Hej, jag har nyligen flyttat in i en villa 2mån sen. Har nu märkt när det regnat och snöat att det blivit större fläckar och bucklor.

Har sett att det droppar från värmepumpen utblåset? Kan ha fel på detta men röret ligger exakt ovanför värmepumpen.

Har ej tittat under det skadade träet och känns väl lite rädd att se vad som har skadats.

Vad är det akuta åtgärden och vad bör jag göra?
Mvh
Shane
 
  • Vind med öppen lucka, isoleringsmaterial på golvet, träbjälkar, mörkt utrymme, inomhustak, delvis synlig trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trångt utrymme, isolering, mögel, fuktproblem, brunt material, potentiell vattenskada, underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerat vindutrymme, träbjälkar, isolering, person i arbetsskor, oskarpt, byggnadsarbeten pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av en rörig, oorganiserad plats med trä, plast och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolelemente rör med tejp, plast, isoleringsmaterial i ett oisolerat loftutrymme, med synliga träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Va sa besiktningen när ni flyttade in? Borde vara äldre och känt problem?
Det som är på metalen ser ut som kondens droppar. Är den kall? Kolla om det är is där när det är riktigt kallt
 
Besiktningen skrev in fuktskada, torr vid besiktningen. Menade alltså fläcken på marken om man säger så.

Har kontaktat Besiktningmannen så inväntar svar där.
Men det räknas det fortfarande som dold fel
 
  • Gilla
Klan och 1 till
  • Laddar…
Sh and Sh and skrev:
Besiktningen skrev in fuktskada, torr vid besiktningen. Menade alltså fläcken på marken om man säger så.

Har kontaktat Besiktningmannen så inväntar svar där.
Men det räknas det fortfarande som dold fel
Vad skulle vara dolt?
Fläcken syns ju med blotta ögat.

Har säljaren eller mäklaren gjort utfästelser att något skulle vara åtgärdat?
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Sh and Sh and skrev:
Men det räknas det fortfarande som dold fel
Fortfarande? Det har aldrig vart det.
 
  • Gilla
Henrik.woll och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Fortfarande? Det har aldrig vart det.
Förlåt skrev fel, frågade om det skulle räknas som ett dold fel, men antar inte.
 
Sh and Sh and skrev:
Förlåt skrev fel, frågade om det skulle räknas som ett dold fel, men antar inte.
Känns inte som något kring detta kan anses vara dolt.
 
Skulle tippa på att det är varm fuktig luft som kommer från vindsluckan som kondenserar på plåten och sen droppar ner.

Börja med att täta luckan med gummilist för att se om det löser problemet, annars får man kanske lappa med lite plast och tejp så kondensskyddet tar hand om det.
 
L Lutte skrev:
Skulle tippa på att det är varm fuktig luft som kommer från vindsluckan som kondenserar på plåten och sen droppar ner.

Börja med att täta luckan med gummilist för att se om det löser problemet, annars får man kanske lappa med lite plast och tejp så kondensskyddet tar hand om det.
Ska testa detta , tack !
 
Vad är det för plast som hänger bakom röret? Ser nästan ut som man medvetet har satt det för att samla upp kondens?

Angående fuktig luft så ser det ut att saknas isolering på delar av vinden och då förmodligen även plast/ångbroms mellan boningsplanet och vinden. Finns isolering? När är huset byggt?
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Vad är det för plast som hänger bakom röret? Ser nästan ut som man medvetet har satt det för att samla upp kondens?

Angående fuktig luft så ser det ut att saknas isolering på delar av vinden och då förmodligen även plast/ångbroms mellan boningsplanet och vinden. Finns isolering? När är huset byggt?
Sista bilden så ligger kall garaget till höger, därför det inte är isolerat om det var det du tänkte på, plasten som du säger kan vara något dem satt upp för just detta, då jag ser ingen användning för det. Huset är byggt 1994.
Inner taket är isolerad med en tjock plast
 
  • Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
Kan tillägga att värmepumpen byttes ut nov 2020, kanske hänt något i samband med detta?
 
Har haft besiktningsman mannen här nu, han tror att det är kondens. Vi har tagit bort allt plast på röret och låter det andas ut först och främst i 2 dagar. Han tänker att det kan va så att röret blir varmt och sedan blir det kondens på grund av värmen från röret trycks ut på plasten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.