1 120 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Mitt internet kopplar till/från
[TABLE="class: tablebg"]
[TR="class: row1"]
[TD="class: profile"][/TD]
[TD]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[TR="class: row1"]
[TD="class: profile"][/TD]
[TD]
| Hej, Det är min bärbara dator med Win7 som strular. Jag har stadsnät och fått två Ip-adresser från min leverantör. Den ena Ip:n går till en trådlös router där smartfones iphones mm funkar klockrent men inte min bärbara dator, den kopplar upp och ner upp och ner oregelbundet. Min andra IP-adress går till en gammal trådbunden router som går till min stationära med Windows Vista, funkar klockrent. Från samma trådbundna router drar jag en kabel in i min bärbara och samma sak händer där som med det trådlösa, kopplar upp och ner och upp och ner. Det står identifiering av nätverk, och så hittar den och så funkar det ett tag och sen kopplar den ner och söker igen identifiering... Kör jag däremot blåtand från min HTC one X (mobilt bredband)så funkar den bärbara perfekt. Så felet verkar vara min bärbara dator som är bara något år gammal. Mina tankar går ändå så här: Min trådlösa router har samma kanal som grannarna som stör ut, men hur funkar smartfonesen klockrent då? Routern och datorns trådlösa kort är inte kompatibla? När det gäller min gamla(2003) trådbundna router så funkar den klockrent med stationära med Vista men den routern kanske är för gammal för den bärbaras Win7? Mvh Bambi |
[/TR]
[/TABLE]
Redigerat:
verkar vara nåt fel på win 7 installationen har nog inte på senare år råkat ut för att en tråd anslutning funkar olika beroende på dator
har du dessutom samma problem på trådlösa kortet och kortet för tråd så är det nog där det ligger frågan är väl om det inte är samma chip för bägge korten kan ju vara där det är nåt fel
leta om det finns nyare drivrutiner för nätverkskosrtet är väl första steget iallfall
har du dessutom samma problem på trådlösa kortet och kortet för tråd så är det nog där det ligger frågan är väl om det inte är samma chip för bägge korten kan ju vara där det är nåt fel
leta om det finns nyare drivrutiner för nätverkskosrtet är väl första steget iallfall
Har du kört någon nätverksdiagnostik på datorn med win7? om inte prova det...det kan hjälpa dig.
Högerklicka på nätverks ikonen , öppna nätverks och delningscenter , klicka på felsök problem.
Obs det är inte alltid det hjälper...men det kanske kan visa något ev.fel.
Högerklicka på nätverks ikonen , öppna nätverks och delningscenter , klicka på felsök problem.
Obs det är inte alltid det hjälper...men det kanske kan visa något ev.fel.
Hej igen,
Gick in och skulle uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet och där stog att enheten fungerar korrekt och "uppdateringsknappen" för kortet var ljusgrå och kunde inte tryckas på, kan man uppdatera på annat sätt eller ska man anta att kortet har senaste och bästa drivrutinen?
För övrigt när jag sökte verkar det finnas massor datorer med win7 som har samma problem med internet trådbundet som trådlöst utan att få det löst så jag får väl helt enkelt bara köra mot min HTC med blåtand i stället.
Mvh
Bambi
Gick in och skulle uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet och där stog att enheten fungerar korrekt och "uppdateringsknappen" för kortet var ljusgrå och kunde inte tryckas på, kan man uppdatera på annat sätt eller ska man anta att kortet har senaste och bästa drivrutinen?
För övrigt när jag sökte verkar det finnas massor datorer med win7 som har samma problem med internet trådbundet som trådlöst utan att få det löst så jag får väl helt enkelt bara köra mot min HTC med blåtand i stället.
Mvh
Bambi
Det kan vara problem med den interna ip-adressen , att den är samma på datorerna.
Enligt microsoft ska man kolla med nätverksdiagnostiken....men som sagt det är inte alltid det hjälper.
Känner du dig säker på dator och installationer kan du avinstallera kortet och installera det på nytt.
Har aldrig själv råkat ut för problem med win7 nätverkskort , men dom äldre windows kunde strula ibland.
Hoppas det löser sig för dig.
Enligt microsoft ska man kolla med nätverksdiagnostiken....men som sagt det är inte alltid det hjälper.
Känner du dig säker på dator och installationer kan du avinstallera kortet och installera det på nytt.
Har aldrig själv råkat ut för problem med win7 nätverkskort , men dom äldre windows kunde strula ibland.
Hoppas det löser sig för dig.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Kör både Vista och Win7 hemma trådat och trådlöst utan problem. Jag har inte hört att det skall vara krångligt att få det att fungera.
Prova datorn utan att ha någon annan router inkopplad, dvs direkt till ditt stadsnät. Då vet du att inga ip-adresser krånglar eller grannars nät stör. Sedan kan du som sagt prova avinstallera kortet mjukvarumässigt för att se om drivrutinerna spökar. Kan ju vara något virus eller skräp i datorn också. Hjälper inte detta kan det vara ett hårdvarufel. Har du tur så sitter nätverksfunktionerna på ett separat kort i datorn så det räcker att byta detta.
En total ominstallation av operativsystemet kan lösa många problem också.
Windows nätverksdiagnostik har aldrig hjälpt mig när jag har haft trassel med nätverket
.
Prova datorn utan att ha någon annan router inkopplad, dvs direkt till ditt stadsnät. Då vet du att inga ip-adresser krånglar eller grannars nät stör. Sedan kan du som sagt prova avinstallera kortet mjukvarumässigt för att se om drivrutinerna spökar. Kan ju vara något virus eller skräp i datorn också. Hjälper inte detta kan det vara ett hårdvarufel. Har du tur så sitter nätverksfunktionerna på ett separat kort i datorn så det räcker att byta detta.
En total ominstallation av operativsystemet kan lösa många problem också.
Windows nätverksdiagnostik har aldrig hjälpt mig när jag har haft trassel med nätverket
Klicka här för att svara