233 871 läst ·
488 svar
234k läst
488 svar
Mitt 100m^2 garage
Mycket snyggt bygge, planerar själv ett liknande. Får man fråga vad har du för mått? (yttermått, fri höjd för billyft, invändig takhöjd under loft, takvinkel eller takhöjd) Har du kanske även någon bild på hur utrymmet i loftet blev samt mått på det?
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
Jag köpe en sådan där på byggmax i våras då vi målade om huset i sommar. Då kunde man måla ändå upp till takfoten på huset hela 3-4 meter i bredd utan att kliva ner.sweFredrik skrev:
Mycket smidigare än en vanlig stege. (som jag använde för hus gavlarna)
På biltema ingår plattformen dessutom , som annars kostar 200 extra på jula.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetsredskap/Multistege/Multistege-345-m/
Faktiskt väldig stabil trots dess inköpsställe
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Yttermått ca 13,2x7,2 meter har jag för mig
Fri höjd 1 meter ut från mitten på garaget är ungefär 3,30 så jag räknar med att man kan lyfta en bil som är 1,60 ungefär 1,70 upp i luften och det är väll ungefär 20cm från platta till bilens golv och förhoppningsvis är bilens tak inte 2m brett så man kan nog lyfta mer ca 1,80 så man kan stå raklång under om man vill, det är lite knapert tilltaget men det får duga de få gånger man måste jobba underifrån, det är inte så ofta tycker jag....
Takvinkel utvändigt är 35 grader och höjd från mark till nock är runt 5,40.
Har inte byggt klart loftet än så har inga bilder, men målet är att man ska kunna gå raklång i mitten utan att slå huvet i, det kommer att användas som förråd och jag kommer nog ha nå soffa o bord där uppe där man kan sitta o supa o snacka skit oxå
Ang. stegen så tror jag att jag köpte min på byggmax och den var väll komplett med ståplattor o allt, spelar väll ingen roll var man köper den, förslagsvis där det är billigast d^_^b
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Byggt vidare lite i friggan!
Satt pärlspont nästan överallt:

Är klart under fönster o lyckades få till det mellan fönster o dörr bland alla dosor:

Sedan började farsan o jag måla väggen en gång till (målad 2ggr med vitbets):

Är jävligt nöjd med resultatet, efter andra målningen passar nyansen mycket bättre ihop med taket, på denna bild syns skillnaden lite:

Sedan började jag lägga golv på "altanen". En tråkig sak är att lyse drar till sig insekter, bl.a. 4 STORA getingar som ville krypa in i friggeboden under vintern, men lyckades slå ihjäl 3 o den 4e flög in i lampan, vilket var rätt dumt gjort d^_^b Är lite orolig för att kommande vägglampa, som ska sitta mellan dörr o fönster, kommer dra till sig endel kryp, inte så kul men hoppas det löser sig på nå vänster:

Sedan blev det mörkt... Hade iaf fullmånen som lös upp åt mig:

Förhoppningsvis får man tid bygga vidare snart, har fått igång motivationen nu igen som legat nere ett bra tag... o det är ju bra! :wow:
Satt pärlspont nästan överallt:

Är klart under fönster o lyckades få till det mellan fönster o dörr bland alla dosor:

Sedan började farsan o jag måla väggen en gång till (målad 2ggr med vitbets):

Är jävligt nöjd med resultatet, efter andra målningen passar nyansen mycket bättre ihop med taket, på denna bild syns skillnaden lite:

Sedan började jag lägga golv på "altanen". En tråkig sak är att lyse drar till sig insekter, bl.a. 4 STORA getingar som ville krypa in i friggeboden under vintern, men lyckades slå ihjäl 3 o den 4e flög in i lampan, vilket var rätt dumt gjort d^_^b Är lite orolig för att kommande vägglampa, som ska sitta mellan dörr o fönster, kommer dra till sig endel kryp, inte så kul men hoppas det löser sig på nå vänster:

Sedan blev det mörkt... Hade iaf fullmånen som lös upp åt mig:

Förhoppningsvis får man tid bygga vidare snart, har fått igång motivationen nu igen som legat nere ett bra tag... o det är ju bra! :wow:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Har inte haft så mycket tid men har fortsatt med trallgolvet utanför dörrn, fattas 5 brädor men det är snart gjort, hann inte med det idag innan det blev mörkt:

Inne så har jag förberett för "garderoben", har gjort en distans och ett bakre stöd ca 13cm ut från väggen, eftersom garderoben är runt 50cm och diskbänkskivan är 60cm ville jag ha garderoben utanför diskbänken annars ser det ju lustigt ut
Förlorar inte nå speciellt med utrymme på operationen heller, bakom garderoben blir alltså 3st vägguttag vars dosor syns på bilden, hålet till vänster är där elcentralen kommer sitta, och röret till höger är för spisfläkten, då ena delen av garderoben ska fungera som köksskåp.
Till höger om OSB-skivan ska kyl/frysen stå och även ett vägguttag till den skymtas:

Ikväll har jag även fäst upp loftsängen ordentligt, och provlegat sängen, kändes stabil!

Mot kortsidan av rummet ligger sängen på 3st vitmålade vinkeljärn, på andra sidan ut mot rummet har jag lagt en tvärgående vitmålad stålbalk 50x50x2mm, innuti denna ligger en 45x45 trä regel och på framsidan sitter en 21x170mm trä regel som är skruvad längsmed hela balken, mycket stadigare än så kan man inte få det, den blev visserligen tung men verkar funka ändå! d^_^b
Balken ligger i sin tur vilandes på 2st vinkeljärn på långsidorna av rummet, och i dessa sitter varsin lång fransk träskruv som extra förstärkning, självklart har jag förstärkningsbalkar i innerväggarna utmätt sen tidigare.
Träskivan in mot rummet hade väldigt fin ådring, blev jäkligt snyggt!

Det ska målas ytterligare ett lager vitt på väggarna i den halvan av rummet som inte blev klar sist och sedan ska jag försöka få min elektriker att koppla in elen permanent så fort som möjligt!

Inne så har jag förberett för "garderoben", har gjort en distans och ett bakre stöd ca 13cm ut från väggen, eftersom garderoben är runt 50cm och diskbänkskivan är 60cm ville jag ha garderoben utanför diskbänken annars ser det ju lustigt ut
Förlorar inte nå speciellt med utrymme på operationen heller, bakom garderoben blir alltså 3st vägguttag vars dosor syns på bilden, hålet till vänster är där elcentralen kommer sitta, och röret till höger är för spisfläkten, då ena delen av garderoben ska fungera som köksskåp.
Till höger om OSB-skivan ska kyl/frysen stå och även ett vägguttag till den skymtas:

Ikväll har jag även fäst upp loftsängen ordentligt, och provlegat sängen, kändes stabil!

Mot kortsidan av rummet ligger sängen på 3st vitmålade vinkeljärn, på andra sidan ut mot rummet har jag lagt en tvärgående vitmålad stålbalk 50x50x2mm, innuti denna ligger en 45x45 trä regel och på framsidan sitter en 21x170mm trä regel som är skruvad längsmed hela balken, mycket stadigare än så kan man inte få det, den blev visserligen tung men verkar funka ändå! d^_^b
Balken ligger i sin tur vilandes på 2st vinkeljärn på långsidorna av rummet, och i dessa sitter varsin lång fransk träskruv som extra förstärkning, självklart har jag förstärkningsbalkar i innerväggarna utmätt sen tidigare.
Träskivan in mot rummet hade väldigt fin ådring, blev jäkligt snyggt!

Det ska målas ytterligare ett lager vitt på väggarna i den halvan av rummet som inte blev klar sist och sedan ska jag försöka få min elektriker att koppla in elen permanent så fort som möjligt!
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Då har man fått lite gjort igen, har satt innergavelspetsar i friggan, det återstår endel att måla bara just nu:

Även andra gavelspetsen är klar, och sängen är klar med madrass o underlakan och har testsovit den några nätter:

Har provmonterat innervägglampan också, och blev jävligt nöjd, sitter en 30W lågenergilampa i och lampan är en vit matt skärm bara, passar fint iaf, kommer väll fler bilder framöver:

Sen har man äntligen fått på lite panel på gavelspetsarna ute på garaget:

Har fått det mesta på plats på baksidan också:

Det tar längre tid än vad man tror, speciellt när man är så nogrann men bra blir det.....

Även andra gavelspetsen är klar, och sängen är klar med madrass o underlakan och har testsovit den några nätter:

Har provmonterat innervägglampan också, och blev jävligt nöjd, sitter en 30W lågenergilampa i och lampan är en vit matt skärm bara, passar fint iaf, kommer väll fler bilder framöver:

Sen har man äntligen fått på lite panel på gavelspetsarna ute på garaget:

Har fått det mesta på plats på baksidan också:

Det tar längre tid än vad man tror, speciellt när man är så nogrann men bra blir det.....
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Har målat bakre gavelspetsen invändigt i friggan 2 ggr nu + en gång förut, men den vill inte bli lika vit som väggen som bara är målad 2 ggr totalt, får se om jag ev. målar den ytterligare en gång..
Hoppas att väggarna blir lika vita överallt så det inte börjar jävlas nu.. :@
Fixade till en kona från 100-130mm till spisfläkten o en aluslang för inkoppling av fläkten så nu är det bara montera klart snart!
Även om ni inte vet mina planer så tycker jag att det ska bli spännande att se resultatet
Är klart att montera elcentral och att dra in huvudströmkabel oxå. Väntar på att min elektriker ska få tid.

Sedan tog jag ett par kort på vägglampan, den är jag nöjd med :wow:

Mycket annat att fixa oxå, bytte termostat ikväll på bilen då den pajjat, sen ska man kanske ha dubbdäck snart me m.m. m.m. m.m..... :S
Hoppas att väggarna blir lika vita överallt så det inte börjar jävlas nu.. :@
Fixade till en kona från 100-130mm till spisfläkten o en aluslang för inkoppling av fläkten så nu är det bara montera klart snart!
Även om ni inte vet mina planer så tycker jag att det ska bli spännande att se resultatet
Är klart att montera elcentral och att dra in huvudströmkabel oxå. Väntar på att min elektriker ska få tid.

Sedan tog jag ett par kort på vägglampan, den är jag nöjd med :wow:

Mycket annat att fixa oxå, bytte termostat ikväll på bilen då den pajjat, sen ska man kanske ha dubbdäck snart me m.m. m.m. m.m..... :S
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Förresten är det någon som vet om det finns att köpa alulister för att hålla t.ex. glasskivor/speglar, som ser ut ungefär som såhär i profil:

Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Ingen som vet var man hittar aluminiumprofiler i form av H, h, L, T m.fl?
Funderar på att lägga sånt här golv i friggan: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13845.aspx
Är det någon som har dåliga erfarenheter av det golvet, eller bra?
Jag var och tittade på Byggmax och dom hade lagt en kvadrat i affären för visning, och där var det lite slitet pga av att folk lagt saker uppepå och repat små hack i som var ganska ljusa och syntes rätt väl, är det risk att det blir samma skador på ett golv med tiden o isåfall finns det något liknande golv någon annan stans än byggmax med bättre kvalitet?
Funderar på att lägga sånt här golv i friggan: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13845.aspx
Är det någon som har dåliga erfarenheter av det golvet, eller bra?
Jag var och tittade på Byggmax och dom hade lagt en kvadrat i affären för visning, och där var det lite slitet pga av att folk lagt saker uppepå och repat små hack i som var ganska ljusa och syntes rätt väl, är det risk att det blir samma skador på ett golv med tiden o isåfall finns det något liknande golv någon annan stans än byggmax med bättre kvalitet?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Tack! Verkar vara klurigt att få tag i lister, men dom hade en som kan vara intressant, har mailat ang pris m.m.
Fler får gärna komma med förslag, har kollat igenom diverse kataloger m.m. o det som skulle passa mig bäst är en Z-list typ så liten som möjligt, men endel vill sälja 250kg o så mycket list behöver jag nog inte
Fler får gärna komma med förslag, har kollat igenom diverse kataloger m.m. o det som skulle passa mig bäst är en Z-list typ så liten som möjligt, men endel vill sälja 250kg o så mycket list behöver jag nog inte
Har du verkligen ingen golvbrunn i garaget? Det du räknar att du ska kunna spilla 2.5 kubik var ska det ta vägen? Och snö och is som tinar måste väl och ha nån stans att ta vägen?
Det är rätt hårda regler nu om du ska ha golvbrunn.JakeoMalin skrev:
Jag valde bort det för det var för mycket krångel för de få gångerna jag skulle ha nytta av det.
//Magnus
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag har haft garage i snart 10 år o aldrig behövt nån golvbrunn, så varför skulle jag behöva det nu?
jag har en sockel på 3cm runt plattan o ca 90 kvadrat platta, det blir 2700 liter, men jag hoppas inte det rinner ut vatten nångång men isåfall rinner det väll ut under porten