Hej, jag har en garageport som installerades 2009 när vi byggde huset och tillhörande garage. En stor dubbelport från Teckentrup monterades och den har verkligen fungerat perfekt hela tiden. Fram tills nu.

Mitt problem är att när porten öppnas går den ibland till hälften innan själva armen som håller porten (och drivs av en kedja) frikopplas och porten går inte upp. Alternativt går porten upp nästan till full öppning men precis sista biten frikopplas den.

Har haft en reparatör på plats som inte heller förstår vad som orsakar detta. Man har sagt att jag sannolikt behöver byta hela portöppnaren för nära 12 000 kr. Det som retar mig är att jag ju ser vad som inte fungerar och om man bara kunde få den plastbit som "hakar fast" i kedjan att sitta kvar - skulle problemet vara löst! Allt i övrigt fungerar som om porten vore ny!

Bifogar en bild på detaljen som är problemet. Denna finns tydligen inte som reservdel...

Någon vänlig själ som kan ge mig råd om vad man kan göra?

• Närbild på garageportens öppningsmekanism där en stång och kedja syns, med fokus på plastdetaljen som krånglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säger Teckentrup att det inte går att köpa reservdelar, så skulle jag hitta någon med 3D-skrivare som kan fixa en kopia av den där plastbiten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.