143 119 läst ·
423 svar
143k läst
423 svar
mitt badrum - ett fuskbygge?
Så har nu protokollet från överbesiktningen landat i lådan och det innehåller en lista på 18 brister (och då tycker jag ändå inte att BM fått med allt) och formuleringen
"Entreprenaden godkändes ej.
Entreprenaden ej utförd fackmässigt med ett stort antal fel"
Nu finns detta alltså på pränt och det är dags att ta nästa steg. För att få rättshjälp från försäkringsbolaget krävs att det först finns en tvist, det vill säga att jag ställt ett krav på Alo och att detta krav bestridits av honom. Ett förslag som möts av ett negativt svar via mail ska vara tillräckligt för försäkringsbolaget. Nästa steg är således att uppnå tvist (såvida inte det osannolika sker att Alo visar sig villig att betala) och det innebär att jag nu blir tvungen att slutligen bestämma mig för vad jag egentligen ska ställa för krav.
Så, mitt krav till Alo, som förmodligen kommer leda till tvist, kommer se ut i grova drag enligt följande, jag begär...:
- att Alo levererar ett färdigt badrum
- att Alo betalar besiktningsmän
- att Alo betalar skadestånd/förseningsvite á 2000 kr / vecka sedan arbetet enligt avtal skulle avslutats
Mailet kommer även innehålla någon formulering om de tillkommande ersättningskrav för dröjsmålsränta, kostnader som uppstår för rättshjälp, et c, som uppstår om jag måste driva detta vidare.
Återkommer med resultat!
"Entreprenaden godkändes ej.
Entreprenaden ej utförd fackmässigt med ett stort antal fel"
Nu finns detta alltså på pränt och det är dags att ta nästa steg. För att få rättshjälp från försäkringsbolaget krävs att det först finns en tvist, det vill säga att jag ställt ett krav på Alo och att detta krav bestridits av honom. Ett förslag som möts av ett negativt svar via mail ska vara tillräckligt för försäkringsbolaget. Nästa steg är således att uppnå tvist (såvida inte det osannolika sker att Alo visar sig villig att betala) och det innebär att jag nu blir tvungen att slutligen bestämma mig för vad jag egentligen ska ställa för krav.
Jag tror jag förstår. Det vore förstås märkligt om jag skulle haft rätt att ställa sådana krav, men jag tänker definitivt försöka att mellan raderna leda in honom på det spåret.OHE skrev:
I stämningsansökan ombeds man fylla i belopp, men det är alltså smart att välja en öppen formulering istället och strunta i siffrorna tills vidare, när den ska fyllas i? Jag måste dock först skicka ett förslag på uppgörelse till Alo och detta måste ju vara tillräckligt konkret för att han ska kunna ta ställning till det, så där antar jag att jag ändå kommer bli tvungen att ange ett belopp.OHE skrev:
Ja, jag hade också från början intrycket att han var seriös och kompetent, men skenet bedrog. Jag vill å det bestämdaste avråda dig från att ha något alls med honom att göra.apanssoN. skrev:Det låter inte kul alls det där... Jag har förresten blivit kontaktad av Alo Pettersson själv ang. ett dräneringsjobb jag behöver få gjort. Han skickade en fint utförlig offert och allt såg bra ut och kändes bra när jag pratade med honom på tele. Men nu efter att jag läst detta så blir det nog inte ens i närheten av aktuellt att köpa denne mannens tjänster. Obehagligt! Verkar finnas mycket skit där ute...
Så, mitt krav till Alo, som förmodligen kommer leda till tvist, kommer se ut i grova drag enligt följande, jag begär...:
- att Alo levererar ett färdigt badrum
- att Alo betalar besiktningsmän
- att Alo betalar skadestånd/förseningsvite á 2000 kr / vecka sedan arbetet enligt avtal skulle avslutats
Mailet kommer även innehålla någon formulering om de tillkommande ersättningskrav för dröjsmålsränta, kostnader som uppstår för rättshjälp, et c, som uppstår om jag måste driva detta vidare.
Återkommer med resultat!
Jag tog mig i kragen och mailade direkt, såhär såg det ut:
Igår, måndag 1 mars, fick jag besiktningsprotokollet från överbesiktningen och vi kan därför gå vidare. I det läge där vi nu befinner oss ställer jag följande krav:
- Badrummet ska snarast rivas ut och göras om från grunden, denna gång på ett fackmässigt sätt av kompetent personal.
- De kostnader som uppstår/uppstått pga det felaktiga byggandet betalas av dig. (T ex besiktningsman, et c...)
- För oskäligt dröjsmål och de olägenheter detta skapat och även fortsättningsvis kommer skapa begär jag ett skadestånd/förseningsvite à 2000 SEK / vecka från det att badrummet enligt avtal skulle varit klart tills dess att det nya badrummet godkänts i slutbesiktning
Det är nu upp till dig att godta eller bestrida ovanstående förslag och jag förväntar mig ett svar senast på fredag 5 mars. I det fall du väljer att bestrida kommer jag att gå vidare med en stämningsansökan till Uddevalla tingsrätt där kravet kommer utvidgas till att även gälla kostnader som uppkommer i samband med stämningen (avgifter, arvoden, et c...) samt ev ändrat skadeståndsbelopp. Vidare kommer då krav ställas på dröjsmålsränta enl gällande referensränta plus åtta procentenheter.
I det fall du inte svarar inom angiven tid kommer jag att tolka det som ett bestridande.
Igår, måndag 1 mars, fick jag besiktningsprotokollet från överbesiktningen och vi kan därför gå vidare. I det läge där vi nu befinner oss ställer jag följande krav:
- Badrummet ska snarast rivas ut och göras om från grunden, denna gång på ett fackmässigt sätt av kompetent personal.
- De kostnader som uppstår/uppstått pga det felaktiga byggandet betalas av dig. (T ex besiktningsman, et c...)
- För oskäligt dröjsmål och de olägenheter detta skapat och även fortsättningsvis kommer skapa begär jag ett skadestånd/förseningsvite à 2000 SEK / vecka från det att badrummet enligt avtal skulle varit klart tills dess att det nya badrummet godkänts i slutbesiktning
Det är nu upp till dig att godta eller bestrida ovanstående förslag och jag förväntar mig ett svar senast på fredag 5 mars. I det fall du väljer att bestrida kommer jag att gå vidare med en stämningsansökan till Uddevalla tingsrätt där kravet kommer utvidgas till att även gälla kostnader som uppkommer i samband med stämningen (avgifter, arvoden, et c...) samt ev ändrat skadeståndsbelopp. Vidare kommer då krav ställas på dröjsmålsränta enl gällande referensränta plus åtta procentenheter.
I det fall du inte svarar inom angiven tid kommer jag att tolka det som ett bestridande.
Upprepar mitt råd tidigare i tråden.
Det är nu definitivt dags att du anlitar advokat. Rättsskyddet i din försäkring täcker den största delen. Är det så att du vinner tvisten så skall motparten betala alla dina kostnader. Går du via Villaägarnas Riksförbund kan du anlita bra advokat för billigare timpenning.
Detta mål rör sig om så pass mycket pengar och det är oerhört viktigt att stämningsansökan till tingsrätten blir korrekt formulerad. Kommer din motpart att anlita advokat/jurist så har du betydligt mindre chans att vinna målet eftersom de då har övertag både vad gäller processteknik/rätt samt argumentation i övrigt med avseende på lagparagrafer, innehåll, praxis och tolkningar.
Tro aldrig att det är självklart att du får rätt, det är inte alls samma sak som att ha rätt. Men med en advokat vid din sida har du betydligt större chans att få rätt.
Det är nu definitivt dags att du anlitar advokat. Rättsskyddet i din försäkring täcker den största delen. Är det så att du vinner tvisten så skall motparten betala alla dina kostnader. Går du via Villaägarnas Riksförbund kan du anlita bra advokat för billigare timpenning.
Detta mål rör sig om så pass mycket pengar och det är oerhört viktigt att stämningsansökan till tingsrätten blir korrekt formulerad. Kommer din motpart att anlita advokat/jurist så har du betydligt mindre chans att vinna målet eftersom de då har övertag både vad gäller processteknik/rätt samt argumentation i övrigt med avseende på lagparagrafer, innehåll, praxis och tolkningar.
Tro aldrig att det är självklart att du får rätt, det är inte alls samma sak som att ha rätt. Men med en advokat vid din sida har du betydligt större chans att få rätt.
Ditt upplägg med lite påtryckningar och incitament för Alo att göra vid badrummet innan det hamnar i TR är inte fel. Det är även en fördel om du kan göra klart för honom att dina krav inte är tagna ur luften utan att du har rätten på din sida. Meddela hur det fortlöper!HerrPeter skrev:Jag tog mig i kragen och mailade direkt, såhär såg det ut:
Igår, måndag 1 mars, fick jag besiktningsprotokollet från överbesiktningen och vi kan därför gå vidare. I det läge där vi nu befinner oss ställer jag följande krav:
- Badrummet ska snarast rivas ut och göras om från grunden, denna gång på ett fackmässigt sätt av kompetent personal.
- De kostnader som uppstår/uppstått pga det felaktiga byggandet betalas av dig. (T ex besiktningsman, et c...)
- För oskäligt dröjsmål och de olägenheter detta skapat och även fortsättningsvis kommer skapa begär jag ett skadestånd/förseningsvite à 2000 SEK / vecka från det att badrummet enligt avtal skulle varit klart tills dess att det nya badrummet godkänts i slutbesiktning
Det är nu upp till dig att godta eller bestrida ovanstående förslag och jag förväntar mig ett svar senast på fredag 5 mars. I det fall du väljer att bestrida kommer jag att gå vidare med en stämningsansökan till Uddevalla tingsrätt där kravet kommer utvidgas till att även gälla kostnader som uppkommer i samband med stämningen (avgifter, arvoden, et c...) samt ev ändrat skadeståndsbelopp. Vidare kommer då krav ställas på dröjsmålsränta enl gällande referensränta plus åtta procentenheter.
I det fall du inte svarar inom angiven tid kommer jag att tolka det som ett bestridande.
Det är ett bra råd, jag inväntar bara att en tvist ska uppstå, så jag får täckning från försäkringsbolaget.Hemmakatten skrev:
Alo har idag svarat på mitt mail:
"Hej!
Jag har varit i kontakt med jurist, för att se hur vi löser situationen som uppstått.
Dom har läst igenom lagar och tittat på rättsfall.
Det finns bara ett sätt att lösa detta på.
Jag skall betala tillbaka pengarna som jag fått plus materialkostnad, den första besikningsmannen tycker jag inte att nån skall betala. Den andra besikningen betalar jag, det var en kompetent kille som visste vad han gjorde.
Alo"
Den första besiktningsmannen har jag ju, som ni vet, redan betalt. För övrigt tycker jag mest att det här ser ut som en smidig utväg för honom där jag hamnar i ett sämre läge än jag var innan vi började, där jag dessutom blir utan ersättning för förseningen och allt det inneburit av tid och arbete. Min första reaktion är att jag inte kan acceptera hans förslag och att det då kommer innebära att det är dags att göra allvar av stämningsansökan.
Vad tycker ni, gott folk?
Jag tycker du ska kolla med jurist/advokat innan du går vidare. Sedan får den du snackar med bedömma situationen. Rättsfall/tvister kan gå både åt ena och andra hållet...
Jag tycker i princip att du har rätt till mer men å andra sidan så ser jag det som en smidig lösning i sammanhanget att bara få pengarna i näven och gå vidare istället för en ev utdragen process där du i bästa fall kan få nga tusenlappar till då du iaf ska betala en del av advokatkostnaderna och lägga en massa tid mm.
Som ngn skrev finns det ju inte heller ngn garanti att du vinner bara för att du ha rätt heller :S
Mitt råd, ta slantarna i näven och gå vidare och te en liten tugga av det sura äpplet.
Lite som talessättet bättre en fågel i handen än tio i skogen..
Som ngn skrev finns det ju inte heller ngn garanti att du vinner bara för att du ha rätt heller :S
Mitt råd, ta slantarna i näven och gå vidare och te en liten tugga av det sura äpplet.
Lite som talessättet bättre en fågel i handen än tio i skogen..
HerrPeter skrev:Det är ett bra råd, jag inväntar bara att en tvist ska uppstå, så jag får täckning från försäkringsbolaget.
Alo har idag svarat på mitt mail:
"Hej!
Jag har varit i kontakt med jurist, för att se hur vi löser situationen som uppstått.
Dom har läst igenom lagar och tittat på rättsfall.
Det finns bara ett sätt att lösa detta på.
Jag skall betala tillbaka pengarna som jag fått plus materialkostnad, den första besikningsmannen tycker jag inte att nån skall betala. Den andra besikningen betalar jag, det var en kompetent kille som visste vad han gjorde.
Alo"
Den första besiktningsmannen har jag ju, som ni vet, redan betalt. För övrigt tycker jag mest att det här ser ut som en smidig utväg för honom där jag hamnar i ett sämre läge än jag var innan vi började, där jag dessutom blir utan ersättning för förseningen och allt det inneburit av tid och arbete. Min första reaktion är att jag inte kan acceptera hans förslag och att det då kommer innebära att det är dags att göra allvar av stämningsansökan.
Vad tycker ni, gott folk?
Jag håller med Tossegubben att med tanke på erbjudandet så är det kanske inte värt att riskera att dra ut på eländet i en eventuell process. Det jag skulle försöka är att i alla fall kräva att dessutom få kostnaderna för att riva ut badrummer till ursprungsskick så att ni är tillbaka där ni började och bara kan försöka hitta en seriös firma som kan slutföra arbetet.
Bara att få ett slut på det hela är ju värt mycket tycker jag. Det är väl i slutändan ett badrum du är ute efter och inget annat? En kompetent jurist torde råda ungefär likadant.
Båda är ju hur du än gör förlorare du är fortfarande utan badrum och företagaren blir utan betalning och har slösat sin tid (pga inkomptens).
Båda är ju hur du än gör förlorare du är fortfarande utan badrum och företagaren blir utan betalning och har slösat sin tid (pga inkomptens).
Kan Du få pengarna kontant i näven så ta det erbjudandet och slipp ha med han att göra nåt mer. Juridik är ingen exakt vetenskap så vad domstolen dömer i slutändan vet man aldrig, det beror bla. på vad och hur parterna presenterar i rätten.
Riv sen badrummet själv, det är ett utmärkt sätt att lära sig hur det ser ut i ett badrum, Du behöver ju inte vara rädd om grejerna heller.
Åsså börja om från början, kanske som ett projekt där Du själv jobbar ihop med hantverkaren? så lär Du dej även rätt sätt att bygga.
Riv sen badrummet själv, det är ett utmärkt sätt att lära sig hur det ser ut i ett badrum, Du behöver ju inte vara rädd om grejerna heller.
Åsså börja om från början, kanske som ett projekt där Du själv jobbar ihop med hantverkaren? så lär Du dej även rätt sätt att bygga.
Tack för era synpunkter, alla. Jag Har funderat och vänt och vridit på detta och kommit fram till att ärendet har vuxit till mer än bara badrummet, nu är det en principsak. Precis som v-g skriver så är det naturligtvis i grund och botten ett badrum jag vill ha, men när vi nu närmar oss tre månaders försening känns det liksom inte rätt att det ska gå så lätt för Alo att komma undan. Om jag får tillbaka pengarna så är ju det iofs ett stort steg i rätt riktning, men jag har då ingen kompensation för de utgifter detta medfört, ingen kompensation för den oskäliga förseningen och dessutom inget badrum. Jag skulle då stå i ett sämre läge än innan vi satte igång.
Jag ska kontakta en jurist så snart som möjligt, men om jag inte av denne blir direkt avrådd så känns det nu som att jag kommer driva saken vidare.
Alo har därför fått följande mail från mig idag:
Jag anser inte att lösningen du föreslår är tillräcklig.
För det första: Även om du skulle ersätta mig för det material jag betalt plus det jag betalt på fakturan så står jag med badrummet i en sämre situation än jag gjorde innan du började. Då fanns ingen anledning att oroa sig för att rummet inte var tätt, vilket jag menar att det finns idag då bilderna tydligt visar att tätskiktet inte monterats rätt vare sig på väggar eller golv (vilket nu knappast borde behöva diskuteras ytterligare), vilket innebär att jag idag inte vet om badrummet överhuvudtaget är tjänligt.
För det andra: Vårt kontrakt säger tydligt att oskäligt dröjsmål är grund för skadestånd. Vi närmar oss nu tre månader från utsatt färdig-datum och jag kan inte se att det är rimligt att saker och ting ska gå så sakta som de gjort, vilket jag ju också tydligt påpekat tidigare, varför jag yrkar på kompensation.
För det tredje: Den första besiktningsmannens faktura är, som du vet, redan betald av mig och som jag tidigare meddelat så anser jag inte att det i slutändan är jag som ska ta den kostnaden. Även om jag också är frågande till just fuktmätningen (som såvitt jag förstått är det enda du egentligen opponerar dig emot i den första besiktningen) så är det knappast tillräckligt för att underkänna besiktningen i sin helhet, då de övriga bristerna som noterats gott och väl är tillräckligt grova för att motivera att alltihop ska göras om.
Jag anser alltså att ditt förslag, som innebär att du enbart ska ersätta betald del av det fakturerade beloppet samt betalt material är otillräcklig i det läge där vi befinner oss nu, med snart tre månaders försening.
Jag kommer själv inom kort att tala med jurist och återkommer sedan, tills vidare står mina krav fast som tidigare meddelats.
/ Peter
Jag ska kontakta en jurist så snart som möjligt, men om jag inte av denne blir direkt avrådd så känns det nu som att jag kommer driva saken vidare.
Alo har därför fått följande mail från mig idag:
Jag anser inte att lösningen du föreslår är tillräcklig.
För det första: Även om du skulle ersätta mig för det material jag betalt plus det jag betalt på fakturan så står jag med badrummet i en sämre situation än jag gjorde innan du började. Då fanns ingen anledning att oroa sig för att rummet inte var tätt, vilket jag menar att det finns idag då bilderna tydligt visar att tätskiktet inte monterats rätt vare sig på väggar eller golv (vilket nu knappast borde behöva diskuteras ytterligare), vilket innebär att jag idag inte vet om badrummet överhuvudtaget är tjänligt.
För det andra: Vårt kontrakt säger tydligt att oskäligt dröjsmål är grund för skadestånd. Vi närmar oss nu tre månader från utsatt färdig-datum och jag kan inte se att det är rimligt att saker och ting ska gå så sakta som de gjort, vilket jag ju också tydligt påpekat tidigare, varför jag yrkar på kompensation.
För det tredje: Den första besiktningsmannens faktura är, som du vet, redan betald av mig och som jag tidigare meddelat så anser jag inte att det i slutändan är jag som ska ta den kostnaden. Även om jag också är frågande till just fuktmätningen (som såvitt jag förstått är det enda du egentligen opponerar dig emot i den första besiktningen) så är det knappast tillräckligt för att underkänna besiktningen i sin helhet, då de övriga bristerna som noterats gott och väl är tillräckligt grova för att motivera att alltihop ska göras om.
Jag anser alltså att ditt förslag, som innebär att du enbart ska ersätta betald del av det fakturerade beloppet samt betalt material är otillräcklig i det läge där vi befinner oss nu, med snart tre månaders försening.
Jag kommer själv inom kort att tala med jurist och återkommer sedan, tills vidare står mina krav fast som tidigare meddelats.
/ Peter
Bra jobbat! Om du vill underlätta för juristen (och därmed minska antalet arbetstimmar) så är det bra om det är ordning och reda på alla papper du lämnar in. Likaså är det bra om du kan lämna in ett dokument till juristen där du begripligt beskriver själva händelseförloppet. Lycka till!
Redigerat: