Har täppt igen luckorna som var mellan väggar o takfot på garaget, med en skiva OSB+asfaboard därmed slipper jag spikläkt och kan spika panelen rakt i hammarbandet:
luckor.jpg

Masoniten buktar upp lite, syns dåligt på bilden, men kommer att bli ventilerat från takfot till nock (mellan dom röda ringarna) detta hamnar ovanför isoleringen sedan (ska sprutisolera).
Vad är rekomenderat när det gäller ventilering av "vindsutrymme"?
Jag tänkte sätta ett finmaskigt nät nertill för att förhindra isoleringen från att "ramla ut":
luftning.jpg

I friggeboden har jag börjat med elen:
el1.jpg
el2.jpg
el3.jpg
el4.jpg

d^_^b

Ser ut att vara skarpa böjar.... Kan bli kärvt om du ska många tåtar ;)

Får man fråga vad friggeboden kostade?

Är ju fördragna kablar och tror inte det ska vara så svårt dra i fler om man vill, vilket jag antagligen aldrig kommer göra..

Vet inte vad friggeboden har gått på, ganska mycket men å andra sidan blir det ganska bra, och inte så dyr jämfört med en nyckelfädig villa på 3 mille.

Snö är inge bra....

C
Är det verkligen tillåtet att ha en infälld dosa på utsidan?

Det tror jag, varför skulle dom annars sälja infällda vägguttag för utomhusbruk? :)

patriklarsson: du gjöt inte in nån golvvärmeslang?!?
dessutom när du har så lite markisolering kommer du få gå med skoterstövlar på vintern....vänta, var var det du bodde...aha, kalmar , ok nä då var de inget:)

//Jocke ( 150 mil norr om kalmar)

i garaget menar du? är nog rätt kallt där nu, har varit -27 grader ett par nätter..
jag tyckte inte det kändes lönt att gjuta ner någon golvvärmeslang eftersom jag inte ska hålla så varmt där inne, inte varmare än 10-15 grader tror jag..

för dom som är intresserade sov farsan o jag i friggeboden och höll mellan 16&19 grader varmt under natten och lördagen, på 48h nu har det gått åt runt 15kWh, senaste dygnet har jag haft 7 grader varmt bara, har höjt lite nu igen, men jag tycker det är helt ok, det innebär att om det är 30 grader kallt ute så går det åt max 400 kr i månaden i uppvärmningskostnad, antagligen inte ens hälften vid normal vintertemperatur..

har jobbat vidare lite sakta samtidigt som jag börjat som anställd igen, men har inte haft kameran med mig..

efter ett långt vinteruppehåll pga flytt, jobbskifte m.m. så har man idag börjat spika panel på garaget.. återkommer senare med bilder

patriklarsson skrev:
efter ett långt vinteruppehåll pga flytt, jobbskifte m.m. så har man idag börjat spika panel på garaget.. återkommer senare med bilder
Funderade faktiskt så sent som igår hur de gick/går för dig med garaget. :)

Kul att nån undrar! Tycker forumet dött ut helt sen man höll på förra året... :O

Bilder säger väll mer än ord antar jag:
panelsida.jpg

sen:
panelgavel.jpg

sen:
grilla.jpg

kryddstarka korvar var det... o tjeckisk bira d^_^b
fint att få hjälp av farsan, e svårt att få tiden att räcka till numera, för oss båda..........

Fin belöning du gav far din! Sånt behövs när man jobbar "hårt"

Planen är nu att läkta upp taket färdigt, montera takfotsbrädor och vindskivor, (ev. sätta klart panelen) inom nån vecka. Lite dåligt med tid att inhandla material, måla m.m.
Montering av hängrännor m.m. V30, takläggning V31.
Sedan är det inte så mycket kvar utvändigt..

Arbetet med friggeboden går sakta.. :/

Jobbat på några dagar men fattas ett par dar till.. innan det är färdigt för plåttak
svårt att få tiden räcka till tyvärr...
Såhär ser det ut just nu iaf:
panelolakt.jpg

Mikael_L
Behöver läkten sitta såpass tätt för ett plåttak?

Fint, det är alltid skönt när det utvändiga är klart.
Ett tips utifrån mina egna erfarenheter (eller ska vi säga tillkortakommanden eller kanske lathet ;)) är att gör färdigt vindskivor och vattbrädor och måla allt osv osv när ni ändå håller på "där uppe", det tar så fruktansvärt emot senare ... :D

Jag är lite avis på ditt garage. Hade jag haft 100 kvm så hade 60kvm varit fritt ... :P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.