34 193 läst ·
27 svar
34k läst
27 svar
Misstänker Asbest, vad göra?
Finns väl inget som säger att någon måste upplysa dig om vad som finns i väggar och golv.
Köpare av trähus riskerar finna skadligt mögel som kan ge allergier vid rivning av ytterpanel.
Skall man behöva upplysa folk om allt med varningstexter blir ju ett köpekontrakt tjockare än en manual till en amerikansk produkt.
Du har väl haft en besiktningsman ? Denne borde väl upplyst dig om att kakel och golv ser ut att vara från husets byggnadsår och därmed finns risk för asbest.
Har du riktig tur har du asbest även i ventilationskanaler och på rörisolering.
Köpare av trähus riskerar finna skadligt mögel som kan ge allergier vid rivning av ytterpanel.
Skall man behöva upplysa folk om allt med varningstexter blir ju ett köpekontrakt tjockare än en manual till en amerikansk produkt.
Du har väl haft en besiktningsman ? Denne borde väl upplyst dig om att kakel och golv ser ut att vara från husets byggnadsår och därmed finns risk för asbest.
Har du riktig tur har du asbest även i ventilationskanaler och på rörisolering.
Självklart inte, jag förväntas ju att göra en grundlig undersökning, där ska jag ju själv upptäcka diverse fel och skador.somelvis skrev:
Men jag anser väl att asbest är såpass stort så att det inte är något jag kan se själv, som jag skrev tidigare så kan jag ju inte spika bort en kakelplatta och skicka på analys och sedan vänta en vecka efter budgivningen är slut.
Besiktningsman när man köper bostadsrätt? Nej det har jag inte haft och inte heller hört talas om någon annan som haft.somelvis skrev:
Kul att du hoppas att asbest finns, upplyftande.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Varför skulle de vara tvugna att göra det?savio skrev:
Om säljaren VET att det finns asbest (ex. efter att själv ha skickat på analys), och får veta att du tänker riva ut det. Då skulle det vara moraliskt sett ren hyffs att varna för det. Men han har ingen skyldighet att berätta om det.
Asbest är inget fel, det är ett normalt byggnadsmaterial i hus från före förbudstiden. Det är ett material som fungerar bra, fyller sin uppgift. Problemet uppstår när man skall ta bort den. Det är ett normalt problem som hanteras vid alla byggen. Inte större problem (snarare mindre ) än när målaren upptäcker att taket är målat med olämpliga färgkombinationer, allt måste skrapas ned.
Antingen hittar du en badrumsrenoveringsfirma som fixar detta som en del av sitt åtagande (en del firmor blundar helt enkelt för problemet, för ditt eget samvetes skulle håll bara lite koll att de inte skickar dit några balter helt utan andningsskydd).
Eller så fixar du detta själv. Köp en bra andningsmask. Se till att ha en bra bilningsmaskin så det går fort, med rätt verktyg rensar du hela badrummet på typ 2 timmar. Ev kan det vara bra att ha kläder som du kan slänga direkt sedan. Var beredd att våttorka övriga ytor i lägenheten efter arbetet (fortfarande med mask på). Man bör inte dammsuga, asbsest fibrer kan tydligen passera genom dammsugarens filter, rörs bara upp och blir farligare, tror att bätttre grovdammsugare kan fås med filter som klarar det.
En saneringsfirma som gör detta på ett helt reglementenligt sätt bygger en tät inneslutning och sätter hela arbetsområdet under undertryck. Numera verkar man ofta fuska med det.
Kolla om kommunen ger dig rätt att dumpa asbesthaltigt skräp. Här i Stockholm får privatpersoner dumpa det gratis på ex. Lövsta återvinnings station. Det skall då vara inslaget i dubbel plast, märkt med tydlig varningsskylt och varje paket skall gå att få in genom en ganska small öppning i en container. Företag får betala (ganska mycket tror det handlar åtskilliga tusen per ton).
Medlem
· Korpilombolo
· 3 736 inlägg
Jag tycker vi har en lite ovänlig ton, nästan skadeglad, i svaren till Savio som trots allt är ny här. Välkommen Savio!somelvis skrev:
Jag beklagar analysresultatet och hoppas du får tag i en seriös saneringsfirma. Tyvärr innebär det en merkostnad.
En annan metod som verkar ha använts för att slippa sanera är att kakla över det gamla kaklet. Om det inte är helkaklat sätts skivor upp som jämnar ut hela väggen i höjd med det gamla kaklet först. En beskrivning av metoden fanns åtminstone på Ardex hemsida. Jag törs inte säga om metoden är godkänd idag efter ändringar i reglerna, men kan vara värt att kolla upp.
Lycka till!
Har själv haft asbest i tre badrum, har det fortfarande i samtliga ventilationskanaler, i golvlim, som brandisolering i schakt, samt i böjar på rör i hela huset.
Badrummen är ombyggda nu men det andra finns kvar och det är inget problem i mina ögon.
Jag visste om att man närapå åt asbestgröt till frukost på byggena förr i tiden. Hade jag inte kunnat något om byggteknik hade jag troligen tagit hjälp av en besiktningsman vid mitt bostadsköp, även till en bostadsrätt.
Ventilationskanaler och rör är föreningens ansvar, inte bostadsrättsinnehavarens.
Mvh
Badrummen är ombyggda nu men det andra finns kvar och det är inget problem i mina ögon.
Jag visste om att man närapå åt asbestgröt till frukost på byggena förr i tiden. Hade jag inte kunnat något om byggteknik hade jag troligen tagit hjälp av en besiktningsman vid mitt bostadsköp, även till en bostadsrätt.
Ventilationskanaler och rör är föreningens ansvar, inte bostadsrättsinnehavarens.
Mvh
Intressant.somelvis skrev:
Det sista jag hörde nu var att det även fanns i isolering kring rören.
Är det ngt man behöver röra överhuvudtaget när man totalrenoverar kök och badrum?
Isf, behöver man göra ngn åtgärd?
Alltså det faktum att det finns asbest i badrummet betyder inte att du måste renovera badrummet av den anledningen. Asbesten utgör ingen fara där den sitter. Om du ska renovera badrummet av andra skäl då ska du så klart iaktta försiktighet när du river. Det är inget jätteproblem, asbesten är relativt väl bunden såvida du inte börjar slipa i den. Stäng dörren, använd ett bra andningsskydd (inte en sån där vit kalott som du köper på OK utan en halvmask, typ Sundströmsmask eller liknande) så är det inga problem. Problemet uppstår när du ska deponera asbesten på soptippen för då lär det kosta en slant.savio skrev:
Om det skulle råka vara asbest i fogarna i ditt badrum spelar ingen roll för dig. Det verkar som folk tror att man dör bara man pillar på asbest. Men asbest är ett arbetsmiljöproblem, inte ett gift. Om man jobbar länge med asbest kan man så småningom drabbas av asbestos.
Arbetsmiljöverket skrev:
Ni tror alltså att det räcker med att köpa en mask själv och sitta och trycka bort allt?
Men vågar man det? Och hur vet man när allt är borta?
Jag läste någonstans att man enligt lag måste sanera om man misstänker att det finns asbest och att enbart utbildade på området får utföra saneringen. Det kunde b.la. även påverka grannar läste jag någonstans.
I ett av rummen så finns det en plastmatta på golvet, möjligt att det är asbest i limmet under.
Men om jag lägger ett parkett-golv över detta så lider jag som jag förstår ingen risk att bli drabbad?
Men vågar man det? Och hur vet man när allt är borta?
Jag läste någonstans att man enligt lag måste sanera om man misstänker att det finns asbest och att enbart utbildade på området får utföra saneringen. Det kunde b.la. även påverka grannar läste jag någonstans.
I ett av rummen så finns det en plastmatta på golvet, möjligt att det är asbest i limmet under.
Men om jag lägger ett parkett-golv över detta så lider jag som jag förstår ingen risk att bli drabbad?
Du behöver inte vara orolig för asbesten. Det är först när du börjar bearbeta den som fibrerna kan sprida sig. I egenskap av privatperson kan du ta bort den själv. En mask kan va en bra investering om du känner dig orolig.
Det är vid yrkesmässig borttagning som det krävs utbildning och bättre skyddsutrustning.
Lägg du parketten och sov lugnt.
Det är vid yrkesmässig borttagning som det krävs utbildning och bättre skyddsutrustning.
Lägg du parketten och sov lugnt.
Av egen erfarenhet för jag kollade för en privatkunds räkning vad som gäller är det följande:
I Kungsängen t.ex. tar ingen återvinningscentral emot detta material. Frågan där gäällde eternitplattor på innervägg och takytor. Detta kallas "bundet asbest" som är bundet i form av plattor. Även ofta förekommande på äldre bostäder och ladugårdars tak.
Man kan lämna in materialet för återvinnig hos Ragnsells i en närliggande ort men dessa tar då 5 SEK per kg material.
Ett bolag i Täby tar däremot 2 SEK per kg torrt material.
Det lönar sig att leta runt, men uteslutande skall man utgå ifrån att det kostar upp till 5,000 SEK per ton. Blir det billigare har man tur och det spelar ingen som helst roll om man är privatperson eller entreprenör.
Entreprenörer som befattar sig med Asbest-sanering skall kunna visa upp samtliga av AV gällande intyg för utbildning och kompetens på området. Dessutom måste vi ha ansvars, entreprenörsförsäkring, följa regler om anmälningsplikt, och sedan 2/7-2014 skall du även ha Heta Arbeten kompetenskort för att få köra alla typer av verktyg som skapar värme av något slag.
Bra att veta om någon lägger loss med en värmepistol på gammalt svartlim t.ex. (Öppen låga får ALDRIG användas i något hett arbete mera).
Dessutom skall du ha en Arbetsmiljösamordningsplan utskriven och signerad för varenda liten detalj som skall fixas under renovering, sanering, reparation, ny och tillbyggnad.
Kolla med kommunens sammhällsbyggnadskontor eller miljö & hälsa vad dom säger om anmälningsplikt, bygglov, rivningslov, kompetens och behörigheter med mera på din lokala ort.
Vissa kommuner kräver också att beställaren SKALL införskaffa en slutförandeförsäkring för varje mer omfattande arbete.
Vill du inte gå igenom detta, då FÅR du riva ut allt själv men det finns alltid begränsningar för hur mycket försäkringsbolagen ersätter om man som lekman gör fel vid sådana här krävande arbeten och även ditt försäkringsbolag kan begära att du skall ha kompetens och adekvat utbildning för att få utföra det själv.
Lycka till.
I Kungsängen t.ex. tar ingen återvinningscentral emot detta material. Frågan där gäällde eternitplattor på innervägg och takytor. Detta kallas "bundet asbest" som är bundet i form av plattor. Även ofta förekommande på äldre bostäder och ladugårdars tak.
Man kan lämna in materialet för återvinnig hos Ragnsells i en närliggande ort men dessa tar då 5 SEK per kg material.
Ett bolag i Täby tar däremot 2 SEK per kg torrt material.
Det lönar sig att leta runt, men uteslutande skall man utgå ifrån att det kostar upp till 5,000 SEK per ton. Blir det billigare har man tur och det spelar ingen som helst roll om man är privatperson eller entreprenör.
Entreprenörer som befattar sig med Asbest-sanering skall kunna visa upp samtliga av AV gällande intyg för utbildning och kompetens på området. Dessutom måste vi ha ansvars, entreprenörsförsäkring, följa regler om anmälningsplikt, och sedan 2/7-2014 skall du även ha Heta Arbeten kompetenskort för att få köra alla typer av verktyg som skapar värme av något slag.
Bra att veta om någon lägger loss med en värmepistol på gammalt svartlim t.ex. (Öppen låga får ALDRIG användas i något hett arbete mera).
Dessutom skall du ha en Arbetsmiljösamordningsplan utskriven och signerad för varenda liten detalj som skall fixas under renovering, sanering, reparation, ny och tillbyggnad.
Kolla med kommunens sammhällsbyggnadskontor eller miljö & hälsa vad dom säger om anmälningsplikt, bygglov, rivningslov, kompetens och behörigheter med mera på din lokala ort.
Vissa kommuner kräver också att beställaren SKALL införskaffa en slutförandeförsäkring för varje mer omfattande arbete.
Vill du inte gå igenom detta, då FÅR du riva ut allt själv men det finns alltid begränsningar för hur mycket försäkringsbolagen ersätter om man som lekman gör fel vid sådana här krävande arbeten och även ditt försäkringsbolag kan begära att du skall ha kompetens och adekvat utbildning för att få utföra det själv.
Lycka till.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden