2 859 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Modern elpatron och styrning?
Jag har idag en ved/pelletspanna kopplat till 2 acctankar varav den ena på 750l är en tekniktank med solfångare och vv-slingor samt elpatroner (6+3kW) i. 6kW patronen sitter 1/3 från toppen och 3kW patronen sitter 1/3 från botten av tanken. Styrningen är enkel och består av två enkla vred med gradantal på, dvs termostatstyrt.
6kW elpatronen har gett upp under början på hösten och behöver bytas relativt snart innan det blir för kallt ute och då är det lika bra att byta den på 3kW samtidigt så jag inte behöver tömma tanken igen i vinter...
Tilläggas bör att elpatronerna mest används som tillskott på sommaren om solfångarna inte ger nog. Eller då elpriset är mer gynnsamt än pelletspriset under vinterhalvåret...
Nu till mina frågor:
Vad bör jag stoppa i min acctank idag? Vilken kombo är bäst? Jag ser lite olika alternativ;
1. Sätta i samma som förut, 6kW uppe och 3kW nere.
2. Vända på ordningen, 3kW uppe och 6kW nere.
3. Byta till två på 4,5kW.
4. Byta till en 9kW och plugga nedre (eller övre?) 50r hålet.
Vad är en bra styrning idag? Finns det några lite mer digitala systen som man kan styra/ programera/ har tidsstyrning?
Tacksam för svar!
/Tomas
6kW elpatronen har gett upp under början på hösten och behöver bytas relativt snart innan det blir för kallt ute och då är det lika bra att byta den på 3kW samtidigt så jag inte behöver tömma tanken igen i vinter...
Tilläggas bör att elpatronerna mest används som tillskott på sommaren om solfångarna inte ger nog. Eller då elpriset är mer gynnsamt än pelletspriset under vinterhalvåret...
Nu till mina frågor:
Vad bör jag stoppa i min acctank idag? Vilken kombo är bäst? Jag ser lite olika alternativ;
1. Sätta i samma som förut, 6kW uppe och 3kW nere.
2. Vända på ordningen, 3kW uppe och 6kW nere.
3. Byta till två på 4,5kW.
4. Byta till en 9kW och plugga nedre (eller övre?) 50r hålet.
Vad är en bra styrning idag? Finns det några lite mer digitala systen som man kan styra/ programera/ har tidsstyrning?
Tacksam för svar!
/Tomas
Jag kan bara svara lite om styrningen. Jag har liknande system med pellets och acktank med elpatroner.
Installerade nyligen en Shelly Pro i elskåpet inkopplad på styrkretsen till elpatronens kontaktor. Syftet med detta är huvudsakligen att kunna slå på elpatronen på distans om pelletsbrännaren skulle stanna när vi är bortresta, men jag har också börjat kika på att slå på den när elpriset är gynnsamt för att spara pellets.
Ville alltså mest rekommendera Shelly Pro som hittills verkar uppfylla alla mina krav och går att integrera i Home Assistant för automationen
Installerade nyligen en Shelly Pro i elskåpet inkopplad på styrkretsen till elpatronens kontaktor. Syftet med detta är huvudsakligen att kunna slå på elpatronen på distans om pelletsbrännaren skulle stanna när vi är bortresta, men jag har också börjat kika på att slå på den när elpriset är gynnsamt för att spara pellets.
Ville alltså mest rekommendera Shelly Pro som hittills verkar uppfylla alla mina krav och går att integrera i Home Assistant för automationen
Jag har ungefär samma funderingar som TS.
Har styrt mina två patroner med Värmebaronens belastningsvakt VBB 122,
men vill byta till något som gör att jag kan ladda när elen är billigast.
Hur styr jag laddningen? Timer eller via HAN porten på elmätaren?
Tacksam för tipps
Har styrt mina två patroner med Värmebaronens belastningsvakt VBB 122,
men vill byta till något som gör att jag kan ladda när elen är billigast.
Hur styr jag laddningen? Timer eller via HAN porten på elmätaren?
Tacksam för tipps
Klicka här för att svara