Hustrun är lärare och jobbar på schema. Finns det någon mobil (eller tilläggsprogramvara) som gör det möjligt att schemalägga profiler. Dvs. så den är tyst eller på vibrator när hon har lektioner, men sparkar igång igen när det är rast, eller lunch?

min windows mobile-telefon gör exakt detta när det är "möten" bokade i kalendern, då går den automatiskt över till vibb,

Det finns sådana applikationer till android. Kommer dock inte ihåg vad den heter heller. Jag var dock inte så intresserad av den då jag är pappaledig och där jag jobbar är det steril miljö så inga mobiler eller ens mina kläder. Men vad är det för mobil du/ni har? så jag vet om jag skall hojta till om jag ser applikationen igen.

Ha det bra.

Jag kommer inom några dagar att få en HTC desire via jobbet, så där är det android som gäller. Frun däremot som har det största behovet av att detta ska funka funderar vi på att köpa ny telefon till, hon sitter idag med en SE W 508 som hon avskyr som pesten.

Dvs. vi tänker oss att byta mobil. Så tråden kan gärna utvidgas till tips om bra mobiler. En tanke jag har är att hon skulle ha en HTC hon också, så kan man ha samma laddare etc.

Det finns en app som heter Locale (gratis i butiken), den ändrar profil efter position (GPS), har dock inte testat den själv så jag vet inte om man kan ställa tid på de olika positionerna också.

Har hört talas om Locale tidigare, och den verkar ju förstås häftig - förutsatt att den faktiskt är så känslig att den kan skilja på ett klassrum (där telefonen ska vara tyst) som ligger 15 meter bort från t.ex. lärarrummet (där telefonen kan få ringa).

Men som sagt det jag tror är smidigast är ändå en app som styr till olika ljudprofiler beroende på en kombination av:
1) stående schema, måndag-fredag, kompletterat av
2) ströbokningar, t.ex. konferens bio (=tyst), eller friluftsdag (=högt ljud)

Locale kommer inte att kunna skilja på klassrummet eller lektionssalen. Eller rättare sagt så är det telefonens inbyggda GPS som inte kommer att funka tillfredsställande inomhus!

Men det finns program till Android som gör precis det du vill göra, d.v.s. ställer om profil när det är möten inbokade. Windows Mobile har nog den funktionen från start, men till Android måste du som sagt ladda ner den (gratis såklart)!

Köp en Desire till frugan och så syncar ni den med eran Gmail och använd kalendern i den som Desiren syncar mot.
Kan hon sitta och lägga in kalendernoteringarna i google calender på datorn och ni kan dela kalendrarna mellan varandra, plus att kalendern sätter telefonen på önskad profil med hjälp av Auto Task, som finns i android butiken :)
Lycka till, och berätta gärna vad det blev för lösnining :)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.