44 851 läst ·
146 svar
45k läst
146 svar
Mitt KNX-projekt modell snålt/snik men framtidssäkrat
Jag har en sådan där ventil som jag kan slå av/på vattnet med en trådlös dosa.
Den känner även av om det finns en liten dropp läcka och stänger av vattnet efter valbart 15/30/60min.
Har också funderat att ansluta knx systemet till denna, då behöver man bara en av/på knapp, visst fungerar "Vattenlåset" som det heter, men finns möjligheter så vill man testa.
När jag köpte Vattenlåset så kostade det ca3500:-
Jag har för mig att det finns en relä utgång på enheten för att kunna koppla till ett externt larm/indikering..
Den stora smidigheten med knx och borta/hemma knapp är att kunna stänga av allt som inte behöver vara på när man inte är hemma. El, vatten, sänka ventilationen.....
Den känner även av om det finns en liten dropp läcka och stänger av vattnet efter valbart 15/30/60min.
Har också funderat att ansluta knx systemet till denna, då behöver man bara en av/på knapp, visst fungerar "Vattenlåset" som det heter, men finns möjligheter så vill man testa.
När jag köpte Vattenlåset så kostade det ca3500:-
Jag har för mig att det finns en relä utgång på enheten för att kunna koppla till ett externt larm/indikering..
Den stora smidigheten med knx och borta/hemma knapp är att kunna stänga av allt som inte behöver vara på när man inte är hemma. El, vatten, sänka ventilationen.....
Kul!jaso skrev:
Skriv gärna vad du kommer fram till. Funderar själv på att testa koppla billig rörelsedeckare likt den nedan till binäringång och använda i varje rum för att säkerställa att ungarna inte glömmer lyset på. Även att använda i vardagsrum m.m.
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/rorelsevakt/mini-ir-detektor-p50512
Kostnaden exkl kablage blir då ca 400 kr.
Då hoppas jag att den skall gå att använda som skymningsrelä också som avgör när kvällsbelysningen i rummet tänds också.
Men börjar bli lite osäker när knx-sensorer är nere på 800 kr. Visserligen blir det 400kr x 6-12 rum i besparing om jag kan använda lösningen jag nämner ovan.
Eller sån här om man vill implementera z-wave. 400 spänn var en billig lösning
http://webshop.grona-hus.se/product.html/everspring-narvarosensor
http://webshop.grona-hus.se/product.html/everspring-narvarosensor
En liten fråga... Om man har 27 st http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlights/7452502-led-spot-dot-varmvit-45.html led spottar. Kan man köra dessa till en speciell dimmeraktor för LED utan att köpa drivdon?
Elektroniktokig
· Värmland
· 3 inlägg
Är totalt ny inom knx-system men funderar starkt på att sätta in del grejer i huset som jag flyttar in i sommar! Jag ska dra ny el i halva huset men har inte rivit några väggar eftersom all el var utanpåliggande innan, och kommer antagligen bli nu också.. Det jag funderar över är vilka lösningar jag kan göra för att få ut funktioner via knx med utanpåliggande produkter?
Vill naturligtvis kunna använda rörelsedetektorer och även skapa något slags "hejdå huset" scenario med en tryckknapp i hallen. Är det ens möjligt att skapa något slags knx-system med utanpåliggande kabel, drar naturligtvis kabeln i snygga lister efter golv eller i tak?
Har googlat en del men inte hittat någon som gjort något liknande.. Under tiden jag googlat hittade jag en sida som inte verkar ha nämnts här på forumet än.. Jag tyckte priserna verkade rimliga också, kolla gärna och kommentera om priserna är vettiga!
http://www.smart-house.nu/index.asp?p=21
Prislistan är upp till höger på hemsidan.. Och sista bladen i katalogen!
Finns även ett nybörjarkit som man kan köpa för att prova systemet, verkar det vara något man ska testa? Hur långt kommer man på det kitet?
Vill naturligtvis kunna använda rörelsedetektorer och även skapa något slags "hejdå huset" scenario med en tryckknapp i hallen. Är det ens möjligt att skapa något slags knx-system med utanpåliggande kabel, drar naturligtvis kabeln i snygga lister efter golv eller i tak?
Har googlat en del men inte hittat någon som gjort något liknande.. Under tiden jag googlat hittade jag en sida som inte verkar ha nämnts här på forumet än.. Jag tyckte priserna verkade rimliga också, kolla gärna och kommentera om priserna är vettiga!
http://www.smart-house.nu/index.asp?p=21
Finns även ett nybörjarkit som man kan köpa för att prova systemet, verkar det vara något man ska testa? Hur långt kommer man på det kitet?
Redigerat:
Det du länkat till är SmartHouse ifrån Carlo Gavazzi. Det är ett busssystem likt KNX men det är inte KNX och funkar inte ihop med KNXprodukter. Den största skillnaden mellan de båda är att KNX är en standard med flera 100 tillverkare och flera 1000 olika produkter. Medans SmartHouse endast är en tillverkare och ett företag. De produkter som finns med i prislistan är de som finns. Du kan ej ansluta KNX produkter till SmartHouse eller tvärt om.jonassonalex skrev:Är totalt ny inom knx-system men funderar starkt på att sätta in del grejer i huset som jag flyttar in i sommar! Jag ska dra ny el i halva huset men har inte rivit några väggar eftersom all el var utanpåliggande innan, och kommer antagligen bli nu också.. Det jag funderar över är vilka lösningar jag kan göra för att få ut funktioner via knx med utanpåliggande produkter?
[länk]
SmartHouse funkar mycket bra för att styra belysning, värme, markiser osv i en vanlig villa.
Även programmeringsverktyget är gratis tillskillnad från KNX där det kostar 10 000 kr för en licens.
Jag har gjort en del SmartHouse installationer och systemet fungerar mycket bra.
Bor du i närheten av Karlstad och vill ha hjälp så kan du alltid skicka mig ett PM så skall du få mitt telefonnummer eller email om du vill diskutera vidare eller ta det här i forumet.
Hittade mitt svar. Finns en firma: Gycom som nyligen har släppt en dimmeraktor där man direkt kan driva ledlampor utan att köra drivdon/jollys imellan. Hittade det tyvärr för sent och kör nu med en "vanlig" dimmeraktor med jolly mot leddarnasouba skrev:
Kul att läsa att du börjat ge dig på att koppla upp grejerna och programmera dem!souba skrev:
Jag har fått hem alla prylar från EIBMarkt, men som det ser ut nu är det nog en-två månader innan jag drar igång en del av elanläggningen. Hade en tanke på att koppla upp lite prylar för att testa men orken har inte infunnit sig. Renovering tar både på fysiska och psykiska krafter
jaso skrev:Kul att läsa att du börjat ge dig på att koppla upp grejerna och programmera dem!
Jag har fått hem alla prylar från EIBMarkt, men som det ser ut nu är det nog en-två månader innan jag drar igång en del av elanläggningen. Hade en tanke på att koppla upp lite prylar för att testa men orken har inte infunnit sig. Renovering tar både på fysiska och psykiska krafter.
En av alla nackdelar med att bygga hus å renovera! Har själv några rum kvar men har det iaf så vi kan bo. Och det blir mycket trevligare när du kan sitta i soffan och programmera
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
souba,
Tack för att du delar med dig under arbetets gång!
Hur har du tänkt när du placerat huvudbrytare/dvärgar? Är det någon standard du följer? Har själv haft fundering på vad som blir bäst. Plintar också alla utgående trådar så valfrihet finns ju. En fundering jag hade var att man har alla dvärgar långt ner i skåpet och knx-komponenterna ovanför och längst upp är ju plintarna med utgående trådar. Ser dock oftare på olika forum att man har dvärgarna långt upp och knx-komponenterna nedanför (och utgående trådar längst upp).
Tack för att du delar med dig under arbetets gång!
Hur har du tänkt när du placerat huvudbrytare/dvärgar? Är det någon standard du följer? Har själv haft fundering på vad som blir bäst. Plintar också alla utgående trådar så valfrihet finns ju. En fundering jag hade var att man har alla dvärgar långt ner i skåpet och knx-komponenterna ovanför och längst upp är ju plintarna med utgående trådar. Ser dock oftare på olika forum att man har dvärgarna långt upp och knx-komponenterna nedanför (och utgående trådar längst upp).