Jag överväger att renovera en 100 år gammal lada där taket är i dåligt skick, men stommen består till 80 % av massivt trä.
Är det ekonomiskt och praktiskt försvarbart att renovera den, eller är det mer lönande att riva och bygga ett nytt gästhus från grunden?
Är det ekonomiskt och praktiskt försvarbart att renovera den, eller är det mer lönande att riva och bygga ett nytt gästhus från grunden?
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 048 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 048 inlägg
Det går om man vill. Men det beror förstås på hur du vill använda den, hur mycket du vill jobba och när du vill ha den tillgänglig. Här är min lilla jordkällaröverbyggnad, (tidigare kallförråd med hål i taket) 2020 och sedan igen som isolerad gäststuga 2023. Mitt nästa uthus på gården byggde jag om först genom att rikta och lägga tak, sen byta grund och väggar på halva. Där lärde jag mig efter ett tag att det hade gått fortare och blivit bättre om jag rivit och byggt nytt. Men det hade inte varit lika kul. Och fördelen med att renovera en befintlig byggnad är att lite av den finns kvar, och kan kan göra det i ganska små etapper med relativt bibehållen funktion under tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto