Hej
Har en fråga vad gällande dagvatten från huset, Detta är inget problem ännu men kan tänka att det kanske kommer på tal den dagen våran äldre granne går bort eller säljer sitt hus.
Det är så att vi bor i villa radhus typ, vårat hus sitter ihop med grannens garage och mitt garage med nästa granne å så vidare i typ 10 hus. sen så har man en liten gång mellan sitt egna garage och huset.
Nån gång på 90 talet så byggdes nästan alla hus ut med ett till rum som ni kan se på bilden *Bilden med de stora fönsterna är min utbyggnad*
Denna byggnad anslöts aldrig till någon dränering utan man körde hängränna och stuprör på båda sidorna. *alla utbyggnader har samma lösning* dock så har tidigare ägare av mitt hus byggt förråd och tagit bort hängrännan från grannens utbyggnad och låter hans vatten rinna på mitt tak ned i min hängränna på garaget. Detta har jag inga problem med alls egentligen.
Dock så har min andra granne inget förråd mot min utbyggnad så min hängränna och stuprör går rakt ut i deras rabatt som är där idag. Vad har jag för skyldigheter här? tänker om en ny granne säger åt mig att ta bort stupröret? då taklösningen är som den är så kan jag inte koppla på den hängrännan på husets hängränna som är kopplat till brunn. *se de andra 2 bilderna hur taken inte sitter i samma höjd *bilderna är från mitt garagetak* Kan en ny granne kräva att jag tar bort stupröret?
tacksam för åsikter i ärendet.
Har en fråga vad gällande dagvatten från huset, Detta är inget problem ännu men kan tänka att det kanske kommer på tal den dagen våran äldre granne går bort eller säljer sitt hus.
Det är så att vi bor i villa radhus typ, vårat hus sitter ihop med grannens garage och mitt garage med nästa granne å så vidare i typ 10 hus. sen så har man en liten gång mellan sitt egna garage och huset.
Nån gång på 90 talet så byggdes nästan alla hus ut med ett till rum som ni kan se på bilden *Bilden med de stora fönsterna är min utbyggnad*
Denna byggnad anslöts aldrig till någon dränering utan man körde hängränna och stuprör på båda sidorna. *alla utbyggnader har samma lösning* dock så har tidigare ägare av mitt hus byggt förråd och tagit bort hängrännan från grannens utbyggnad och låter hans vatten rinna på mitt tak ned i min hängränna på garaget. Detta har jag inga problem med alls egentligen.
Dock så har min andra granne inget förråd mot min utbyggnad så min hängränna och stuprör går rakt ut i deras rabatt som är där idag. Vad har jag för skyldigheter här? tänker om en ny granne säger åt mig att ta bort stupröret? då taklösningen är som den är så kan jag inte koppla på den hängrännan på husets hängränna som är kopplat till brunn. *se de andra 2 bilderna hur taken inte sitter i samma höjd *bilderna är från mitt garagetak* Kan en ny granne kräva att jag tar bort stupröret?
tacksam för åsikter i ärendet.
Jag vet inte vad som gäller, men ifall det är problem med stuprörets placering så borde det väl innebära att ditt tak går in över grannens tomt. Så ifall grannen kan kräva att du tar bort stupröret så borde även grannen kunna kräva att du stympar taket.
Kanske inget bra råd, men personligen hade jag nog inte börjat rota i detta utan hoppats på att ingen annan heller gör det. Det är ju ändå mest troligt att en ny granne tror att placeringen av stupröret är helt ok eftersom det 'alltid' varit så.
Kanske inget bra råd, men personligen hade jag nog inte börjat rota i detta utan hoppats på att ingen annan heller gör det. Det är ju ändå mest troligt att en ny granne tror att placeringen av stupröret är helt ok eftersom det 'alltid' varit så.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Om man tänker sig att det skulel bli bråk om just vattnet från stupröret som mynnar hos grannen, så fär man väl med ett par rörkrökar leda in det så det mynnar på andra sidan hörnet på din tomt. Det skulle möjligen se lite lustigt ut, men troligen inge någon skulle tänka på.
Klicka här för att svara



