Vi renoverar ett badrum i vårt hus och har valt både kakel och fog på ett lokalt företag. Vi ville få till ett seamless resultat där fog och platta var i samma ton och i butiken såg testen på fogen perfekt ut. Nu när badrummet är kaklat och fogat ser fogen nästan vit ut medan vi valde en grå fog. Vi har köpt rätt fog enligt testbiten, men vi är otroligt besvikna på resultatet. Har någon varit med om samma? Har ni kunnat kräva ersättning för missvisande tester? Någon som testat att foga om badrummet? Kom gärna med era erfarenheter och tips, jag har aldrig renoverat tidigare och vet inte vad man ska förvänta sig. Jag vet bara att det inte var detta jag ville ha. Jag lägger in en bild på testbiten och vår fog på plats. Om ni mot förmodan har tips på vilken fog som passar till Bricmates Norrvange Beige får ni gärna tipsa 
Det är svårt med kulörer på kakel-och klinkerfog, det handlar mycket om rätt blandning vatten till mängd bruk. I ert fall verkar det som att ni hellre skulle valt plattor som knappt fogas alls utan ligger mot varandra, detta ställer också stora krav på plattsättaren. Fogen är ju en del i det estetiska och brukar vara en del i det vackra, det är nog bara ni själva som reflekterar över detta om det i övrigt är fackmässigt utfört.
Är det webers fog? Tycker jag känner igen provbiten.
Gick själv på samma mina nyligen. "Marble" är den som kallas ljusgrå men "Concrete" är den som faktiskt blir ljusgrå när man lägger den mellan gråa plattor. Lägger man den mellan vita plattor så ser den dock ljusgrå ut....så det är inte så lätt.
Dock verkar ni ha ett lite annat problem kanske. Provbiten verkar avvika från verkligheten en hel del.
En dag när jag har riktigt tråkigt kommer jag nog byta ut fogen....
Gick själv på samma mina nyligen. "Marble" är den som kallas ljusgrå men "Concrete" är den som faktiskt blir ljusgrå när man lägger den mellan gråa plattor. Lägger man den mellan vita plattor så ser den dock ljusgrå ut....så det är inte så lätt.
Dock verkar ni ha ett lite annat problem kanske. Provbiten verkar avvika från verkligheten en hel del.
En dag när jag har riktigt tråkigt kommer jag nog byta ut fogen....
Klicka här för att svara