Men om det är en amatörfärg borde den väl vara enkel att få okej resultat med? Man kan ju anta att amatörer är sämre på att måla och behöver en mer lätthanterlig färg än proffsen...

W Wagner skrev:
Men om det är en amatörfärg borde den väl vara enkel att få okej resultat med? Man kan ju anta att amatörer är sämre på att måla och behöver en mer lätthanterlig färg än proffsen...
Vissa amatörfärger behöver man 3 strykningar med.

Jag har målat en del med beckers väggfärg+ som såldes på bauhaus tidigare (600-700 för en bruten 10L) i förra lägenheten. Väldigt vattnig färg som det var svårt att få ett jämt resultat med.
Sista rummen målades med Jotun wonderwall (600 för 3l) och Flügger flutex, jäklar vilken skillnad i färg. Mycket tjockare, mer som en grekisk yoghurt, täckte svinbra och skvätte knappt något.
Coloramas egna färg (tillverkas av Alcro) är också ljusår bättre än byggvaruhus-Beckers.
Beckers scotte är däremot även den en trevlig färg.

(OBS, priserna jag skrev in var när jag köpte den färgen 2016, köpte nyligen Jotun till huset, det var lite dyrare :P)

W Wagner skrev:
Amatörer tittar bara på priset och köper det billigaste.

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
K
Då vore ju det intressanta att höra vilken färg de anser man ska använda för att inte få detta ”amatörresultat”.

Spännande också med varumärkesdiskussionen av Beckers/Alcro, båda ägs av samma finska företag.

K kniv skrev:
Spännande också med varumärkesdiskussionen av Beckers/Alcro, båda ägs av samma finska företag.
….vilket inte säger någonting alls om vad som finns burken. Alla färgtillverkare har flera kvaliteter i sitt sortiment, ibland i samma varumärke, ibland i olika.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
K
MathiasS MathiasS skrev:
….vilket inte säger någonting alls om vad som finns burken. Alla färgtillverkare har flera kvaliteter i sitt sortiment, ibland i samma varumärke, ibland i olika.
Exakt min poäng. Att bara säga att ett visst märke är ”kasst” är alldeles för onyanserat. Jag påstår inte heller att Alcro och Beckers är att likställa bara för att det är samma ägare, man måste se till respektive produkt för att kunna jämföra

• Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja, det är väl snarare regel än undantag att en tillverkare säljer produkter under olika varumärken i olika prissegment riktat till olika slutkunder.

K kniv skrev:
Då vore ju det intressanta att höra vilken färg de anser man ska använda för att inte få detta ”amatörresultat”.

Att be en målare använda konsumentfärg är ju som att be en snickare bygga din trall med elverktyg från Rusta, det går säkert men slutresulteatet
K kniv skrev:
Exakt min poäng. Att bara säga att ett visst märke är ”kasst” är alldeles för onyanserat. Jag påstår inte heller att Alcro och Beckers är att likställa bara för att det är samma ägare, man måste se till respektive produkt för att kunna jämföra
Precis min tes, det är snarare konsument vs yrkesmän.
Visst funkar en grön bosch / B&D att skruva något med då och då men jobbar man med prylarna så behövs det proffsgrejer. Samma sak med färger, rollers, penslar.
Är jag van att köra en porsche blir det kanske inte lika bra om jag ska köra en fiat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.