Usch vilket tråkigt berättelse. Jag tycker absolut att du ska kontakta fastighetsmäklarinspektionen och berätta vad du varit med om. Tilläggstjänsterna är nog inget konstigt i sig, även om det är fel av mäklaren att inte ge dig tid och valmöjligheten. Det du däremot beskriver om mäklarens ersättning är inte förenligt med så kallad god fastighetsmäklarsed - tvärtom.

Men för att göra det enkelt så skulle jag säga att du med gott samvete kan hänvisa debiteringen till det som står i förmedlingsuppdraget (avtalet mellan dig och mäklaren). Det får inte mäklaren frångå.

A Anneli.S skrev:
Hej! Vi har precis sålt vår lägenhet och är missnöjd med mäklarens agerande. Hon bl.a. sålde oss extra tjänster under säljning med ganska aggressiv stil; hon pratade inget i förväg och sedan plötsligt skulle vi bestämma inom några timmar och sedan gick det inte att ångra sig nästa dag. Dessutom ändrade hon sin provision som bestämdes i förväg. Jag är ganska oerfaren (sålde för första gången) och orolig person varför jag känner mig lurad av henne. Har ni några tips hur jag ska göra så här efterhand och när skulle vara bästa tillfället att göra klagomål om mäklaren? Bör jag vänta till köparen har tillträtt vår bostad så att jag inte mer behöver ha med mäklaren att göra om hon blir sur på oss?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.