Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 479 inlägg
Dörrhålet ser ju närmast ut som fullhöjd, så jag skulle fundera på hur det kan förskjutas nedåt utan att hållfastheten tar stryk.
Någon form av vinkeljärn eller stolpskor för att kompensera att gaveln inte hänger ihop i underkant lär du ju behöva, men annars kanske det inte krävs så jättemycket förändringar om övre delen av dörrfästet går att förskjuta nedåt.
Full ståhöjd och tröskelfritt tycker jag bör vara målet.
Någon form av vinkeljärn eller stolpskor för att kompensera att gaveln inte hänger ihop i underkant lär du ju behöva, men annars kanske det inte krävs så jättemycket förändringar om övre delen av dörrfästet går att förskjuta nedåt.
Full ståhöjd och tröskelfritt tycker jag bör vara målet.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Ställde växthuset på plats och så sjukt snyggt det blev! Precis som jag tänkte ha det, väldigt cleant utan tröskel och plattor i samma nivå som växthuset. Passformen var det heller inget fel på!
Men det är som sagt lite lågt.. Visst det funkar och ser inte så tokigt ut höjdmässigt men när man står i det saknar man höjden..
Och hur jag än gör, med att mura sockel osv så kommer utseendet att bli förändrat. Och det är precis såhär jag ville att det skulle se ut.
Finns nog helt enkelt ingen bra kompromiss här som gör mig nöjd.
Med facit i hand och om jag mätt höjder osv så skulle jag behövt köpa ett annat växthus med mycket högre takhöjd för att få det här utseendet.
Jag får tänka på det, alternativen är att mura sockel och få en tröskel eller att låta det vara som det är men en lägre takhöjd.
Som sagt får sova på saken =)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men det är som sagt lite lågt.. Visst det funkar och ser inte så tokigt ut höjdmässigt men när man står i det saknar man höjden..
Logga in
Skapa konto
Och hur jag än gör, med att mura sockel osv så kommer utseendet att bli förändrat. Och det är precis såhär jag ville att det skulle se ut.
Med facit i hand och om jag mätt höjder osv så skulle jag behövt köpa ett annat växthus med mycket högre takhöjd för att få det här utseendet.
Jag får tänka på det, alternativen är att mura sockel och få en tröskel eller att låta det vara som det är men en lägre takhöjd.
Utan att ha ett växt hus själv hade jag nog sagt att om du har en tröskel så håll den låg. 10 cm? Det känns ändå inte som att det finns så mycket plats till skottkärra etc. Går det annars på något vis att kapa i mitten och förläng dörren men en lackad plåt?holmberg87 skrev:
Ställde växthuset på plats och så sjukt snyggt det blev! Precis som jag tänkte ha det, väldigt cleant utan tröskel och plattor i samma nivå som växthuset. Passformen var det heller inget fel på![bild] [bild] [bild]
Men det är som sagt lite lågt.. Visst det funkar och ser inte så tokigt ut höjdmässigt men när man står i det saknar man höjden..[bild]
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Nä nå skottkärror och dylikt kommer inte in oavsett. Kommer inte odla annat än tomater, paprika, gurka och chili så det är ingen stor odling hehe.J Jonobe skrev:
Eftersom det är skjutdörr så blir det så mycket krångligare och allt det jobbet är inte värt det. Då köper man hellre ett växthus som ska stå på en sockel med nedsänkt dörr helt enkelt. Vilket jag inte valde
Inte för att det är det enklaste förslaget, men du skulle kunna lyfta upp taket och stoppa in extra rutor för att få det högre. Då bibehåller det sitt marknära utseende.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Tyvärr är det som ovan skrivit inte görbart.VidarH skrev:
Tror faktiskt jag låter bli att modifiera stommen helt och hållet. Ska det bli bra så får jag köpa ett nytt
Skogsägare
· 23 479 inlägg
Vad är det för höjd på dörren då, 1,90, 2 meter? Det kanske inte är så problematiskt trots allt. Snart står det pallkragar och krukor i långa rader så att det ändå inte finns mer än 60 cm att gå på.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Dörren är ca 190 så visst funkar det, det som stör mest är att takfoten är låg men som du säger så ska det ju vara odlingar där inne och speciellt längs med väggarna.Nötegårdsgubben skrev:
Ska prova prova lite mer imorgon och känna hur det känns.
Jag tyckte det blev lite bättre när det kom på plats ännu jag monterade det iaf
Visa bilaga 510132 Dock inte glasen som jag får ta när det står på rätt plats.
Men... jäklar vad lågt växthuset var! Alltså det är väl helt ok men jag tycker det är alldeles för lågt.
Så nu får jag mest troligt mura upp 20cm på grunden för att bli nöjd..
Jag som inte ville ha en tröskel in... Är 20cm höjd värt tröskeln? Går kanske förlänga dörren iofs men det innebär en del jobb
Vad tycker ni andra?[/QUOTE]
Om du skall odla tomater så behöver du höjd. Bygg så högt det går. Blir mycket trivsammare. Du kommer ångra låg höjd. Hade lite samma problem som du. Byggde en ram ca 30-40 cm och fick en hög tröskel som man får ta ett steg över, har aldrig upplevt det som ett problem.
Men... jäklar vad lågt växthuset var! Alltså det är väl helt ok men jag tycker det är alldeles för lågt.
Så nu får jag mest troligt mura upp 20cm på grunden för att bli nöjd..
Jag som inte ville ha en tröskel in... Är 20cm höjd värt tröskeln? Går kanske förlänga dörren iofs men det innebär en del jobb
Vad tycker ni andra?[/QUOTE]
Om du skall odla tomater så behöver du höjd. Bygg så högt det går. Blir mycket trivsammare. Du kommer ångra låg höjd. Hade lite samma problem som du. Byggde en ram ca 30-40 cm och fick en hög tröskel som man får ta ett steg över, har aldrig upplevt det som ett problem.
Skogsägare
· 23 479 inlägg
Lätt att fastna i problemen, så tar upp det här.holmberg87 skrev:
Kan bara hålla med! Snyggt gjutet, utmärkt stenlagt och röret för framtida vatten fick du till bra med (även om du säkert måste offra den figursågade stenen för en stolpe
Bra jobb!
Höj det!
Tröskel och utseende vänjer du dig säkert vid, närmast omgående. Men för låg höjd är ett aber! Mitt växthus är på 10m2 Och jag ställde det på de bredaste tryckta reglarna jag hittade. Tror de är 220mm. På insidan gjorde jag ett trappsteg. Snubblade lite i början, men vande mig snabbt.
Tittat på bilderna och gissar att det är inte mer än 150cm sisådär till takfoten och då är det alldeles för lågt för allehanda växter.
Så jag avslutar som jag började -Höj det!
Staffans
Tröskel och utseende vänjer du dig säkert vid, närmast omgående. Men för låg höjd är ett aber! Mitt växthus är på 10m2 Och jag ställde det på de bredaste tryckta reglarna jag hittade. Tror de är 220mm. På insidan gjorde jag ett trappsteg. Snubblade lite i början, men vande mig snabbt.
Tittat på bilderna och gissar att det är inte mer än 150cm sisådär till takfoten och då är det alldeles för lågt för allehanda växter.
Så jag avslutar som jag började -Höj det!
Staffans
Använd det en säsong som det är, och sen nästa vår höj det om det fortfarande känns för lågt
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Yes, borde inte vara nån överdrivet stor procedur att lossa det och höja i efterhand