Bygger hus vid kusten. Totalentreprenad. När panelen kom på var det tänkt järnvitriol. Vi avråddes dock från det av entreprenören och valde en täcklasyr.
Vi har inte bestämt panelens form, men tror att det blivit helt fel. Det är en hyvlad och spontad panel utan fasning. Den sattes upp ca 4 mån innan den målades.
Bekymmer 1: Nog borde panelen ha förbehandlats vare sig det var med järnvitriol eller täcklasyr? Nu ser det inte bra ut med stora omålade springor. Entreprenören hävdar att det inte hade varit några problem med täckning om vi inte ändrat från järnvitriol till täcklasyr. Samtidigt som han avrådde från järnvitriolen.
Bekymmer 2: Panelen är i stort sett
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
endast fäst med spik i sponten. Inga spikar f ö. Har fått frågan från annan byggkunnig hur entreprenören kunde bygga på det sättet. Dkulle inte vara godkänt att inte spika fast mot horisontella reglarna under panelen.