Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Skulle snarare säga att det är i bästa fall som huvudsäkringen bryter. Värre om den inte bryter när nollan går och flera grupper är inkopplade till samma nolla...
Felformulerat av mig :rofl:
Badrummet är garanterat lika illa med belysning tvättmaskin och golvvärme.

• Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
tommib
Ja, det vore inte varken första eller sista gången någon har missförstått hur det fungerar med nollan och antalet faser i en grupp.

Det är nog bra att förbereda sig mentalt på att detta kan bli dyrt. Om klåparen som har gjort detta bara har dragit ett rör till varje rum så blir det svårt att åtgärda i efterhand utan att antingen göra om ytskikten eller att dra utanpåliggande.

Hur länge sedan köptes lägenheten? En kontakt med föregående ägare är nog bra. Ev har vederbörande dåligt samvete och accepterar ansvar för detta. Kontakten bör ske på ett sätt som bevarar kommunikationen (brev, e-post).

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Med tanke på färgerna så gissar jag att rör och mycket av ledningarna är original.

tommib
Sannolikt ja, och då är det ett rör till badrummet och i bästa fall två till köket. Det var garanterat inte nio grupper i en tvåa från tiden med röd jord.

Det skulle också kunna förklara de saknade jordledarna, personen som har gjort installationen har helt enkelt återanvänt jordledaren till köket som en fasledare och "delar" sedan nolla med en annan grupp. Nu när jag tittar noga på första bilden så ser jag att det finns en grövre röd ledare och en grövre svart, samt att den gröna ledaren som går till 16A-dvärgen ser grövre ut. Det är nog den ursprungliga spisgruppen för 20 A. Jag gissar att det har varit spisgrupp + fyra till i orginal (den gula och de tre vita). Därefter har man använt två jordledare som faser och lagt till de två sista (brun+grå).

Det vore intressant om TS faktiskt förmår sin mor att ta in en besiktningsman/elektriker och återrapporterar resultatet.

Slutligen vill jag bara tillägga: GAAAAAAAAAAHHHHHHHHH.... Sånt här klanteri är anledningen till att seriösa hempulare inte kan få vara ifred.

Redigerat:
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
tommib
Och som ytterligare tillägg, men här är jag lite osäker, så har man använt en tvåpolig JFB för QC men sedan använt MCN-dvärgar när man borde använt MCS. Jag vet faktiskt inte om den där skenan är QC-kompatibel och om det fungerar bra att blanda sådär. Man ser att man har använt QC-fästet på JFBn utan att spänna skruven eftersom plastflärpen är kvar framför. Sitter skenan verkligen bra?

• Gilla
PaddyO
  • Laddar…
A
tommib tommib skrev:
Och som ytterligare tillägg, men här är jag lite osäker, så har man använt en tvåpolig JFB för QC men sedan använt MCN-dvärgar när man borde använt MCS. Jag vet faktiskt inte om den där skenan är QC-kompatibel och om det fungerar bra att blanda sådär. Man ser att man har använt QC-fästet på JFBn utan att spänna skruven eftersom plastflärpen är kvar framför. Sitter skenan verkligen bra?
Här kan jag stilla din oro med att berätta att det går bra att blanda QC och mcs/mcn. Fasskenorna är desamma, det är konstruktionen på normapparaterna som skiljer. QC och mcs har fjäderbelastade anslutningar likt andra typer av snabbkontakter, samt en flärp i underkant av apparaten som skenan hakar tag i.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Jo, det vet jag. Men fäster skenan verkligen tillräckligt bra i JFBn när den sedan istället skruvas fast i MCN-dvärgarna? Den här skenan ser ju annorlunda ut än de vanliga som jag har sett (tunnare). Å andra sidan så lär den inte glida nedåt eftersom den är just skruvad i dvärgarna så det är egentligen bara fråga om kontakttrycket blir korrekt i JFBn.

Tack för alla svar!

Jag har nu spenderat dagen med att öppna upp flera vägguttag i lägenheten samt gjort en fullständig förteckning av alla dvärgbrytarna genom att stänga av en i taget och kontrollera vart det blir strömlöst. Och genom att sedan titta bakom dvärgbrytarna i vilket av de 5 kabel-rör som respektive ledare slinker in i räknat ut vilka brukare det är som förmodligen delar nolla (såvida det inte sker korskopplingar någonstans längst vägen).

1) Det sitter jordade vägguttag i hela lägenheten. I hall, sovrum, vardagsrum samt balkong saknas framdragen skyddsjord. Uttagen är dock inte "ful-jordade" med nollan utan man har bara lämnat jord-plinten tom. I badrum och kök ser det dock ut som att det är framdragen och inkopplad skyddsjord, har dock inte med mig någon utrustning för att testa att den verkligen är inkopplad.

2) Induktionshällen (16A) delar nolla med diskmaskinen (10A). Dock är både faser, nolla och skyddsjord dragen med grövre kabel, jag skulle gissa på 4 - 6 mm2.

3) Inbyggnadsugn + ett vägguttag i köket med brödrost (10A) delar nolla med Kyl/Frys + Inbyggnadmikrovågsugn (10A). Här har man använt kabel med dimension 1,5mm2 för samtliga ledare.

4) Spisfläkten + Bänkbelysningen (10A), Tvättmaskin (10A) och vägguttag i sovrum, balkong, kök, badrum och vardagsrum (10A) delar alla på en gemensam nolla. Även här har man använt kabel med dimension 1,5mm2 för samtliga ledare.

Att denna installation är gjort av en person som inte har god förståelse för hur el funkar står helt klart. Förmodligen av förra ägaren själv när denne gjorde totalrenoveringen. Min mamma köpte lägenheten för drygt ett år sedan. Hon bor ensam. Tidigare ägare var ett par. Anledningen att inget har gått åt pipan ännu är väl för att mamma inte kör särskilt många saker samtidigt, har led-lampor med mer. Ibland har hon kört mikrovågsugnen och vanliga ugnen samtidigt. Men mikrovågsugnen kör man ju oftast bara ett par minuter så inget har väl hunnit hända. Hon använder aldrig spis och diskmaskin samtidigt. Och tvättar mest i tvättstugan.

Att detta behöver åtgärdas är klart, dock är jag orolig att det kan bli dyrt/tidskrävande. Framförallt bökigt/omfattande att komma åt bakom skåp, bänkar och väggar i ett nyrenoverat kök och badrum. Tror ni man kan få igen sånt här som dolt fel? Jag vet att man har viss undersökningsplikt vid köp av bostadsrätt men en sån här omfattande undersökning känns ju lite svårt att genomföra under en lägenhetsvisning :D

Mamma hälsar också och tackar för allas engagemang.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Donn och 6 till
  • Laddar…
Dolt fel är generellt tyvärr kört för elinstallationer, då du hade kunnat upptäcka det utan någon förstörande undersökning. Att det dessutom är bostadsrätt gör det inte lättare.
(Och ingen undersökningsplikt blir uppfylld under någon visning, hur noga man än är.)

Kan vara värt att se om det finns något sagt i samband med renoveringen gentemot styrelsen som kanske går att använda? Dvs att säljaren brutit mot den uppgörelsen och därför måste ersätta er/styrelsen.

Fast det borde inte bli *så* dyrt att åtgärda om du bara kan röja fram så att uttag och kopplingsdosor är åtkomliga.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
richardtenggren
tommib tommib skrev:
Jo, det vet jag. Men fäster skenan verkligen tillräckligt bra i JFBn när den sedan istället skruvas fast i MCN-dvärgarna? Den här skenan ser ju annorlunda ut än de vanliga som jag har sett (tunnare). Å andra sidan så lär den inte glida nedåt eftersom den är just skruvad i dvärgarna så det är egentligen bara fråga om kontakttrycket blir korrekt i JFBn.
Det är väl en 1-fas-skena? Så kanske därför den är tunnare ut?

S
K Knastrumpeten skrev:
Tror ni man kan få igen sånt här som dolt fel? Jag vet att man har viss undersökningsplikt vid köp av bostadsrätt men en sån här omfattande undersökning känns ju lite svårt att genomföra under en lägenhetsvisning
Hej, vilken tråkig situation. Apropå möjlighet till ersättning har jag sett att detta forum emellanåt blandar ihop köp av fastighet och köp av bostadsrätt. Så kolla med en jurist om det verkar bli dyrt att årgärda felen.

Kanske finner du länkad dom och diskussion relevant och intressant angående fel på den köpta varan - bostadsrätten.
https://www.byggahus.se/forum/threa...vid-koep-av-bostadsraett.398970/#post-3980001

Oavsett om det är 'dolt fel' eller inte så är en bra början att meddela säljaren att ni har upptäckt allvarliga fel i elanläggningen och att ni vill ha fakturor eller liknande underlag från firman som har utfört jobbet.

• Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
När det gäller bostadsrätt är det ofta föreningen som är ansvariga för el, så var det i alla fall för oss. Förändringar skulle gå genom styrelsen. Ska st om det i sradgarna.
Tidigare ägare kan mycket väl fått ok att renovera och göra el-ändringar, men oavsett om det är hempulare som gjort fel eller företag kan nog styrelsen vara intresserad och möjligen hjälpa till med vilka rättigheter ni har.

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Föreningen har i allmänhet ansvarar till centralen. Sedan kan de vilka ha lite koll även efter den. Men oftast ligger ansvaret på lägenhetsinnehavaren.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Föreningen kan kräva att ändringar i de fasta installationerna i själva lägenheten (både el, vatten och avlopp) görs fackmannamässigt även om de rent formellt tillhör lägenheten och är ägarens ansvar.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.