60 065 läst ·
169 svar
60k läst
169 svar
Misstänkt fusk badrum el/vvs
Just i det här fallet så gick det inte att få upp luckan utan skruvmejsel och bända upp, tyvärr.G ekaa88 skrev:Tror tyvärr att dolt fel bara är att glömma. Att öppna inspektionsluckan och kolla in faller under din undersökningsplikt som köpare. Det är ju inget svårt, kräver inga verktyg och gör ingen åverkan på lägenheten.
Någon kommer säkert skriva att det bara är att riva och bygga nytt, vilket egentligen är mest rätt såklart men jag hade nog försökt täta i utrymmet med fuktspärrsgucka och kastat in ett vattenlarm som skickar dig ett sms om det börjar läcka. Så får väl du lämna jobbet i all hast och springa hem om det larmar.
Tror dock att om det ser ut sådär, så kan du ha bra mkt allvarligare fel i badrummet, så en besiktningsman kanske inte är fel, men att kriga om dolt fel kommer ge dig gråa hår och tom plånbok tror jag.
Vill understryka att det är mina lekmannauppfattning.
Som andra har påpekat så är det köplagen som gäller vid köp av bostadsrätt och där finns ingenting som heter dolt fel. Dessutom ska ett dolt fel vara dolt, det ska inte gå att se utan att förstöra något för att upptäcka felet och man ska dessutom inte kunna misstänka att det inte är riktigt utfört.N Nils Kempe skrev:
Att en lucka är svår att öppna är ingen giltig orsak.
Jag hade skruvat upp eldosan på väggen och monterat en vattensensor som larmar om den blir blöt i utrymmet och sedan sovit gott.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Jodå, i köplagen finns snarlika formuleringar jämfört med jordabalken (jordabalken gäller köp av fastighet) om en köpares rätt att reklammera köpet, just orden "dolf fel" finns inte i någon lagstiftning. Reglerna runt "dolda fel" är i stort sett desamma oavsett om du köper ett hus eller en bostadsrätt, största skillnaden är vid husköp har du 10 år på dig att hitta felen, i en bostadsrätt har du bara 2 år på dig.N NoOne2k skrev:
Just detta går dock knappast som dolt fel ovasett om det är i en bostadsrätt eller en villa.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Just elen är inte så illa, man kan ha synpunkter på den dåliga klamringen av flexslangen, och der ser ut som de trätt på en PVC slang över enkleisolerade trådar, bra (vanligt att man har synliga trådar in i transformatorn, vilket inte är godkänt), tyvärr glipar dte några mm mellan PVC slangen och flexslangen. Men lätt att åtgärda. Man kan möjligen vara lite misstänksam över resten av elen, när detta ser så amatörmässigt ut.
Viktigast: Finns det jordfelsbrytare!
Viktigast: Finns det jordfelsbrytare!
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
När det gäller tätskikten, så finns det ju en del övrigt att önska.
Inne i den här kopplingslådan, borde det enligt reglerna finnas ett tätt golv, med skvallerrör ut (så man kan se om det börjar läcka vatten därinne). Eller annan läckageindikering.
Det går inte att se om det finns tätskikt i resten av rummet, som då tätar även den här lådan utvändigt, finns inte det så är det riktigt alvarligt.
Väggen bakom badkaret ser väldigt skum ut, tveksamt om där är tätskikt, i så fall väldigt illa.
Rören som kommer ut ur väggen till badkaret är definitivt inte korrekt utförda, det skall finnas en tätskiktsmanschett på rören, som tätar genomföringen mot tätskiktet på väggen (om där är något på väggen).
Inne i den här kopplingslådan, borde det enligt reglerna finnas ett tätt golv, med skvallerrör ut (så man kan se om det börjar läcka vatten därinne). Eller annan läckageindikering.
Det går inte att se om det finns tätskikt i resten av rummet, som då tätar även den här lådan utvändigt, finns inte det så är det riktigt alvarligt.
Väggen bakom badkaret ser väldigt skum ut, tveksamt om där är tätskikt, i så fall väldigt illa.
Rören som kommer ut ur väggen till badkaret är definitivt inte korrekt utförda, det skall finnas en tätskiktsmanschett på rören, som tätar genomföringen mot tätskiktet på väggen (om där är något på väggen).
Det jag framförallt reagerar på är att lådan verkar sakna fuktspärr och att det inte finns något skvallerrör.
låt mig förklara
fuktskydd ska du ha bakom en vägghängd toalett och speciellt om det finns kopplingar bakom vägg. ifall något börjar droppa ska vattnet kunna rinna ut i ett sk skvallerrör för att du ska kunna upptäck läckaget.
börjar det lägga bakom väggen nu, märker du inget och du kan få stora vattenskador.
appropå dolt fel så har jag svårt att de att detta skulle klassas som det. Du kunde ha kollat i inspektionsluckan under besiktningen och låt mig gissa, badrummet är nytt men saknar kvalitetsdokument?
Fäst elsakerna på väggen en bit upp på lämpligt ställe och köp fuktspärr som du smetar på efter bästa förmåga runt i lådan och upp 50cm. ta en borr och gör ett hål i väggen långt ner.
Problem solved
låt mig förklara
fuktskydd ska du ha bakom en vägghängd toalett och speciellt om det finns kopplingar bakom vägg. ifall något börjar droppa ska vattnet kunna rinna ut i ett sk skvallerrör för att du ska kunna upptäck läckaget.
börjar det lägga bakom väggen nu, märker du inget och du kan få stora vattenskador.
appropå dolt fel så har jag svårt att de att detta skulle klassas som det. Du kunde ha kollat i inspektionsluckan under besiktningen och låt mig gissa, badrummet är nytt men saknar kvalitetsdokument?
Fäst elsakerna på väggen en bit upp på lämpligt ställe och köp fuktspärr som du smetar på efter bästa förmåga runt i lådan och upp 50cm. ta en borr och gör ett hål i väggen långt ner.
Problem solved
Köplagen, som gäller för bostadsrätter ställer i princip upp liknande regler för besiktning före köp och vad som kan anses som ersättningsbara fel ( dolt fel) som Jordabalken gör för fastigheter. Du har rätt i att det tyvärr är få som gör den typ av besiktning som krävs när det gäller bostadsrätter i Stockholm, troligen även i övriga landet. Men det innebär att man accepterar befintligt skick. Din möjlighet att få ersättning är låg. För säkerhets skull kan du ju hör med en jurist som är kompetent på området, men satsa inte din tro på den vägen. Du har fått kloka råd här, troligen går det med åtgärder att begränsa risken för skada.N Nils Kempe skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Kvalitetsdokument? Det där har händiga pelle gjort själv på enklast möjliga vis. Kanske till och med enbart inför försäljningen.....
K klimt skrev:Köplagen, som gäller för bostadsrätter ställer i princip upp liknande regler för besiktning före köp och vad som kan anses som ersättningsbara fel ( dolt fel) som Jordabalken gör för fastigheter. Du har rätt i att det tyvärr är få som gör den typ av besiktning som krävs när det gäller bostadsrätter i Stockholm, troligen även i övriga landet. Men det innebär att man accepterar befintligt skick. Din möjlighet att få ersättning är låg. För säkerhets skull kan du ju hör med en jurist som är kompetent på området, men satsa inte din tro på den vägen. Du har fått kloka råd här, troligen går det med åtgärder att begränsa risken för skada.
Hej! Jag kommer ta en en besiktningsman för att kika, kolla fel men också avgöra om det i själva verket är livsfarligt i och med elen. Inser också givetvis att jag borde öppnat luckan, så den kan vi lämna åt sidan. I en besiktning kan jag dock fundera över om kravet på mig som köpare även innefattar att montera av sidan på badkaret för att se den del av väggen som inte är kaklad tillsammans med plastslangarna?H hempularen skrev:När det gäller tätskikten, så finns det ju en del övrigt att önska.
Det finns inget uppenbart livsfarligt på bilderna.
Kraven på besiktning varierar efter vilken bedömning man kan göra med enkla medel. Fanns det kvalitetsintyg för badrummet? När gjordes ombyggnaden? Om du efter att ha öppnat luckan vid din besiktning noterade märkligheter ökar nog kraven på att fördjupa bedömningen, till exempel att montera bort sidan på badkaret , givetvis efter godkännande av ägaren.N Nils Kempe skrev:Hej! Jag kommer ta en en besiktningsman för att kika, kolla fel men också avgöra om det i själva verket är livsfarligt i och med elen. Inser också givetvis att jag borde öppnat luckan, så den kan vi lämna åt sidan. I en besiktning kan jag dock fundera över om kravet på mig som köpare även innefattar att montera av sidan på badkaret för att se den del av väggen som inte är kaklad tillsammans med plastslangarna?
Besiktningsmannen kommer att ge dig hjälp om vad du enkelt kan förbättra, och förhoppningsvis är det så att du kan använda detta badrum rätt länge om du håller problem under uppsikt.
Vilket vansinne egentligen. Folk slänger ut miljoner för att de gillar det de ser, men tänker inte några steg till och/eller känner inte till vad det är de egentligen köper.N Nils Kempe skrev:
Många av dem skulle nog aldrig köpa en begagnad bil för en tjugondel av kostnaden utan att åtminstone låta någon bekant "som kan bilar" kika och provköra först, men lägenheter och till viss del även hus köper folk hej vilt. Jag finnas det lika obegripligt som sorgligt.
Hoppas att det löser sig bra i ditt fall. Ha koll, sätt en påminnelse på mobilen att titta till utrymmena en gång i månaden eller så. Och
Säljaren måste väl ha haft någon kvalitetssäkring för renoveringen? Ingen tätskikt på insida vid inbygd WC hade väl varit ok om detta byggts i byggboard och inte trä. Som sagt det är ju frivilligt att köpa lägenheten men utan bevis på att detta är utfört av behörig personal så är du rätt utsatt vid fuktskada. Mitt råd är att försöka fixa till det så det inte är direkt farligt iaf.
N Nils Kempe skrev:Hej!
Har precis flyttat in i en 3:a, med ett till synes fint badrum. Vägghängd tolett, någon form av jacuzzi-badkar och de flesta rör ser ut att finnas bakom väggarna, förutom två plastslangar som sticker ut under badkaret och ansluts till någon form av vattenspruta för bubblande effekt.
Till misstänkt problem: Elkablar (till spotar) ligger blandat med vattenrör osv bakom den vägghängda toaletten, under handfatet. På bilderna ser ni hur det ser ut innanför luckan. Det ser ut som att delar av det gamla badrummet finns kvar där inne, vitt kakel bland annat. Det ser ut som att en plastmatta blivit avskuren, och vad det verkar ser det ut som att alltsammans står på backen. Får det verkligen se ut såhär? Är det farligt, eller kan det vara så att fuktspärr finns under betongen? Misstänker att elen inte kan ligga sådär om det skulle börja läcka.
Tänker ta in en besiktningsman, men kollar här först vad ni tycker. Tacksam för svar. /Nils