Kan bara hålla med dig yxis. Kommer inte skriva om jag köper eller skaffar ETS på annat sätt. Men klart att det är tufft att orka med ca 10 000 kr på min budget för ett program som behövs för att programmera de produkter man köper dyrt.

Ja det är synd att det inte finns en konsument version av ETS. Sen vet jag att även el firmor som är medlemmar kan tycka att det är fel med det höga priset.

Sen hade det ju varit trevlig om det släpps en konsument version eller om man kan gå någon kurs på distans för att lära sig mer.

Vårt hus är programmerat med ETS 3 vad planerar eller har ni programmerat era projekt med?

Jag kör ETS 4

/M

Kör ETS 3. Men har bara undersökt programmet... har inte någon hårdvara hemma än; huset är nu bara ett ormbo av skarvsladdar.

ETS3, men har funderat på att ta uppgraderingen för 250€ till ets4.
Frågan är om det är värt det. Nån som vet?

Du klara det mesta med ETS3, så har du inte stött på något du inte kan göra i ETS3 behöver du inte uppgradera

Ok,

Låter bra. Då stannar jag kvar på ETS3. Dock behöver jag byta dator och har förlagt mina installationsfiler till ETS3 (bla, därav funderingarna på att uppgradera).
Licensen går ju flytta, även efter att ETS3 inte längre finns att ladda ner.

Okej låter som man kan stanna kvar med ETS 3 då.

Sen en följd fråga då, är det någon som har funnit ett bra KNX/RTI gateway så man kan få till kopplingen för Sonos & KNX. Har set att det finns PRO KNX som kanske kan uppfylla mina krav vet ni om någon har provat denna lösning.

anette_jonas skrev:
Ja det är synd att det inte finns en konsument version av ETS. Sen vet jag att även el firmor som är medlemmar kan tycka att det är fel med det höga priset.

Sen hade det ju varit trevlig om det släpps en konsument version eller om man kan gå någon kurs på distans för att lära sig mer.
Anledningen varför man satt ett relativt högt pris på ETS är ju för att hålla konsumenter borta.

jaso skrev:
Har någon tips om knx-komponent för utomhusbruk som mäter ljusstyrka? Kan den också mäta temperaturen vore det än bättre. Har mest hittat rena väderstationer för knx och då blir det många sköna tusenlappar.

Hade tänkt styra utelampor och fönsterlampor så att de slår igång vid skymning. Får jag med temperaturen kan jag använda den när jag styr motorvärmaruttagen. Dvs jag trycker in att jag ska åka kl 8 så får servern bestämma när ström slås på till uttaget beroende på temperaturen.
Kan väl informera om att den billigaste jag hittade med kombinerad utomhustemp och ljussensor var Siemens 5WG1254-3EY02 för €199.

Rrrrr skrev:
Anledningen varför man satt ett relativt högt pris på ETS är ju för att hålla konsumenter borta.
Konspirationsteoretikern i mig tror att man också filtrerar bort många av de som på riktigt kan tänkas begripa bättre än elektrikern...

Jaso hur har det gått med ditt projekt?

znitz skrev:
Tänk på att det också krävs en "busskopplare" för att det skall fungera, tex denna
[länk]
Dessa kan skilja sig mellan olika leverantörer..(såklart)
Jag fick informationen att buskopplardelen, "vaggan" skall ingå i den jag länkade till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.