Har en husvagn som mest kommer vara stationär och därför ansluten till husets elnät. I vagnen finns två fullstora vanliga kylskåp. Minst ett av dessa (helst båda) måste ha strömförsörjning om husvagnen flyttas. Det handlar om 30 minuter men säg en och en halv timme för att få marginal. Kylskåpet ska under denna tid förmodligen inte bara klara av att hålla temperaturen (fyra grader) utan kyla ner varor som relativt nyligen lagts in (ungefär rumstempererat).

Så innan jag blandar in en elektriker i projektet: vad finns det för kostnads- och platseffektiva lösningar på detta?

Mitt kylskåp har en märkeffekt på 160W. Skall det gå kontinuerligt i en och en halv timme går det åt 240 Wh. Det är då extremfallet som det som mest kan krävas. Om man gissar att en inverter har en verkningsgrad på 85% blir det 282 Wh. Sedan kanske invertern har en tomgångsförbrukning på 0,7 A vilket ger ytterligare 13 Wh. Så runt 300 Wh per kylskåp maximalt och antagligen mindre. Ett fritidsbatteri med 75 Ah innehåller runt 900 Wh om du tömmer det helt vilket du inte bör göra. Så invertern Lolight föreslår och ett 75 Ah fritidsbatteri lär klara uppgiften utmärkt. En annan variant kan vara en UPS med externa batterier för att få upp kapaciteten.

Elverk från nått lågprisvaruhus är nog det billigaste

Smältvärme för vatten är 334 kJ/kg. Eller 93 Wh. Så 2 kg is i kylen kan hålla den kall ganska länge. Det alternativet är nog svårt att slå kostnadsmässigt. I vintras när jag hade strömavbrott i nästan ett dygn ställde jag ett par skålar med snö i kylskåpet. Det höll sig kallt nog.

Elverket må vara billigt i inköp, men var skall man göra av det? Det tar stor plats och kan inte vara inne i husvagnen. Det blir en betydligt mer arbetsintensiv lösning.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Har man ingen gas så får det plats fram

Man kan få ett batteri med 90 ah för 1049 kr.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...m/Batteri/Underhallsfritt-batteri-2000018834/
Invertern Lolight länkade till för 799 kr.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...lriktare-med-modifierad-sinusvag-600-w-p44020

Elverk för 1999 kr.
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ner/elverk/bensindrivna-elverk/elverk-740064/

Kanske finns det billigare om man letar mer. Elverk är bra om man har ett stort energibehov. I det aktuella fallet får jag det till att en lösning med inverter och batteri är både billigare och mindre platskrävande än ett elverk. På köpet får man en tyst lösning som är lättare att starta.

Och än en gång. Billigare och kompaktare lösning än ett par kg is i kylarna får man leta efter.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Men behöver man batteri för att driva kylskåpet vid flytt?
Flyttar du vagnen med häst?
Annars har du 12 volt i bilen. På släpkontakten finns det oanvända poler. Som du kan nyttja till att driva kylskåpet i transport. Dvs låt bilen aggera generator.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Skulle tro med reservation för var bilen har batteriet placerat att spänningsfallet blir 1 volt redan vid släpvagnskontakten så med ett troligt glapp i kontakten så blir det nog inte mycket kvar att driva kylskåpen

Redigerat:
L
Problemet blir nog att säkringen för ström genom den kontakten, samt ledningar inte riktigt räcker för två kylskåp.
Även om jag tror att det är max 120 Watt per kylskåp de drar. Men en något större startström. Kan man minska till bara ett kylskåp gå det att ha mindre grejor.

Invertern måste som sagt klara startströmmen. Separat kabel är det som gäller i så fall. Skulle starkt rekommendera en "riktig" inverter istället för en sån kina-variant, då man inte riktigt vet hur pålitlig den är ffa med startströmmen. Detta driver upp kostanden för en sådan lösning rätt rejält.

Samtidigt arbetar kylskåpen inte kontinuerligt och ett elverk, var ska du ha det? På taket?

Absolut bästa och enklaste är isklampar. Har inte skåpen frysfack?
Dra ner temperaturen på min innan du flyttar och gå inte och smygät från kylarna medan du flyttar. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.