Hej, jag har nyligen flyttat in i en villa 2mån sen. Har nu märkt när det regnat och snöat att det blivit större fläckar och bucklor.
Har sett att det droppar från värmepumpen utblåset? Kan ha fel på detta men röret ligger exakt ovanför värmepumpen.
Har ej tittat under det skadade träet och känns väl lite rädd att se vad som har skadats.
Vad är det akuta åtgärden och vad bör jag göra?
Mvh
Shane
Har sett att det droppar från värmepumpen utblåset? Kan ha fel på detta men röret ligger exakt ovanför värmepumpen.
Har ej tittat under det skadade träet och känns väl lite rädd att se vad som har skadats.
Vad är det akuta åtgärden och vad bör jag göra?
Mvh
Shane
Vad skulle vara dolt?Sh and skrev:
Fläcken syns ju med blotta ögat.
Har säljaren eller mäklaren gjort utfästelser att något skulle vara åtgärdat?
Skulle tippa på att det är varm fuktig luft som kommer från vindsluckan som kondenserar på plåten och sen droppar ner.
Börja med att täta luckan med gummilist för att se om det löser problemet, annars får man kanske lappa med lite plast och tejp så kondensskyddet tar hand om det.
Börja med att täta luckan med gummilist för att se om det löser problemet, annars får man kanske lappa med lite plast och tejp så kondensskyddet tar hand om det.
Ska testa detta , tack !L Lutte skrev:
Vad är det för plast som hänger bakom röret? Ser nästan ut som man medvetet har satt det för att samla upp kondens?
Angående fuktig luft så ser det ut att saknas isolering på delar av vinden och då förmodligen även plast/ångbroms mellan boningsplanet och vinden. Finns isolering? När är huset byggt?
Angående fuktig luft så ser det ut att saknas isolering på delar av vinden och då förmodligen även plast/ångbroms mellan boningsplanet och vinden. Finns isolering? När är huset byggt?
Sista bilden så ligger kall garaget till höger, därför det inte är isolerat om det var det du tänkte på, plasten som du säger kan vara något dem satt upp för just detta, då jag ser ingen användning för det. Huset är byggt 1994.Solvskaftet skrev:
Inner taket är isolerad med en tjock plast
Har haft besiktningsman mannen här nu, han tror att det är kondens. Vi har tagit bort allt plast på röret och låter det andas ut först och främst i 2 dagar. Han tänker att det kan va så att röret blir varmt och sedan blir det kondens på grund av värmen från röret trycks ut på plasten.
Klicka här för att svara





