4 954 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Mockfjärds AB Elementhus 1965 blandade dokument/ritningar
Renoveringsnovis
· Mölndal
· 35 inlägg
Vi har synliga element i taket så vi slapp innertaket. Gillestugan är isolerad med träullsplattor direkt mot grunden (ytterväggarna). Rätt säker på att de är sura efter 60 år och lukten har inte förbättrats efter golvet åkte ut trots ozon så det blir att riva… Vi tänker liknande, betongbil som får fylla upp. Vi behöver en decimeter eller mer så det blir en del.F FreddaAbborre skrev:
Stort tack! Det visar ett av alternativen på planlösning vi utvärderar. Vad är ni mest nöjda/missnöjda med? Hur har ni med avhängning/förvaring i hallen? Misstänker att man kommer in i huset från dörren vid "Altan"?
Då är jag med. I vårt hus hade tidigare ägare satt upp någon typ av träulls/masonit-historia i taket på källaren. Väggarna var utreglade med träreglar och glasull. Mest fukt satt dock i golvet, men lukten försvann nästan direkt efter att jag rivit ut väggar och golv.Ölhämtaren skrev:
Vi har synliga element i taket så vi slapp innertaket. Gillestugan är isolerad med träullsplattor direkt mot grunden (ytterväggarna). Rätt säker på att de är sura efter 60 år och lukten har inte förbättrats efter golvet åkte ut trots ozon så det blir att riva… Vi tänker liknande, betongbil som får fylla upp. Vi behöver en decimeter eller mer så det blir en del.
Renoveringsnovis
· Mölndal
· 35 inlägg
Vi kommer nog stänga genomgången mellan kök och hall, den känns väldigt onödig och skulle ge möjlighet till mer avhängning. I övrigt känns planlösningen bra!F FreddaAbborre skrev:
Angående bärande väggar i ett elementhus:
Jag skulle vilja ta bort markerad vägg. Som jag ser det på bjälklagsritningen ligger elementen längs med den aktuella väggen och borde således inte vara bärande. Tänker jag rätt?
Jag skulle vilja ta bort markerad vägg. Som jag ser det på bjälklagsritningen ligger elementen längs med den aktuella väggen och borde således inte vara bärande. Tänker jag rätt?
Renoveringsnovis
· Mölndal
· 35 inlägg
Jag tolkar r
Jag tolkar ritningen på samma vis, att elementen går längst med. Jag har personligen aldrig tagit ner en vägg i huset så jag har inga råd att ge förutom att hålla koll på elen som kan vara lite oortodoxt dragen ibland. (Vi har elen i taklisten och på vinden bl.a) Hade du haft övervåning skulle det kunna ge sättningar i golvet då även längsgående väggar håller upp elementen som tenderar att svikta något med åren. Det hade jag försökt undvika genom att bära av ordentligt även om den inte är traditionellt bärande. Var beredd på kutterspån också 😆 Det finns säkert fler på forumet med större erfarenhet.R Roald.A skrev:
Tack för svar. I värsta fall får det bli en limträbalk men jag tar ett element i taget så får vi se.
Nedan markerad vägg i sovrummet är förresten redan borta och det bygger ju på samma princip att elementen går längs med.
Nedan markerad vägg i sovrummet är förresten redan borta och det bygger ju på samma princip att elementen går längs med.
Jag bara understryker det Ölhämtaren skrev i sitt inlägg - även väggarna som går längs med elementen har en stadgande funktion, men är inte strikt bärande. När jag tog ner en vägg som går längs med elementen, gjorde jag en egen liten "balk" av 2 st 45x120 (gissar jag - jag kommer inte ihåg dimensionen exakt) som jag skruvlimmade i varandra, och sen satte upp på "pelare" (45x95 fastskruvade i väggen). Detta för att stadga upp ett spann på ca 3 meter, och detta i sin tur för att undvika just de sättningar som Ölhämtaren nämnde (golvbjälklaget hade satt sig nog ändå).
Jag växlade av under tiden, som allra enklast. La ut några rejäla reglar tvärs över golvbjälklaget både uppe och nere, och klämde in en liten regel däremellan. Mest för att golvet inte skulle sätta sig ännu mer, jag var aldrig rädd för att det skulle trilla i huvudet på mig.R Roald.A skrev:
Värt att nämna kan vara att vi passade på att regla ner taket när vi ändå höll på - dels för att stadga upp ytterligare (45x170, ca en per meter. Skruvade med 8x240-skruv ovanifrån, en per element - men kan också skruvas underifrån, exempelvis med 6x90 (men då kanske två skruv per element)), och dels för att kunna dra elen i taket. Resterande 45x45 var bara för att enklare kunna sätta upp paneltaket.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Mockfjärds elementhus - ta bort skorsten
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hur renoverar man Mockfjärds elementhus?
Hustillverkare -
Mockfjärds elementhus 1988 modell 116 S ändra planlösning
Hustillverkare -
Mockfjärd elementhus AB, bärande
Byggnadsfysik -
Dra flexslang i vägg i Mockfjärds elementhus genom sågspån?
El