8 927 läst · 111 svar
9k läst
111 svar
Mobilt bredband erfarenheter?
Jo det är ju dels stor skillnad mellan olika platser och dels beroende på folkmängd och inte minst om det är varierande folkmängd över året
Och sen också helt beroende på vad man ska använda sin uppkoppling till.. folk som bara surfar och har tvn på parabol och kan skita i datorn när det inte funkar och betala räkningarna en annan dag... resp folk som jobbar med krav på uppkoppling eller spelar eller har flera familjemedlemmar där nån spelar och/eller kollar streamar på 4-5 olika enheter och alla gör det via en och samma uppkoppling..
Typ exempel är väl fjällorter under sport och påskveckan där en i vanliga fall välfungerande plats för 4g 5g plötsligt känns som tvärstopp i linan.. Masten har helt enkelt inte kapacitet för så mycket extra folk som plötsligt befinner sig på samma plats Man bygger ut och säger det ska bli bättre men vissa fjällorter har haft samma problem under 5-10 år som det bara byggs ut mer och mer med stugor och folk
Det är väl det stora problemet att 4g 5g är upp till en viss uppkopplingskapacitet men det tar låg hänsyn till att det plötsligt befinner sig dubbel folkmängd på en plats och prioriterar inte heller dom som köpt en en 4g ,5g uppkoppling och råkar vara bofast på turistort.
Fibern varierar nästan inget alls mellan hög och låg sesong på orter där plötsligt ökat mängd folk tillfälligt gör tvärstopp..
En annan faktor är ju taskigt väder där dom som bor i utkanten av räckvidden för 4g 5g ofta upplever samma problem som plötslig för mycket folk medans fibern åter är oberoende av vädrets påverkan
Tyvärr så framställs ju 4g 5g som "ger samma fart eller bättre fart än fiber" men man glömmer berätta om baksidorna.. och att det är farter som i bästa fall men man glömmer dom sämsta dagarna när det är obrukbart pga överbeslastning..
samma överbelastning kan ju märkas av så fort det nåt evenmang som plötsligt ger mycket folk på en plats.
Jag provade med 4g med riktantenn men tröttnade på det osäkra i att ibland funka det bra ibland skit..ibland inte alls.. tröttna och beställde efteranslutning av fiber = full fart varje dag hela året..
Och sen också helt beroende på vad man ska använda sin uppkoppling till.. folk som bara surfar och har tvn på parabol och kan skita i datorn när det inte funkar och betala räkningarna en annan dag... resp folk som jobbar med krav på uppkoppling eller spelar eller har flera familjemedlemmar där nån spelar och/eller kollar streamar på 4-5 olika enheter och alla gör det via en och samma uppkoppling..
Typ exempel är väl fjällorter under sport och påskveckan där en i vanliga fall välfungerande plats för 4g 5g plötsligt känns som tvärstopp i linan.. Masten har helt enkelt inte kapacitet för så mycket extra folk som plötsligt befinner sig på samma plats Man bygger ut och säger det ska bli bättre men vissa fjällorter har haft samma problem under 5-10 år som det bara byggs ut mer och mer med stugor och folk
Det är väl det stora problemet att 4g 5g är upp till en viss uppkopplingskapacitet men det tar låg hänsyn till att det plötsligt befinner sig dubbel folkmängd på en plats och prioriterar inte heller dom som köpt en en 4g ,5g uppkoppling och råkar vara bofast på turistort.
Fibern varierar nästan inget alls mellan hög och låg sesong på orter där plötsligt ökat mängd folk tillfälligt gör tvärstopp..
En annan faktor är ju taskigt väder där dom som bor i utkanten av räckvidden för 4g 5g ofta upplever samma problem som plötslig för mycket folk medans fibern åter är oberoende av vädrets påverkan
Tyvärr så framställs ju 4g 5g som "ger samma fart eller bättre fart än fiber" men man glömmer berätta om baksidorna.. och att det är farter som i bästa fall men man glömmer dom sämsta dagarna när det är obrukbart pga överbeslastning..
samma överbelastning kan ju märkas av så fort det nåt evenmang som plötsligt ger mycket folk på en plats.
Jag provade med 4g med riktantenn men tröttnade på det osäkra i att ibland funka det bra ibland skit..ibland inte alls.. tröttna och beställde efteranslutning av fiber = full fart varje dag hela året..
Medlem
· Sverige
· 5 343 inlägg
Exakt så är det. 5G/4G kan funka helt lysande men inte där det blir mättat med anslutningar. På "våra master" är det extremt tydligt och extremt varierande vad man i praktiken får i uppkopplingshastighet.P polaris78 skrev:Jo det är ju dels stor skillnad mellan olika platser och dels beroende på folkmängd och inte minst om det är varierande folkmängd över året
Hade jag fått ett erbjudande om fiber så hade jag tagit det, inom rimlig gräns och jag tycker 20 kkr kan vara rimligt. Men vi har inga erbjudanden alls tyvärr i våran bygd,
Ett alternativ är ju Starlink, då måste du dock betala 4000 kr för utrustningen och sen ca 500 kr i månaden för uppkopplingen.H Harald Blåtumme skrev:Ltet gammal tråd men fortsatt aktuell tycker jag.
Finns en del som överväger fiber istf 4G/5G. Vi har inget fiberalternativ idag i stugan där jag sitter just nu.
Det vi har är 4G-uppkopplingar mot master genom skog och terräng, det är mellan 6-10 km. Kör riktantenn Poynting X-pol, i en bra router som kan hantera detta.
Vad vi får här är mycket varierande. Just nu i skrivande stund helt ok, 54 Mbps ner och 27 Mbps upp. Ping 24 ms, jitter 4 ms.
Grejen är att detta är så otroligt beroende av belastningen på den mast vi måste ansluta till. Vid högbelastnignstillfällen är det extremt mycket lägre hastigheter och mycket högre latens och jitter.
Konstaterar att där vi är, med våra anslutningsmöjligheter, så skulle jag ta ett erbjudande om säg 20 kkr för en fiberförbindelse precis när som helst. Det suger verkligen att stundtals sitta på säg 5 Mbps upp och ned, latens och jitter på detta vilket gör online Teamsmöten till en utmaning.
Medlem
· Sverige
· 5 343 inlägg
Bekymrad över väntat hög latens på Starlink.
Medlem
· Sverige
· 5 343 inlägg
Säger sig självt att när signalen ska upp och studsa mot en satellit, studsa runt litet mer i näten innan den kommer tillbaka, att det blir en hel del latens. Hur mycket, oklart.
Det jag har idag via 4G med en mil till masten och testservrar ca 25 mil bort är typ 24 ms. Tillsammans med lågt jitter (kring 4 ms typiskt) så kan man köra vilka online realtidsprylar som helst.
Det jag har idag via 4G med en mil till masten och testservrar ca 25 mil bort är typ 24 ms. Tillsammans med lågt jitter (kring 4 ms typiskt) så kan man köra vilka online realtidsprylar som helst.
Tja, för starlink är inte höjden (avståndet) till satelliterna ett problem. De är 55mil upp så antagligen är avståndet till servrarna på jorden större från dig.H Harald Blåtumme skrev:Säger sig självt att när signalen ska upp och studsa mot en satellit, studsa runt litet mer i näten innan den kommer tillbaka, att det blir en hel del latens. Hur mycket, oklart.
Hur funkar det praktiskt med videokonferens etc?[SKPG]Zamora skrev:
Lång latens är ju tydligt, men man kan inte skylla på avståndet. 55 mil tur och retur tar 4 ms.
Geostationära satelliter däremot ligger 70gr högre upp (3500 mil) så där ligger latensen på minst 240 ms.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 134 inlägg
Ingen aning hur det fungerar med teams osv, var hos en kund och installerade accesspunkter.H hapazard skrev:
Läste nått om att han har ansökt om att få ha Starlinksatelliterna närmare jorden för att få till det bättre (specifikt vad minns jag inte)H hapazard skrev:
Det verkar ju som att det är realistiskt att få en latency nära 20ms med Starlink, när de får ägna sig åt att optimera detta ett tag.....det är bra! Men, som sagt, det är ju inte bara upp och nedlänk som tar tid.
Det är väl främst att det blir billigare att skjuta upp satelliterna, varje extra mil upp kostar mycket bränsle, och för att det blir lättare för mobiltelefoner att direkt kommunicera med satelliterna.Tokslut skrev: