B bearmaniac skrev:
Det går säkert att sätta en 240 nerifrån också, men den kommer ju bara att fästa i 10-15 mm av det översta lagret av elementet. När jag drog 6x100 nerifrån så fäste den i hela det understa lagret av elementet (20 mm). Och drar man 240 uppifrån så fäster den minst i 35-40 mm av regeln som sitter undertill.

Och nej, jag förborrade inte. Jag har testat det också, men jag upplevde att det var mer bekymmer än det gav nytta - det är inte helt lätt att pricka rätt i det bortre hålet, så att säga. Däremot använde jag mig av självborrande skruv.
Tack för goda idéer! Jag ska ge mig på golven på nedervåningen under året är tanken och ska försöka kombinera utjämning av svackor och stabilitet i på samma gång. Har 40 kvm parkett som är klurigare att göra något åt ovanifrån…
 
  • Gilla
bearmaniac
  • Laddar…
Jag hakar på denna tråd igen.

Jag har frilagt innertak och golv över ett område där elementen har bågnat lite. Planen är att sätta ett ljudisolerat nedhängt innertak på nedervåningen samt skruvlumma 22 mm golvspån på ovanvåningen. Att elementen bågnat kompenserar jag med skims och kilar när jag lägger golvspånet så att ytan blir rak.

Som jag tänker så gör det inget att elementen inte är helt raka då jag kompenserar detta med nämnda åtgärder. Någon som har synpunkter på detta tillvägagångssätt?
 
R Roald.A skrev:
Angående bärande väggar i ett elementhus:

Jag skulle vilja ta bort markerad vägg. Som jag ser det på bjälklagsritningen ligger elementen längs med den aktuella väggen och borde således inte vara bärande. Tänker jag rätt?
Jag kan meddela att det inte var några problem att ta ner denna vägg. Taket rasade inte in :)
 
  • Gilla
Ölhämtaren
  • Laddar…
R Roald.A skrev:
Jag hakar på denna tråd igen.

Jag har frilagt innertak och golv över ett område där elementen har bågnat lite. Planen är att sätta ett ljudisolerat nedhängt innertak på nedervåningen samt skruvlumma 22 mm golvspån på ovanvåningen. Att elementen bågnat kompenserar jag med skims och kilar när jag lägger golvspånet så att ytan blir rak.

Som jag tänker så gör det inget att elementen inte är helt raka då jag kompenserar detta med nämnda åtgärder. Någon som har synpunkter på detta tillvägagångssätt?
Kan du stämpa under innan du skruvlimmar ovanifrån är nog en hel del vunnet.

Har elementen släppt från varandra i ”sidled”? Den största styrkan är som ”vanliga” balkar men de är även låsta i varandra sidledes för att ge extra bärförmåga i 90-graders-riktningen.
 
redarn redarn skrev:
Kan du stämpa under innan du skruvlimmar ovanifrån är nog en hel del vunnet.

Har elementen släppt från varandra i ”sidled”? Den största styrkan är som ”vanliga” balkar men de är även låsta i varandra sidledes för att ge extra bärförmåga i 90-graders-riktningen.
Nej, de har inte släppt från varandra. Okej, ja stämpa är ju lätt gjort så får väl göra det.
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
R Roald.A skrev:
Jag hakar på denna tråd igen.

Jag har frilagt innertak och golv över ett område där elementen har bågnat lite. Planen är att sätta ett ljudisolerat nedhängt innertak på nedervåningen samt skruvlumma 22 mm golvspån på ovanvåningen. Att elementen bågnat kompenserar jag med skims och kilar när jag lägger golvspånet så att ytan blir rak.

Som jag tänker så gör det inget att elementen inte är helt raka då jag kompenserar detta med nämnda åtgärder. Någon som har synpunkter på detta tillvägagångssätt?
Jag funderar på valet av skruv, helgängad eller delgängad? Delgängad kan du nog efterdra lite försiktigt för att få upp bågnad bättre?
 
Ölhämtaren Ölhämtaren skrev:
Jag funderar på valet av skruv, helgängad eller delgängad? Delgängad kan du nog efterdra lite försiktigt för att få upp bågnad bättre?
Jag tänkte använda lång spånskiveskruv. Den är delgängad
 
Vad tror ni om att stämpa och skruva 40 mm i 22 mm golvskiva underifrån i de rum där elementen släppt i sidled jämfört med att sätta balkar och skruva upp genom hela elementen?
 
Ölhämtaren Ölhämtaren skrev:
Vad tror ni om att stämpa och skruva 40 mm i 22 mm golvskiva underifrån i de rum där elementen släppt i sidled jämfört med att sätta balkar och skruva upp genom hela elementen?
22 mm golvspån underifrån tror jag på! Har själv tänkt i de banorna.
 
  • Gilla
Ölhämtaren
  • Laddar…
Jag funderar på hur mycket stabilitet man missar av att inte få skruv hela vägen genom elementen. Är det vanligt att bärskivan i elementen gett upp? 🤔 Eller kommer det mesta av svikten från att hela elementen sviktar parallellt lika mycket i över- och underdel.
 
Fär mig sviktar hela elementen. Svårt att räkna på stabiliteten. Du kan inte testa i ett rum och se hur det blir?
 
Golvspån underifrån kommer självklart att bättra på stabiliteten, men jag har en fundering och en observation.

Fundering: jag undrar om du kommer att lyckas stämpa upp golvet så att det är plant nog för att dra govspån. Min erfarenhet är att elementen säckar rätt mycket från sina upplag.

Observation: någonstans har jag läst på detta forum om någon som hade skruvlimmat golvgips (ovanifrån) och tyckte att resultatet var fantastiskt. En sådan operation var också utförd i vårt hus, och det funkade bra tills det inte funkade längre (gipset knäcktes). Nu är spån mycket mer stabilt än gips, men inte lika stabilt som plyfa eller reglar. Jag är ingen hållfasthetsnisse, så jag känner mig osäker på hur bra spån är som bärande material (på längre sikt).
 
  • Gilla
Ölhämtaren
  • Laddar…
Hej,

Vi är inne på att köpa ett functura hus som inte är mycket gjort med förutom fönsterbyte och takbyte. Vi kommer därmed göra en totalrenovering, vilket då inkluderar byte av värmesystem där vi är inne på vattenburen golvvärme från inomuspump. Vi kommer också tilläggsisolera för att få bort de luftspaltar som finns i syfte för de tidigare värmesystemet. Funderar även på FTX och braskamin då detta troligtvis kommer vara huset vi bor i i många år. Det bör inte vara några konstigheter att göra denna typ av renovering i detta hus? jag tänker är det några större skillnader man behöver ta hänsyn till i en sådan renovering i jämförelse med om du hade renoverat ett vanligt "icke-funckis hus"? mvh en kille med familj som inte vill frysa på vintern.
 
Hej
A Alexander Saliba skrev:
Hej,

Vi är inne på att köpa ett functura hus som inte är mycket gjort med förutom fönsterbyte och takbyte. Vi kommer därmed göra en totalrenovering, vilket då inkluderar byte av värmesystem där vi är inne på vattenburen golvvärme från inomuspump. Vi kommer också tilläggsisolera för att få bort de luftspaltar som finns i syfte för de tidigare värmesystemet. Funderar även på FTX och braskamin då detta troligtvis kommer vara huset vi bor i i många år. Det bör inte vara några konstigheter att göra denna typ av renovering i detta hus? jag tänker är det några större skillnader man behöver ta hänsyn till i en sådan renovering i jämförelse med om du hade renoverat ett vanligt "icke-funckis hus"? mvh en kille med familj som inte vill frysa på vintern.
Tyvärr är nog likheterna inte så många mellan Mockfjärd och Junga? Mockfjärdshusen är byggda med träelement så jag har inte så många råd att ge kring plåtmodulkonstruktioner är jag rädd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.