Hej, den har varit så ett par månader. Är det farligt, tror ni att vatten har trängt sig in i väggen?
Ser lite tecken på mögel på fogen, men är inte 100 om det är mögel.

Vad tror ni? Är jag sent ute?
Nybyggt hus från 2023

Tacksam för svar.

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
BirgitS
Det tränger in vatten genom alla hårdfogar. Det är därför man har ett tätskikt bakom plattorna och deras fästmassa. Det är normalt fuktigt bakom plattorna i några månader efter en dusch.

Det är vanligt att silikonfogar får mögelprickar. För att mögel ska växa tills behövs 2 saker, fukt och organiskt material (näring) i form av tvålrester, hudceller etc. Det är därför viktigt att se till att ytan torkar upp varje dag och hålla rent.

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det tränger in vatten genom alla hårdfogar. Det är därför man har ett tätskikt bakom plattorna och deras fästmassa. Det är normalt fuktigt bakom plattorna i några månader efter en dusch.

Det är vanligt att silikonfogar får mögelprickar. För att mögel ska växa tills behövs 2 saker, fukt och organiskt material (näring) i form av tvålrester, hudceller etc. Det är därför viktigt att se till att ytan torkar upp varje dag och hålla rent.
Tack för svar, tror du väggen har fått fuktskador då jag inte täppt till där det har släppt? Vad kan jag göra för att säkerställa att det väggen/ytan skyddas?

• Gilla
ollelundin78
  • Laddar…
BirgitS
Nej, inte på grund av det. Tätskiktet sitter bakom plattorna och har inget att göra med silikonfogen. Vanligen numera har man inte ens silikonfog i vinkeln mellan vägg och golv. Man brukar ha silikonfog mellan två väggar men det är endast en estetisk fråga.

• Gilla
jolle72 och 3 till
  • Laddar…
P PPR skrev:
Tack för svar, tror du väggen har fått fuktskador då jag inte täppt till där det har släppt?
Nej. Varken klinker, kakel eller fog är vattentätt. Man kan lite förenklat säga att det alltid är blött bakom klinker och att fog enbart har ett estetiskt syfte.

Det som skyddar väggen från fukt är tätskiktet som sitter under fixet/bruket som håller plattorna på plats.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej. Varken klinker, kakel eller fog är vattentätt. Man kan lite förenklat säga att detta alltid är blött bakom klinker och att fog enbart har ett estetiskt syfte.

Det som skyddar väggen från fukt äTusen tack för ditt svar
Alfredo Alfredo skrev:
Nej. Varken klinker, kakel eller fog är vattentätt. Man kan lite förenklat säga att detta alltid är blött bakom klinker och att fog enbart har ett estetiskt syfte.

Det som skyddar väggen från fukt är tätskiktet som sitter under fixet/bruket som håller plattorna på plats.
Tusen tack för ditt svar:)
r tätskiktet som sitter under fixet/bruket som håller plattorna på plats.

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, inte på grund av det. Tätskiktet sitter bakom plattorna och har inget att göra med silikonfogen. Vanligen numera har man inte ens silikonfog i vinkeln mellan vägg och golv. Man brukar ha silikonfog mellan två väggar men det är endast en estetisk fråga.
Tack så mycket, då vet jag:)

Ta klorin och vatten och blöt papper och lägg på fläckarna 1h så försvinner dom.

Låt inte flaskor stå på golvet så slipper du mögelfläckar.

• Gilla
PPR
  • Laddar…
D docboy skrev:
Ta klorin och vatten och blöt papper och lägg på fläckarna 1h så försvinner dom.

Låt inte flaskor stå på golvet så slipper du mögelfläckar.
Jag gör så, tack för tipset:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.