5 675 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Mitt hus har för stor BYA, men om jag bygger ut så blir det mindre
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det visste jag inte, rev i år vår lilla 10 kvm stuga, med rivningslov, då hade jag inte behövt det...Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att den finns för att den existerar i verkligheten. Är det någon tvistefråga med någon ens?
Rivningslov krävs endast om byggnaden kräver bygglov att uppföras. D v s inom detaljplan kan du riva komplementbyggnader som är max 30 kvm stora och max 4,5 m höga utan rivningslov. Även om de har uppförts med bygglov en gång i tiden.
Det var förvisso för att jag ville ha "tillbaks" ltie byggyta, sen visade det sig tyvär att jag ändå inte fick bygga 50 kvm ny stuga eftersom det var närmare 4,5 m, ens om grannen medgav det (har provat att överklaga osv, men grundregenl är att man inte får nbygga närmer i detta detaljpalerade område utan "Särkilda skäl" och bygglovsnämnden tog upp ärendet men såg inga sådana (vilket jag iofs principiellt kan hålla med om i detta fallet).,..
Och du får inte använda Attefalls regler heller?klaskarlsson skrev:
Det visste jag inte, rev i år vår lilla 10 kvm stuga, med rivningslov, då hade jag inte behövt det...
Det var förvisso för att jag ville ha "tillbaks" ltie byggyta, sen visade det sig tyvär att jag ändå inte fick bygga 50 kvm ny stuga eftersom det var närmare 4,5 m, ens om grannen medgav det (har provat att överklaga osv, men grundregenl är att man inte får nbygga närmer i detta detaljpalerade område utan "Särkilda skäl" och bygglovsnämnden tog upp ärendet men såg inga sådana (vilket jag iofs principiellt kan hålla med om i detta fallet).,..
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Du hade fått vänta till 1 dec för denna liberalisering. (Eller om man kunde kringgå det tidigare eftersom det skulle bli lagligt 1 dec och ändå komma undan byggsanktionsavgift som folk har anfört i trådarna?)klaskarlsson skrev:
Ja, vanligt i gamla detaljplaner som t ex byggnadsplaner och stadsplaner. Samma i min fastighets byggnadsplan.klaskarlsson skrev:
Klicka här för att svara