Hej!

I vårt hus där vi bott i snart ett år (byggår 2012) lossnade nyligen ett eluttag när vi drog i sladden. Gipsvägg.

Är detta ett jobb för en elektriker eller något jag kan åtgärda själv?

Jag förstår inte ens hur det här är tänkt att fungera:
1. Är själva vita dosan (rätt benämning?) fastskruvad i en svart ring
2. Den svarta ringen (har det nåt namn?) ska ... egentligen sitta fast i det gröna röret? Men har av någon anledning lossnat?

Tacksam för tips, råd och pedagogiska förklaringar!

• 20260517_103525.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260517_103335.jpg
    Skapa konto
  • 20260517_102830.jpg
    Skapa konto
  • 20260517_102756.jpg
    Skapa konto
  • 20260517_101637.jpg
    Skapa konto
... det här händer ju oss alla ...🤩

A
L luddig skrev:
1. Är själva vita dosan (rätt benämning?) fastskruvad i en svart ring
Jag ser ingen vit dosa på bilderna. Menar du den gröna? Ja den svarta ringen sitter längst ut i den gröna dosan i ett spår eller gänga.
L luddig skrev:
2. Den svarta ringen (har det nåt namn?) ska ... egentligen sitta fast i det gröna röret? Men har av någon anledning lossnat?
Jag ser inget grönt rör heller och antar att du menar den gröna dosan även här. Ja de ska sitta ihop.

Ringen har lossnat i dosan som håller fast uttaget. Ser ut att ha brukats en del våld för att slita ur den.
Du kan prova att gänga eller trycka tillbaka den och se om det sitter annars får vi fundera på ett annat sätt att montera tillbaka uttaget.

Det lättaste är att slå av säkringen, mät att spänning ej finns, montera loss uttaget, isolera trådarna och tryck in dem i dosan. Rengör dosans ytterkanter och ringen och se om det går att återmontera ringen så den sitter fast.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Den svarta ringen ska sitta i ett spår, i den gröna dosan, så det går att rotera ringen. Det ser dock ut som den gröna dosan har "bearbetats" något, kanske för att de inte monterats rätt och inte fått plats bakom gipsen.

Det finns greppklor på eluttaget som kan användas för att få till ett grepp mellan uttag och dosan. Använd dessa.

Edit: Eller så ser jag snett... Kanske det inte finns några greppklor på detta uttag?

Det finns uttag med och utan klor.
Dosan ser ut att ha fått stryk av hålsågen i samband med väggens födelse, inte helt ovanligt tyvärr.
Försök peta tillbaka ringen i dosan, och skaffa ett uttag med klor.
Alternativt, skaffa ett fyrvägsuttag, dessa sitter utanpå väggen, och montera detta med fyra röda duomax framför dosan, då sitter uttaget av egen kraft.

Redigerat:
  • Gilla
it-snubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.