TreeView skrev:
Dessutom, varför utsätter man sig för det här som bolag, visst man kanske kan tjäna lite extra då det i praktiken blir svarta pengar, men varför vill då man ha pappersbevis på detta?
Allt är ju relativt, men lite extra i detta fallet kan ju innebära rätt mycket pengar då momsen borde vara 30 000. Sen kan det ju upprepas rätt många gånger med. Det finns många som begår betydligt allvarligare brott för att vinna betydligt mindre med pengar.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
T
Ringde till Skatteverket.
De sa att det inte finns något ansvar för mig att bolaget ska betala moms, och de kan aldrig utöva sanktioner för det. I teorin så finns det bolag/produkter som är momsbefriade, ex. viss sjukvård, och det är inte på mitt ansvar som konsument att hålla reda på det.

Dock är fakturan fel, det vet jag ju, framtida konsekvenser i form av garanti, sälja vidare etc kunde Skatteverket inte uttala sig om, men de ansåg att jag inte skulle betala förrän jag fått en korrekt faktura då det är ett sådant högt belopp.

• Gilla
Linderödsåsen och 3 till
  • Laddar…
jag backar från det jag skrev om momsredovisning på faktura till privatperson. Eller rätare sagt, jag är väldigt osäker på om det är rätt.

För övrigt är det ju väldigt märkligt att firman skriver fakturan så här.

Kan det vara så att de ofta jobbar som underentreprenör i situationer med omvänd skatteskyldighet, där alltså den köpande firman redovisar momsen? Har dålig koll på detta med omvänd moms.

D
@hempularen
Kan vara så, men fakturan bör märkas "Omvänd skattskyldighet för byggtjänster gäller" om sådana förhållanden råder i sådana fall.
Svaret dock är att de flesta som sköter sin egen ekonomi i sånna här typer av företag är så dåligt informerade eller utbildade om vilka regler som gäller, och därmed missköter sin bokföring.

Min erfarenhet är att många småföretagare inom mer tekniska yrken ofta är dåligt insatta i hur de ska hantera ekonomi och administration. Jag brukar helt enkelt meddela vad som ska stå på fakturan och hur den ska vara uppställd för att det ska bli rätt. Så bara meddela hur du vill att den ska se ut för att du ska betala. Sen betalar jag omedelbart när det är rätt så att pengarna kommer in direkt till företaget, oavsett betalningstid. Små företag är ofta beroende av alla intäkter för att klara månaden.

De flesta vill göra det de är bra på och lägger ofta väldigt lite uppmärksamhet på övriga delar. Konsulterande ekonomer borde kunna göra sig en smärre förmögenhet på alla dessa bolag.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
När man tankar ett Comviq kontantkort på deras hemsida får man ingen moms specificerad, inte ens på den kvittens som man kan få skickad till en mail-adress. Jag tycker nog att bojkott är det rätta sättet att hantera företag som försöker dölja momsen. Värst är det förmodligen för de som driver enskild firma eftersom de kan agera som privatperson mot företag för att i vissa branscher få bra pris, men om man inte får momsen specificerad är det ju meningslöst.

TreeView skrev:
Ringde till Skatteverket.
De sa att det inte finns något ansvar för mig att bolaget ska betala moms, och de kan aldrig utöva sanktioner för det. I teorin så finns det bolag/produkter som är momsbefriade, ex. viss sjukvård, och det är inte på mitt ansvar som konsument att hålla reda på det.

Dock är fakturan fel, det vet jag ju, framtida konsekvenser i form av garanti, sälja vidare etc kunde Skatteverket inte uttala sig om, men de ansåg att jag inte skulle betala förrän jag fått en korrekt faktura då det är ett sådant högt belopp.
Oj, skatteverket har troligtvis fel. Det är ovanligt.

Så vitt jag vet finns inget lagkrav på vare sig kvitto eller faktura vid icke-kontantförsäljning till konsument.

Det finns krav på att all försäljning till företag (beskattningsbara personer och icke beskattningsbara juridiska personer) skall faktureras. Kraven på fakturan är själva innehållet och den behöver ej benämnas faktura. (SFS 1994:200 11 kap. 1 §§). Notera att "beskattningsbar person" är företag eller personer som bedriver näringsverksamhet, alltså inte privatpersoner.

Det finns också krav på kassakvitto vid kontantförsäljning (SKVFS 2014:9).

Men inga krav faktura eller kvitto vid icke-kontantförsäljning till en privatperson.

Det du har fått är en anmodan att betala en skuld. Du har, enligt dig, en så stor skuld till företaget ock skall alltså betala den senast förfallodagen.

Och din oro att få en ny faktura med momsen "tillagd"?

Om du fick en sådan faktura skulle du, enligt dig själv, fortfarande vara skyldig 150'000 av det nya totalbeloppet 187'500. Det råd du då skulle få är att betala 150'000 (som du är skyldig) och bestrida det resterande. Slutsatsen är att du bör handla på samma sätt (betala 150'000) oavsett om du får en "överfaktura" eller ej. Alltså: betala det du är skyldig.

Om du misstänker att företaget fuskar med momsen så ber jag dig, eftersom detta företag då stjäl både mina och dina skattepengar, att rapportera detta till skatteverket. Speciellt om jag förstår dig rätt och detta företag tidigare skickat fakturor till dig med felaktig moms.

Tipsa Skatteverket om skattefusk: https://www.skatteverket.se/omoss/kontaktaoss/mejla/tipsaomskattefusk.4.7afdf8a313d3421e9a9561.html

• Gilla
jonko
  • Laddar…
Jag vill förtydliga att det är andra stycket (betala inte förrän du får en korrekt faktura) där skatteverket har fel, det första stycket om att du som konsument inte kommer krävas på momsen av staten är givetvis korrekt.

D
Nu har de inte skickat ett kvitto, som för övrigt även den ska innehålla momsbeloppet som kunden ska betala eller uppgifter som gör det möjligt att beräkna momsen.

Fakturan ska enligt 11 kap. 8 § ML innehålla:
9. tillämpad mervärdesskattesats,
10. det mervärdesskattebelopp som ska betalas, såvida inte en särskild ordning tillämpas för vilken denna lag utesluter en sådan uppgift,

DMOL skrev:
Nu har de inte skickat ett kvitto, som för övrigt även den ska innehålla momsbeloppet som kunden ska betala eller uppgifter som gör det möjligt att beräkna momsen.

Fakturan ska enligt 11 kap. 8 § ML innehålla:
9. tillämpad mervärdesskattesats,
10. det mervärdesskattebelopp som ska betalas, såvida inte en särskild ordning tillämpas för vilken denna lag utesluter en sådan uppgift,
Det finns enbart krav på faktura enligt ML till företag / näringsidkare & andra juridiska personer vilket jag antar att TS inte är, sålunda är ML inte tillämplig och det finns sålunda inga som helst lagkrav om vad som ska stå på en papperslapp met titeln "faktura".

D
Enligt 11 kap. 1 § ML föreligger faktureringsskyldighet även vid omsättning av bygg- eller anläggningstjänster till en privatperson och av varor som omsätts i samband med sådant tillhandahållande.

Se även 13 kap. 14 § ML

Se till att få en korrekt faktura innan du betalar så du inte riskerar att få en andra faktura med 'den glömda momsen'. Betalar du innan så kommer du aldrig få en korrekt.

b_hasse skrev:
När man tankar ett Comviq kontantkort på deras hemsida får man ingen moms specificerad, inte ens på den kvittens som man kan få skickad till en mail-adress. Jag tycker nog att bojkott är det rätta sättet att hantera företag som försöker dölja momsen.
Bojkotta företag som inte gör fel känns väl lite väl hårt! :)

Problemet i ditt fall är att en påfyllning av ett kontantkort är en sk flerfunktionsvoucher där du kan köpa flera typer av tjänster, så som ringa, betala parkering, betala toalettbesök osv.

Med vänlig hälsning,
Anders

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/1985.html?date=2012-06-26

4.2.1 Särskilt om vouchern telefoni genom kontantkort

Många svenska företag inom telekommunikationsbranschen erbjuder sina kunder mobiltelefoniabonnemang med förskottsbetalning (s.k. kontantkortsabonnemang). Förskottsbetalningen ger abonnenten möjlighet att använda framförallt telefonitjänster till ett visst värde. Kundens kontanttillgodohavanden kan emellertid även utnyttjas för att köpa diverse olika tjänster från andra leverantörer som erbjuder betalning via mobiltelefon, t.ex. parkering och buss- eller tunnelbaneresa. I sådana fall ingår kunden normalt avtal direkt med den andra leverantören, dvs. en annan leverantör än utställaren av vouchern, genom att ringa ett visst nummer eller skicka ett SMS. Telekommunikationsföretaget, dvs. utställaren av vouchern, debiterar sedan mobiltelefoniabonnemanget med den ersättning som den andra leverantören ska erhålla för sin tjänst inklusive eventuell "teletrafik".
Eftersom abonnenten har rätt att använda sina tillgodohavanden till att köpa andra tjänster finns det ingen förpliktelse för abonnenten att köpa enbart telefonitjänster för hela det erlagda beloppet. Enligt Skatteverket är det därför fråga om en sådan flerfunktionsvoucher som ska beskattas i samband med att en vara levereras eller en tjänst tillhandahålls. Den transaktion som sker vid förvärvet och betalningen av vouchern är alltså en transaktion som inte medför att skattskyldighet inträder.

Redigerat:
Kolla om företaget är momsregistrerat, det gör du enklast på hitta.se eller allabolag.se. Om företaget inte var momsregistrerat när fakturan utfärdades så ska det inte vara någon moms på den, varken till privatpersoner eller andra företag. Att inte vara momsregistrerad är inget fel; vissa företag måste vara det, andra får inte vara det och några får välja om de vill vara det eller inte.

Om de däremot var momsregistrerade så ska de hantera moms. Om de behöver ange momsen på en faktura till en privatperson vet jag inte, men den ska i alla fall inte vara 0 kr om den är angiven.

M
Reglerna om omvänd skattskyldighet för moms kan bara gälla mellan entreprenörer - underentreprenörer (lite förenklat). DÅ ställer underentreprenören ut faktura utan moms men ska då hänvisa till reglerna för omvänd skattskyldighet för moms inom byggbranschen. Det är entreprenören som skickat fakturan som ska kunna visa att reglerna för omvänd skattskyldighet gäller, annars kommer skatteverket att vilja ha momsen av hen. Skatteverket kommer INTE att kräva momsen av dig. Vet inte om entreprenören kommer att tilläggsfakturera dig för momsen. Är det mellan två momsregistrerade näringsidkare som är seriösa så brukar man omfaktura vid ev miss med momsen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.