ok ska kolle efter tryckmätare? vart skulle jag sätta den? och varför tycker frasse_E att det är otackt att elda utan mätare? jag menar att för i tiden så var det ju bara elda och inge mera? Jag har ju inget avanserat vermesystem. 
Finns i sig ingen fara att elda utan tryckmätare i ett öppet system, däremot är det normalt att man kan indikera/kontrollera vattennivån i systemet med tex en tryckmätare.
Vad jag blir fundersam på är hur stort ditt läckage är, du skriver att du indikerar låg nivå när du får luft i cirkpumpen, var ligger pumpen, ligger den under elemententens nivå och kanske även under golvvärmenivå? är det mer än expansionskärlets volym som töms?
Hur vet du hur mycket du fyller på, finns det ett skvallerrör som indikerar när expansionskärlet är fullt?
Sen om man ska kunna avgöra ev avdunstning från expansionskärlet så får man göra en bedömning hur varmt det är i kärlet, är det varmt när du eldar?
Vad jag blir fundersam på är hur stort ditt läckage är, du skriver att du indikerar låg nivå när du får luft i cirkpumpen, var ligger pumpen, ligger den under elemententens nivå och kanske även under golvvärmenivå? är det mer än expansionskärlets volym som töms?
Hur vet du hur mycket du fyller på, finns det ett skvallerrör som indikerar när expansionskärlet är fullt?
Sen om man ska kunna avgöra ev avdunstning från expansionskärlet så får man göra en bedömning hur varmt det är i kärlet, är det varmt när du eldar?
jag har pumpen ca i samma nevå som elementen som är ca 1 m under expationen, det är ju bara körlet som jag får fylla på, och jag fyller tils det kommer i skvalerröret, sedan när jag börjar elda så kommer det vatten ettag i sk---röret. och det jag hör i pumpen är ju att det blir som luft där? jag vet ej om det är pumen som har jort sitt, men nu har det funkat i ca 6-7 dagar? jag åter kommer om det är dags att fylla? och jag undrar om jag moste fylla på igen är det då dax att kontakta mitt förskäkringsbolag?
Vad Immobil menar (tror jag) är att pannan är för gammal för att försäkringsbolaget ger nån ersättning på den. Om du däremot har en läcka nånstans så ska försäkringsbolaget hjälpa till.
ok ska kolla brand ;D. skämt o sido, jag ska nog inte vara så orolig föe lekage, jag lungnar mig lite. och moste jag fylla på igen nu snart, så vet jag inte om man skulle kunna låna en fucktmätare och kolla golvet, då borde man ju kunna se om det är fuckt?
Du kan läsa om lite tips här om värmesystem:
Tips:
http://www.tenico.nu/tips30.htm
http://www.tenico.nu/tips7.htm
Hoppas att det kan hjälpa ngt!
Tips:
http://www.tenico.nu/tips30.htm
http://www.tenico.nu/tips7.htm
Hoppas att det kan hjälpa ngt!
Nivå i ett öppet expansionskärl brukar variera beroende på vattentemperaturen i systemmet och det är helt normaltmattiaxen skrev:
Kolla om kärlet låter tomt när pannan är som varmast. Det är kanske ändå ingen lekage i systemmet
Fyller du kärlet fullt med vatten när pannan är kall så kan det svämma över när pannan blir varm och då har du "lekage" men från en "skvallerrör" som sitter på din expansionskärl. Så ska det fungera! Man fyller på vatten bara om nivå är för låg vid 80 grader i pannan, tror jag :-/.
Jag kan inte förklara mina gissningar bättre men kanske någon annan riktig vedeldare kan hjälpa till?
gaia
Stämmer, fyller man på när systemet är kallt och sedan värmer på till tex 80 grader så kommer det att "svämma" över i skvallerröret.gaia skrev:Nivå i ett öppet expansionskärl brukar variera beroende på vattentemperaturen i systemmet och det är helt normalt. Vatten krymper och nivå sjunker när vatten blir kallare. Nivå höjs när vatten är riktigt varmt. Vatten expanderar i detta kärl ( nivå gåt upp och ner) och därför kallas kärlet ett expansionskärl. När man eldar med ved så varierar ju temperatur i pannan och med det ändras vattennivå i kärlet
Kolla om kärlet låter tomt när pannan är som varmast. Det är kanske ändå ingen lekage i systemmet?
Fyller du kärlet fullt med vatten när pannan är kall så kan det svämma över när pannan blir varm och då har du "lekage" men från en "skvallerrör" som sitter på din expansionskärl. Så ska det fungera! Man fyller på vatten bara om nivå är för låg vid 80 grader i pannan, tror jag :-/.
Jag kan inte förklara mina gissningar bättre men kanske någon annan riktig vedeldare kan hjälpa till?
gaia
Om man har ett 700 litersystem och värmer detta från 20 till 80 grader rinner det ut ca 19 liter ur skvallerröret dvs expansionskärlet (50l) blir inte tomt när man sen åter sänker temperaturen till 20 grader.
Så det föklarar inte fullt ut att expansionkärlet är tomt men givetvis förklarar det att det rinner från skvalllerröret när man börjar elda på.