Hej!

Har ett hus från 1800-talet, renoverat i omgångar. Nu har golvet i en hörnet av barnets sovrum lossnat och sjunkit ned ca 20 cm x 20 cm. Det är öppet mellan vägg och golv ned mot mellanrummet under, ovan "taket" till rummet som ligger under. Vad gör jag? Tack på förhand!

Mvh orolig mamma

Någon eller några bilder hade underlättat!

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Ska ta bild när jag kommer hem i eftermiddag 🙂

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Någon eller några bilder hade underlättat!
Hej! Har försökt ladda upp batteriet lder jag tog med min mobilkamera men får meddelande att filen inte är tillåten. Vet inte hur jag ska göra..

P Possetossen skrev:
Hej! Har försökt ladda upp batteriet lder jag tog med min mobilkamera men får meddelande att filen inte är tillåten. Vet inte hur jag ska göra..
Ladda ner bilderna till datorn och försök sedan publicera dem här. Funkar det inte igen, är det enklare att spara dem i ett annat filformat på datorn än telefonen.

Hej! Nu lyckades jag ladda upp dem. Tack för hjälpen.

• Vitt golvlista och röd vägg med en penna som visar glipa mellan golv och list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på ett hörn med röd vägg, vit golvlist och ljust trägolv, där en penna ligger på golvet intill väggen.
    Skapa konto
  • Spricka mellan vitmålade träpaneler i ett hörn av ett rum.
    Skapa konto
  • Hörn av en vit golvlist med en spricka mot väggen, röd vägg ovanför.
    Skapa konto
Enda sättet att se vad som hänt är att börja plocka upp golvet och se efter vad som hänt. Det ser ut att vara något laminatgolv, typ klickgolv, så det bör inte vara så svårt. Du behöver förmodligen riva upp undergolvet som klickgolvet vilar på också, för att se vad det är som har gett med sig och kunna laga det.

• Gilla
Possetossen
  • Laddar…
Enda sättet att se vad som hänt är att börja plocka upp golvet och se efter vad som hänt. Det ser ut att vara något laminatgolv, typ klickgolv, så det bör inte vara så svårt. Du behöver förmodligen riva upp undergolvet som klickgolvet vilar på också, för att se vad det är som har gett med sig och kunna laga det.
Tack för svar. Då förstår jag. Har du möjligen någon snickare i södra Skåne att rekommendera? :)

Nej, jag bor inte i södra Skåne, så där kan jag inte komma med tips. Däremot tror jag att du åtminstone kan göra själva rivningsjobbet på egen hand. Du har väl en kofot? Och tillgång till Youtube? Plocka upp ett klickgolv är inte speciellt svårt.
Du kanske till och med kan laga problemet själv med hjälp av oss på forumet, om du fortsätter posta bilder här.

Är det en villa, är det bottenplan, och vad är det då för typ av grund. Om det är bottenplan, så är mln gissning att det är torpargrund/krypgrund. Då bör du kunna krypa under och se vad som har hänt. Sannolikt är en golvregel murken, så den har gått av. Troligtvis även syllen. Om hörnet ligger mot yttervägg, kan du kanske se fuktskada i väggen.

TS skriver att det är på övervåningen, det är "taket till rummet under".

A AG A skrev:
Är det en villa, är det bottenplan, och vad är det då för typ av grund. Om det är bottenplan, så är mln gissning att det är torpargrund/krypgrund. Då bör du kunna krypa under och se vad som har hänt. Sannolikt är en golvregel murken, så den har gått av. Troligtvis även syllen. Om hörnet ligger mot yttervägg, kan du kanske se fuktskada i väggen.
Tack för svar. Har inte sån tur. Men kan det vara murken golvregel på ovanvåningen? Hörnet är mot yttervägg/badrum. har vit puts på tegel och har inte noterat någon fuktskada. Inte i badrummet heller.

Nej, jag bor inte i södra Skåne, så där kan jag inte komma med tips. Däremot tror jag att du åtminstone kan göra själva rivningsjobbet på egen hand. Du har väl en kofot? Och tillgång till Youtube? Plocka upp ett klickgolv är inte speciellt svårt.
Du kanske till och med kan laga problemet själv med hjälp av oss på forumet, om du fortsätter posta bilder här.
Haha får lära mig mycket, får införskaffa kofot. Det ska nog gå bra att ta upp golvet. Ja, det hade ju varit toppen att kunna åtgärda det på egen hand. Lägger upp bilder när det är gjort, antagligen först i mitten av juni då semestern börjar och jag får lite tid över. :)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.