44 851 läst ·
146 svar
45k läst
146 svar
Mitt KNX-projekt modell snålt/snik men framtidssäkrat
ok. då är det bara att köpa en rulle färdigt i rör å slänga i dåjonassonalex skrev:
Vad kör ni för aktorer när man ska ha lite last på tex motorvärmare,projektor etc... Mina on/off från schneider tål 1000w motorlast och 1700w till glödljus. Motorvärmare med kupéfläkt blir ju lite mer än 1000w...
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag har dels en EIBmarkt 8x16 (tror de är 12x16 nu för tiden) som tar 16A AC1 och 10A AC3, samt en hager TXA206C som tar 16A AC1 (oklart för AC3), en av dessa (minns inte vilken men jag tror det är EIBmarkt:en) kör min motorvärmare, en motorvärmare är väl nästan uteslutande en resistiv last (förutsätter jag, rätta mig om jag har fel) så det borde vara lugnt tycker jag.
/U
/U
Hej,
Har just köpt ett 300kvm 90 år gammalt hus som jag skall helrenovera. Det är 3 våningar och jag vill ha ett enkelt ljusstyrningssystem - kunna stänga av/sätta på allt ljus i de båda hallarna. Har fått en offer att dra om all el på 300,000, vilket jag tycker låter dyrt? Frågan är dock hur mycket dyrare skulle det bli att lägga till ljusstyrning nu när man änd skall dra om all el?
Mvh,
fallenc
Har just köpt ett 300kvm 90 år gammalt hus som jag skall helrenovera. Det är 3 våningar och jag vill ha ett enkelt ljusstyrningssystem - kunna stänga av/sätta på allt ljus i de båda hallarna. Har fått en offer att dra om all el på 300,000, vilket jag tycker låter dyrt? Frågan är dock hur mycket dyrare skulle det bli att lägga till ljusstyrning nu när man änd skall dra om all el?
Mvh,
fallenc
Jag hade en elfirma som gjorde allt jobb, 150k är hårdvaran, vad arbetet kostade är svårt att avgöra eftersom
det var ett nytt hus och jag aldrig bad om ett pris på ett hus utan KNX. Men det blev säkert ganska mycket
extra arbete och en hel del jobb med att designa var eldragning skulle ske.
Att bara dra KNX för lite lampor är nog att ta i, då finns billigare alternativ.
det var ett nytt hus och jag aldrig bad om ett pris på ett hus utan KNX. Men det blev säkert ganska mycket
extra arbete och en hel del jobb med att designa var eldragning skulle ske.
Att bara dra KNX för lite lampor är nog att ta i, då finns billigare alternativ.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag har raderat ett reklminlägg med följdinlägg
Hej!
Är det någon som har något bra förslag på hur man integrerar sonos med KNX? Hade varit trevligt att på något sätt kunna integrera musiken i själva "automationen"... även om det fungerar minst lika bra med sonos-appen separat.
/S
Är det någon som har något bra förslag på hur man integrerar sonos med KNX? Hade varit trevligt att på något sätt kunna integrera musiken i själva "automationen"... även om det fungerar minst lika bra med sonos-appen separat.
/S
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Om du "extrautrustar" ditt KNX-system med Giras Homeserver á 15-20k så finns det ett plugin till den för att kontrollera Sonos. Har hört att det ska funka bra men jag har inget Sonos system att testa det mot.steve5432 skrev:
/U
Jag har bara en fråga. Varför välja ABB:s produkter. Alla produkter från ABB programmeras med ett plug in program som heter Powertool. Det är ett kraftfullt verktyg för programmering av Knx. Men om du ska programmera dina produkter med ETS5 kan det bli problem.
Mitt råd är att välj produkter som går att programmera utan plug in program, annars får du problem.
Mitt råd är att välj produkter som går att programmera utan plug in program, annars får du problem.
Klicka här för att svara