Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Det sjunker undan bra i fogarna trots små springor.
Jag tycker det ser mycket mer "färdigt" ut nu när fogningen kommer på plats och plattorna blir som en enhet.
Fullt upp i helgen men nästa steg blir nog att montera växthuset och sen avsluta med kullerstenen och gräsmattan.
Undrar hur lång tid det tar att montera och om jag kan göra det ensam? Som en gammal montör som jag är
Jag tycker det ser mycket mer "färdigt" ut nu när fogningen kommer på plats och plattorna blir som en enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fullt upp i helgen men nästa steg blir nog att montera växthuset och sen avsluta med kullerstenen och gräsmattan.
Undrar hur lång tid det tar att montera och om jag kan göra det ensam? Som en gammal montör som jag är
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 286 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 286 inlägg
Vi monterade stommen till vårt (3,3x3,3 m Willab) på lite mindre än en dag och sedan lite mer än en dag för glasen (de är tunga och man vill vara försiktig).holmberg87 skrev:
Det sjunker undan bra i fogarna trots små springor.
Jag tycker det ser mycket mer "färdigt" ut nu när fogningen kommer på plats och plattorna blir som en enhet.[bild]
Undrar hur lång tid det tar att montera och om jag kan göra det ensam? Som en gammal montör som jag är![]()
Tror det är svårt att montera själv, behövs nog ett par extra händer för vissa moment. Eller rättare sagt, det blir nog mycket lättare och mindre risk för skador om man är två.....
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Ja jag antar att det går mycket lättare om man är två och man får nog räkna med 1 dag fast jag tycker att det borde gå på några timmar hehe.KristinaRT skrev:
Vi monterade stommen till vårt (3,3x3,3 m Willab) på lite mindre än en dag och sedan lite mer än en dag för glasen (de är tunga och man vill vara försiktig).
Tror det är svårt att montera själv, behövs nog ett par extra händer för vissa moment. Eller rättare sagt, det blir nog mycket lättare och mindre risk för skador om man är två.....
Många delar och jag har iofs inte kollat montageanvisningarna än hehe
Du får nog ihop det själv, men det är enklare att vara flera.
Vet iof inte hur ditt monteras, men jag har ett Halls Magnum 148 som jag satte ihop allt själv förutom montera ihop stommarna i varandra, för de behövde man ett flertal händer att hålla med bara. Men det hade nog gått själv även det om man gjort nått tillfälligt stöd till de.
Vet iof inte hur ditt monteras, men jag har ett Halls Magnum 148 som jag satte ihop allt själv förutom montera ihop stommarna i varandra, för de behövde man ett flertal händer att hålla med bara. Men det hade nog gått själv även det om man gjort nått tillfälligt stöd till de.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 286 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 286 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Det borde väl gå stt bygga långsidorna och gavlarna och sedan resa upp dom med lite hjälp.
Får börja att kolla beskrivningen ikväll hehe
Får börja att kolla beskrivningen ikväll hehe
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Öppnade kartongen med växthuset idag och blev sugen att montera stommen!
Inte värdens bästa beskrivning kan man säga men det gick väldigt smidigt ändå.
2 timmar senare så var stommen uppe!
Dock inte glasen som jag får ta när det står på rätt plats.
Men... jäklar vad lågt växthuset var! Alltså det är väl helt ok men jag tycker det är alldeles för lågt.
Så nu får jag mest troligt mura upp 20cm på grunden för att bli nöjd..
Jag som inte ville ha en tröskel in... Är 20cm höjd värt tröskeln? Går kanske förlänga dörren iofs men det innebär en del jobb
Vad tycker ni andra?
Inte värdens bästa beskrivning kan man säga men det gick väldigt smidigt ändå.
2 timmar senare så var stommen uppe!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men... jäklar vad lågt växthuset var! Alltså det är väl helt ok men jag tycker det är alldeles för lågt.
Så nu får jag mest troligt mura upp 20cm på grunden för att bli nöjd..
Jag som inte ville ha en tröskel in... Är 20cm höjd värt tröskeln? Går kanske förlänga dörren iofs men det innebär en del jobb
Vad tycker ni andra?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 479 inlägg
Spontant säger jag höj det, om du redan nu tycker att det är för lågt.
De flesta är tyvärr i lägsta laget, önskade att mitt var uppmurat en 30 cm iaf.. (har tunnelvariant, så väggsidan känns väldigt låg). Men som sagt dörren.. tröskeln..
Det kräver lite jubb med dörr..
...vill inte ha tröskel själv! (Mer än max 5 cm)
Jag vill inte snubbla och jag vill kunna köra in skottkärran lätt.. (ramp är ju oxå ett alternativ, men det blir liksom på bäggexsidor då
)
Det kräver lite jubb med dörr..
...vill inte ha tröskel själv! (Mer än max 5 cm)
Jag vill inte snubbla och jag vill kunna köra in skottkärran lätt.. (ramp är ju oxå ett alternativ, men det blir liksom på bäggexsidor då
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Ja det är nog inte så mycket att fundera på tyvärr.
Finns lämpliga lecablock som är 190mm, det borde räcka, en tröskel på ca 40cm blir väl för tokigt
Finns lämpliga lecablock som är 190mm, det borde räcka, en tröskel på ca 40cm blir väl för tokigt
Vi köpte ett växthus med 2m takhöjd.... det var alldeles för lågt, tror de var1,2m som lägst, det var tråångt , först provade jag en höjning med 25cm men att snubbla in och ut var inget roligt så det blev ett Juliana med fullhöjd istället
Har inte måtten på Ditt växthus men tror det måste höjas 30-40 cm ,men hur lösa dörröppningen blir ett problem
Har inte måtten på Ditt växthus men tror det måste höjas 30-40 cm ,men hur lösa dörröppningen blir ett problem