I vårt nyköpta hus har någon lagt mjukfog i skarven vid överlappet av plastmattan i badrummet, nere vid golvet. Tror inte det är gjort från början (badrummet är ca 20 år gammalt. Det var svartmögel i fogen i duschen, jag drog bort de delar som var angripna. Mattan är fortfarande hel och ordentligt limmad. Mjukfog fyller väl ingen funktion i en sådan skarv, med plastmatta? Behöver jag lägga i ny fog?

T
Tatimas skrev:
I vårt nyköpta hus har någon lagt mjukfog i skarven vid överlappet av plastmattan i badrummet, nere vid golvet. Tror inte det är gjort från början (badrummet är ca 20 år gammalt. Det var svartmögel i fogen i duschen, jag drog bort de delar som var angripna. Mattan är fortfarande hel och ordentligt limmad. Mjukfog fyller väl ingen funktion i en sådan skarv, med plastmatta? Behöver jag lägga i ny fog?
Nej, normalt sett ska där inte vara någon silikon!

Inget hål i mattan som "lagats" då?

Inga hål eller släpp av mattan som jag kan se. Det ligger en genomskinlig silikonsträng runt hela badrummet, just där skarven vid överlappet är, 10 cm upp från golvet. Den syns inte så det stör inte heller, förutom några decimeter som hade svartmögel, så de delarna pillade jag upp med nageln och drog bort.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.