ullberg
elmont skrev:
Och en sak att tänka på är att alla fabrikat "pratar" inte med varandra, det finns nått fabrikat som pratar med alla andra men som sagt vissa är fabrikat specifika. Man kan alltså inte blanda hej vilt och vara säker på att det fungerar.

Jag har den största respekt för din expertis elmont, men här skulle jag vilja se en källa. En av de största fördelarna med KNX är ju just att det är leverantörsoberoende, och min erfarenhet säger att så också är fallet. Möjligtvis blir det proprietärt när man kommer till radio-KNX men (jag har bara kört trådat) men jag tror även det är standardiserat...

/U

Senast jag var på utbildning påstod i alla fall den "gubben" att inte alla andra fabrikat pratade med deras. Men jag mins inte riktigt vad som var "problemet" och om det gällde trådlösa system mot det trådbundna. Men jag är rätt säker på att det var nått "språkproblem". F*n nu måste jag försöka minnas vad som sas. :(
Det kan vara så att jag blandar in nått annat bussystem, måste tänka, måste tänka, måste tänka.........

Redigerat:
elmont skrev:
Senast jag var på utbildning påstod i alla fall den "gubben" att inte alla andra fabrikat pratade med deras. Men jag mins inte riktigt vad som var "problemet" och om det gällde trådlösa system mot det trådbundna. Men jag är rätt säker på att det var nått "språkproblem". F*n nu måste jag försöka minnas vad som sas. :(
Det är ju ett av KNX stora fördelar att allt som är KNX pratar med varandra.
Så man kan blanda fritt.

Vore ju korkat om KNX certifieringen skulle släppa igenom en produkt som inte funkar med annat.

Det kanske finns prodikter som är KNX på busskabeln men annan standard för trådlös överföring?

Tyvärr så kostar KNX-standarden €1000 att köpa, så det är inte lätt att kolla. Jag försökte för säkerhets skull se om den finns på nåt bibliotek (provade libris.kb.se) eller piratnedladdning men hittade inget.

Det "bästa" jag hittar är den här:
http://books.google.se/books?id=pxP...ec=frontcover&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Har jag sagt att jag hatar standardiseringsorgan som tar massor av betalt för standarder där kostnaden kvittar för storföretagen men sätter krokben för småföretag och hempulare, helt i onödan?

Eftersom KNX-bussen är en lågspänningsbuss så inbjuder de till att folk konstruerar piratprylar som är "nästan-kompatibla" men inte riktigt följer standarden.

(Jämför för övrigt att Julas budget-mottagare för radiofjärrstyrning tydligen är "i stort sett" kompatibla med Nexa)

Trevlig tråd då jag själv snart ska börja! Har dragit all BUS-kabel och sitter nu och kikar på alla moduler man kan tänkas behöva..

Har en fråga när det gäller de här med styrning med iphone/android.
Open Remote?
Vad behöver ja?
Hur funkar detta?

Vi kommer flytta in inom några månader och har också insett att det kommer bli dyrt med alla tryck knappar:-(
Då hade jag en tanke att om man får igång så man kan styra ljus etc med iphonen kan jag lätt "plocka bort" några knappar tills man sparat ihop några kronor igen. Halva huset är ju i stort sett tänkt till framtid barn:-)

Kul att det blivit några inlägg i tråden. Jag har själv varit under isen när det gäller detta pga andra projekt i huset.

Ullberg, tack för alla tips.

När det gäller 230-dimmern från Siemens är det nog ett bättre val. Den ABB-dimmern jag listade visade sig ha ett dimmeromfång på 40-315 W. Jag vill kunna dimma strömförbrukare på mindre än 40 W. ABB:s mindre variant är bättre, 10-210 W (http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eib...55ae9e27564debae3906a4/Product/View/NS6508748). Men den Siemens du rekommenderade dimmar ju ner till 5 W så det är än bättre.

Köper helt att jag borde ha IP-router. Sådan blir det från EIB:s eget märke om inte någon kan rekommendera någon annan till ungefär samma pris.

Hur är det förresten med bus-kabeln. Klämmer man på kontakter på den eller skalar man bara trådarna och stoppar in dem i knx-prylen?
EIB-markt har två varianter av bus-kabel. Vad är skillnaden? Framgår inte av beskrivningen på EIB iaf.
EIB -Y(st)Y
http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eib...55ae9e27564debae3906a4/Product/View/NS0140116

EIB -H(st)H
http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eib...55ae9e27564debae3906a4/Product/View/NS0152067

Har fortfarande inte bestämt mig för hur jag ska göra med strömställare. Lutar mer åt att vissa rum till en början får klara sig utan strömställare för taklampan så får jag styra den via iPhonen.

Men behöver ändå 3-4 st strömställare. Vilka KNX-tryckknappar är populära?

Gillar tyvärr inte designen på Inzennios panel så mycket.

Ullberg talade om binäringångar för dosmontage. Det ser faktiskt rätt intressant ut (http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibmarkt.storefront/4f4d37770055ae9e27564debae3906a4/Product/View/NS6509256).

souba skrev:
Trevlig tråd då jag själv snart ska börja! Har dragit all BUS-kabel och sitter nu och kikar på alla moduler man kan tänkas behöva..

Har en fråga när det gäller de här med styrning med iphone/android.
Open Remote?
Vad behöver ja?
Hur funkar detta?

Vi kommer flytta in inom några månader och har också insett att det kommer bli dyrt med alla tryck knappar:-(
Då hade jag en tanke att om man får igång så man kan styra ljus etc med iphonen kan jag lätt "plocka bort" några knappar tills man sparat ihop några kronor igen. Halva huset är ju i stort sett tänkt till framtid barn:-)

Ska först nämna att jag själv aldrig kört knx i skarp drift utan lär mig nu medan jag projekterar :cool:.

Jag kommer köra open remote genom att dels ha en IP-router-modul som gör att jag kommer åt knx-prylarna via mitt vanliga datornätverk i huset. Sen har jag en liten strömsnål dator (Intel Atom) som kör Linux och Open Remote Controller. Controllern tar emot instruktioner från plattor/smartphones/datorer och skickar ut dessa på knx-nätet. Vad jag förstår kan också controllern hantera logiska funktioner såsom att om temperaturen blir X skickas meddelande Y på knx-nätet.
Till sist kommer jag köra Open Remote control panels på iPad och iPhone för att styra allt.

Open Remote Controller och control panels är gratis.
Det finns något som heter Open Remote KNX också att köpa. Jag tror att man med detta kan hoppa över servern: allt sker då i exempelvis iPhonen. Men för mig som är ute efter logiska funktioner är det inte aktuellt. Vill ju att servern ska sköta om timerfunktioner, funktioner som styrs av temperatur, ljus m.m.

Ser också att du tänker som jag med tryckknappar... komplettera med det efter hand. Mycket därför jag fastnat för Open Remote redan från början. Tror att det blir kanon.

Såg nu att varenda länk jag gjort till EIB-Markt blivit fel och går inte att redigera inläggen. Får vara mer noga framöver och skriva modellbeteckning på det man skriver om.

Har själv en villa som vi byggde under 2010 fullt ut med KNX. Det är helt klart jätte trevligt och skönt med alla extra funktioner man kommer på efter ett tag som man vill komplettera med.

Jag har nu börjat att kolla om jag skall komplettera min anläggning med en Lexone mini server eller ett iKNiX interface. Så man kan få till styrning av Sonos och kopplingen till IPad samt Aneroid.

Så jag är jätte nöjd med det och vi har i dag inga häftiga skärmar eller så i huset. Vi fick ge ca 35 000 till 50 000 extra mot vad standard installationen skulle kosta i villan. Huset är på 181 kvm med 32 kanaler brytfunktion som klarar 16 AMP last på varje kanal. Vi har 20 kanaler med dimmer funktioner i huset samt koppling till larm och vatten brytare. PM om någon vill ha mer tipps eller frågor.

Anette_jonas,

Kul att ni är nöjda. Det var ett riktigt bra pris ni fått på KNX-tillägget får jag säga när man jämför mot vad andra skriver.

Ser att du gärna svarar på frågor via PM. Men undrar om man inte kan ta frågor här på forumet istället? Alla lär sig alltid något av att frågor ställs öppet. Den här tråden får gärna användas hur mycket som helst med allehanda frågor.

Så klart ta de frågorna jag kan här i tråden så klart kan försöka lägga upp några kort också. Så kan ni se vår installation som sagt.

Sen när jag tar priset då gem för vi vad elektrikern skulle tagit med dimmer gömda i dosorna. Sen har vi öppen planlösning och på vissa ställen skulle vägen set ut som en ost med alla hållen för brytarna.
Tar kort när jag kommer hem i kväll så kan man ge inspiration till andra som står i valet och kvalet för KNX.

Det som jag hade ändrat på om jag skulle börjat om är att programmera mer scenario. För det är något som vi använder oss av mycket och på det visset kunnat hålla ner några brytare.

På de flesta platserna har vi 2 till 4 vippors brytare och i tvättstugan samt alla KLK är det rörelsevakter som är installerade. Central i hallen är två stycken 3 vippors brytare installerade och det är enda stället där vi har dubbla dosor i vägen. 4 vippors brytare tar endast en dosa sen hänger den löst utan på vägen.

Har en central för KNX och en central för säkringarna samt det som ligger utan för KNX styrningen.
I KNX centralen har vi 32 kanaler brytfunktioner 16 AMP per utgång. Dimmer funktioner är 20 kanaler också som är installerade här. Vanlig timer klocka som sänder signalen in på bussen genom en puck. Samt en logik enhet som tar hand om vissa scenario funktioner samt vatten brytaren.

Så här kommer några kort på våra KNX delar

• IMG_8003.1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8001.1.jpg
    Skapa konto
  • IMG_8002.1.jpg
    Skapa konto
  • IMG_8019.1.jpg
    Skapa konto
  • IMG_8018.1.jpg
    Skapa konto
Kul att se bilderna! Vad är det för tryckknappar? Tycker att de var snygga.

Suveränt bra tråd (precis som många andra KNX-trådar) för en som precis ska lämna in om bygglov och är mer än lovligt sugen på att köra KNX i huset... Gäller bara att övertala frugan om det :-)
Undrar precis som jaso vad anette_jonas har för tryckknappar på sin i övrigt snygga installation?!?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.