Nä, där tycker jag du bör tänka om. Ett element med en termostat ska du naturligtvis ha. Kör du 500W (t.ex.) kontinuerligt så kommer inomhustemperaturen variera med utomhustemperaturen. Ger 900W 23 grader över utomhustemperaturen så kommer 500W ge drygt 18 grader över utomhustemperaturen.
Vid -20 ute så har du helt plötsligt minusgrader inomhus.

En fläkt kan väl vara vettigt men kommer inte ge någon större skillnad i värmefördelningen inomhus.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
V vectrex skrev:
Nä, där tycker jag du bör tänka om. Ett element med en termostat ska du naturligtvis ha. Kör du 500W (t.ex.) kontinuerligt så kommer inomhustemperaturen variera med utomhustemperaturen. Ger 900W 23 grader över utomhustemperaturen så kommer 500W ge drygt 18 grader över utomhustemperaturen.
Vid -20 ute så har du helt plötsligt minusgrader inomhus.

En fläkt kan väl vara vettigt men kommer inte ge någon större skillnad i värmefördelningen inomhus.
Vi kommer inte att hålla med varandra till 100% , ett elelement vid tex ett fönster kommer att skicka värmen rakt upp i taket och om elementet då har tex 1000w så kommer det att dröja ett bra tag innan termostaten i elementet känner av ngn slags värme.
( vet ej om det går att ställa in för säg typ +9-12 gr)
En värmefläkt rör om i luftlagren i garaget och fördelar värmen bättre , den kalla och varma luften blandas mer.
Om det nu skulle bli -20 utanför , vilket inte är många dagar på 1 år , tror jag trögheten (cementplattan+isoleringen) i mitt garage inte omedelbart resulterar i smällkall temp i garaget.
Så max 500w (med fläkt) tror jag blir optimalt för mitt garage med en elektronisk termostat halvvägs upp på väggen.
Hittade en billigare elektronisk termostat https://rorfokus.se/varme-och-kyla/varmare/rumstermostater/elektronisk-rumstermostat-digital-plugin

Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vi kommer inte att hålla med varandra till 100% , ett elelement vid tex ett fönster kommer att skicka värmen rakt upp i taket och om elementet då har tex 1000w så kommer det att dröja ett bra tag innan termostaten i elementet känner av ngn slags värme.
( vet ej om det går att ställa in för säg typ +9-12 gr)
En värmefläkt rör om i luftlagren i garaget och fördelar värmen bättre , den kalla och varma luften blandas mer.
Om det nu skulle bli -20 utanför , vilket inte är många dagar på 1 år , tror jag trögheten (cementplattan+isoleringen) i mitt garage inte omedelbart resulterar i smällkall temp i garaget.
Så max 500w (med fläkt) tror jag blir optimalt för mitt garage med en elektronisk termostat halvvägs upp på väggen.
Hittade en billigare elektronisk termostat [länk]
Det är ju ditt garage du får ju göra som du vill. Du argumenterar dock mot grundläggande termodynamiska lagar.

Varm luft stiger visserligen men värme strävar efter att jämna ut sig. Skillnaden i temperatur vid taknocken mot golvet kommer bli i storleksordningen 2-3 grader. Med en kraftig fläkt skulle det minska lite såklart.

En termostat har alltid en viss hysteres (spannet mellan till och frånslag). En modern elektronisk termostat jobbar med pulser för att få en jämnare värme medans gamla bimetalltermostater har en hysteres på ett par grader så du kommer få ett pendlande i temperatur.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tomture61
Nu har jag börjat drömma om ett smart värmeelement (el) med tempavkännare på både utsidan och insidan av garaget.
Helst med 3st 500 w element som kan starta upp 500/1000/1500w och naturligtvis med fläkt.

Tomture61
V vectrex skrev:
Det är ju ditt garage du får ju göra som du vill. Du argumenterar dock mot grundläggande termodynamiska lagar.

Varm luft stiger visserligen men värme strävar efter att jämna ut sig. Skillnaden i temperatur vid taknocken mot golvet kommer bli i storleksordningen 2-3 grader. Med en kraftig fläkt skulle det minska lite såklart.

En termostat har alltid en viss hysteres (spannet mellan till och frånslag). En modern elektronisk termostat jobbar med pulser för att få en jämnare värme medans gamla bimetalltermostater har en hysteres på ett par grader så du kommer få ett pendlande i temperatur.
Måttet till nock är 3,82 m
Letar inte efter en termostat med bimetall i sig , letar efter en elektronisk.

Nu har jag börjat drömma om ett smart värmeelement (el) med tempavkännare på både utsidan och insidan av garaget.
Helst med 3st 500 w element som kan starta upp 500/1000/1500w och naturligtvis med fläkt.
Finns ingen anledning att krångla till det i onödan.
Ett 2000W element kommer inte dra mer energi än ett 500W element förutsatt att du har en fungerande termostat.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
Peter2400 Peter2400 skrev:
En sådan här kanske vore nåt, 500W och digital termostat
[länk]
Tror fläkten blir för pluttig tyvärr :)

Tomture61
V vectrex skrev:

Du har rätt i att kallt/varmt vill jämna ut sig , men ......
Kall luft är tyngre än varm luft , kolla in en varmluftsballong ;)

Du har rätt i att kallt/varmt vill jämna ut sig , men ......
Kall luft är tyngre än varm luft , kolla in en varmluftsballong ;)
Absolut, därav skillnaden på 2 eller möjligen 3 grader. Allt beror på hur välisolerat det är. Ju mer isolering desto mindre skillnad mellan temperaturen vid golvet och taket.

Tomture61
Peter2400 Peter2400 skrev:
Med en Sonoff TH16 kan du styra vilken värmefläkt du vill.
Fördelen är att du även kan se aktuell temp och ställa in önskad temperatur direkt i appen.
[länk]
[länk]
Har nu best både till garaget och huset (y)
Best från ITEAD

Ang värmefläkt blev det ett besök till Biltema , byggfläkt med 650-2000 w (y)

Redigerat:
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Tomture61
Begagnat stereo-system med två högtalare och en förstärkare placerade i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man måste ju ha musik till arbetet !
200:- på Blocket :D

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Helt klart (y)

Tomture61
Eluttag med anslutna kablar och en blå värmefläkt på en gul hink i ett oisolerat garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fantastiskt , 17 gr i garaget -7 utanför , med 650W (y)

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.