Magnus E K
Hur hög är sannolikheten att man får "vanligt" problem med avloppet just efter årets kallaste natt (och två veckor utan plusgrader)? Symtomet är att vattnet i toaletten inte rinner ner som det brukar utan stiger och när jag först upptäckte det i morse hördes även bubbelljud.

Avloppsluftningen är kopplad direkt på stammen toan är kopplad till, 75 mm gjutjärnsrör som går upp genom ett städskåp i köket, sen nästan 2 meter genom kallvind och ca en halv meter ovan yttertak. Ej isolerat på vinden eller över tak. Har läst mig till att man numera använder 110 mm just för att minska frysrisk (mitt är från 1963), men hur vanligt är det att det faktiskt fryser så att funktionen påverkas? Om det har blivit en ispropp är det vanligare att den sitter på vinden eller ovan tak?

Redigerat:
P
Lite olika i olika hus med hur avluftningen slutar ovan tak , hur varmt det är på vinden , skillnader på vart man är i det kommunala avloppsnätet , åt vilket håll luften tenderar att gå mesta av tiden i röret.. när ingen spolar toaletten..
Eller eget avlopp med dom förutsättningarna,,

Hos mina föräldrar så bildas det alltid en isklump nedanför avluftningen till avloppet som slutar i en U krök på taket,isklumpen som ligger kvar tills rätt väderkombination gör att den kommer åkandes av taket..

Kåken jag bor i slutar avloppet i en huv på taket som man gör mer nuförtiden och där kommer det aldrig nån klump med is avåkande från taket..

Första steget lär väl bli att kolla hur det ser ut på taket där avluftningen kommer ut om det finns nån lösning . om man ser stoppet och man kan ju prova köra ner nåt rensband eller liknande och se så inte röret rostat av eller nåt ramlat ner eller om det ens drar luft åt ena eller andra hållet i avluftningen och prova spola och se om det ändrar luftflödet tillfälligt.. gjutjärnsrör kan ju rosta som sjutton och andra rostar knappt alls.. vill man inte kolla med rensband att det verkar öppet så är väl avloppsfilmning nästa steg att kolla vad som felar och vart..

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Claes Sörmland
Att vatten stiger i toaletten vid spolning är inget förväntat symptom på att avluftningen är igenfrusen. Istället är det förväntade symptomet att toaletten drar andra mindre vattenlås torra vid spolning.

Det låter mer som ett partiellt stopp i avloppsstammen. Fettet från jul och nyårsmatlagningen kanske? Att ledningarna ute i marken har frusit och de har satt sig (om de är i betong)?

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter mer som ett partiellt stopp i avloppsstammen.
Så är det, och är man smart så är det nu man agerar på det.
Innan det blir tvärstopp, källaren (i bästa fall) fylls med avloppsvatten och man får ringa jourhavande spolfirma.

• Gilla
Smygtittaren
  • Laddar…
Magnus E K
C cpalm skrev:
Så är det, och är man smart så är det nu man agerar på det.
Innan det blir tvärstopp, källaren (i bästa fall) fylls med avloppsvatten och man får ringa jourhavande spolfirma.
Jag har haft stopp under källargolvet en gång (för tio år sen precis efter inflytt) och beteendet då var helt annorlunda: inga problem att spola toaletten uppe men det som spolades ner kom upp i en brunn i källaren istället för att försvinna. Så det verkar inte vara där eller längre ut i utgående (kommunalt avlopp men gamla rör fram till tomtgräns) som det är nästanstopp nu.

Anledningen till att jag misstänkte luftningen är att detta hände efter årets kallaste natt (-15). Men det kan förstås vara halvstopp under badrumsgolvet istället. Jag bytte till ny toastol i somras och även om jag ställde upp spolvolymen till 6 liter är det lite snålare än förut (9?). Men har ändå funkat helt problemfritt i fem månader.

Köksstammen verkar inte påverkad alls. Ingen julmatlagning har skett här och jag ser alltid till att undvika att spola ner fett. Finns en separat vacuumventil på den grenen, osäker på varför och om den verkligen behövs.

Taket är täckt av snö och jag är inte så pigg på att klättra upp så inte kollat där än. Luftningsröret har ingen krök ovan tak utan går rakt upp och slutar utan någon form av huv. Jag har kikat ner i det i samband med annat takjobb och det såg fint ut då, men det var ju sommar/höst.

Redigerat:
C
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag har haft stopp under källargolvet en gång (för tio år sen precis efter inflytt) och beteendet då var helt annorlunda:
Vi har någon svacka på avloppsröret ute vid brunnen som tenderar att orsaka stopp någon gång om året, och symptomen blir exakt som du beskriver = vid spolning stiger vattennivån lite mer än normalt.
Så jag har upplevt det många gånger, och det har i vårt fall varit en klockren signal att det är ett stopp på gång. Ett tecken man numera är noga med att uppmärksamma 🙂

Magnus E K
C cpalm skrev:
Vi har någon svacka på avloppsröret ute vid brunnen som tenderar att orsaka stopp någon gång om året, och symptomen blir exakt som du beskriver = vid spolning stiger vattennivån lite mer än normalt.
Så jag har upplevt det många gånger, och det har i vårt fall varit en klockren signal att det är ett stopp på gång. Ett tecken man numera är noga med att uppmärksamma 🙂
Efter att mitt stopp 2015 hade löst sig (med spolbil; försökte fixa det själv med rensband etc men gav upp till slut) testade jag då och då att slå en hink vatten i den brunn i källaren som det steg upp i då och kolla att den sväljer vattnet lika snabbt som vanligt. Testar jag detta nu så rinner det också bra ner där (möjligen något långsammare, minns inte nu exakt hur det brukade vara) så verkar vara något annat nu.

Ska bli töväder imorgon så om det inte gör någon skillnad kanske jag kan utesluta ispropp i luftningen i alla fall.

Magnus E K
Halvannat dygn med plusgrader och avloppet verkar fungera normalt igen utan åtgärd (säger "verkar" för har bara testat att spola med vatten och enstaka toapappersark, inte med "full laddning"). Så verkar ju som att det kan ha varit ispropp i luftningen ändå!?!

Händer det igen kan du ju prova att spola bort den ev isproppen eller bara värma bort den med varmluft om du har renslucka

Magnus E K
F fribygg skrev:
Händer det igen kan du ju prova att spola bort den ev isproppen eller bara värma bort den med varmluft om du har renslucka
Jag har ingen renslucka på luftningsröret eller i badrummet/toaletten (används bara som toalett), närmaste är nere i källaren vid golvet på vertikala stammen som går ner från badrummet. Om det hade varit stopp fortfarande funderade jag på om det går att rensa med rensband uppåt därifrån. (Eller spola med vattenslang; har dock ingen högtryckstvätt.)

Händer det igen ska jag ge mig upp på taket och kika ner med ficklampa då jag är nyfiken på hur det ser ut (kanske gör det ändå efter att det varit kallt igen nån vecka). Syns det då att det sitter en bit ner kanske det fungerar att värma röret från utsidan på vinden? Vinden är enkelt tillgänglig och har till och med eluttag där uppe.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Syns det då att det sitter en bit ner kanske det fungerar att värma röret från utsidan på vinden? Vinden är enkelt tillgänglig och har till och med eluttag där uppe.
Det bode fungera bra med varmluftspistol eller gammaldags 500W halogenlampa mot röret.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.