliga ytterväggar (ÅBP). Därefter gips, eller osb och sedan gips. Ditt hus har troligen massiva plankväggar av tvåtumfyra; löjligt stabilt och närapå kärnvapentåligt. På innerväggar kan osb hjälpa till att jämna ut variationen mellan planken inför gipsskivorna (tips).
    Skall du isolera taket på OV, så se till att bygga in luftspalt, och sedan kan du göra precis likadant som på ytterväggarna.
     
  13. C
    Medlem · Nivå 7
    Lägg till att bygga på detta moderna sätt även innebär att plasten måste vara HELT tät, se följande länk: http://www.sjomarkens.se/2017/08/28/kommuner-staller-krav-pa-provtryckning/
    Byter man isoleringsmetod så måste man gå hela vägen !!!

    Erfarenhet av 2 husrenoveringar visar inte huruvida gullfiber+plast fungerar i 50 år, i ett hus som inte är byggt med det från början. Men att de gammeldags byggsättet fungerar det vet vi, att nya byggsätt ställer andra krav vet vi också, se bara på problemen med enkelstegsisolerade fasader.
     
    • Laddar…
  14. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8
    Jag börjar bakifrån.

    Nej, men inspektion 10 år efter renoveringen gjordes gör.
    Ja, det gamla byggnadssättet fungerar OM DU "KÖR" HUSET SOM DET GJORDES DÅ. Inte om du kör det som vi kör hus idag med (helst) undertryck, långt lägre temperatur (förr eldade vi för kråkorna; olja och el var skitbilligt), duschar i snitt en gång per dag per person kontra badade en gång per vecka per person, osv.

    Vad gäller helt tätt... Det stämmer inte att fuktbelastningen ökar dramatiskt där plasten inte täpper tätt. Så funkar inte fysikens lagar. Det blir inte mer ångtryck i glipan i plasten än vad det är någon annanstans i huset. Fukten i luften samlar inte ihop sig och rusar mot springan i plasten, liksom. Jag skall försöka hitta den bra tråden där just sådant här diskuterades.

    Det där med helt tätt är ju för hus med flvp, så att inte tjyvluft dras in från väggarna.
     
  15. Cancerman_777
    Renoverare · Nivå 8

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: