Hej,

Har ett hus ifrån 1991 med en Sebovex på vinden. Idag hörde jag ett missljud från den, som lät om något låg ivägen för fläkten.

Efter lite felsökning så kom jag fram till att det nog var själva fläkten som låter, det verkar som går emot något (ljudet uppstår först efter det att motorn kommit upp i varv. Jag kom till denna slutsats genom ljudet tillfälligt försvann om man bankade på motorn.

Är denna slutsats rimlig? (Dvs att det är själva fläkten som är problemet)

Fråga 2: Hur byter man ut den? Det står i de knapphändiga monteringinstruktionerna ifrån 1991 att fläkten kan bytas "lätt", men jag har redan nyttjat så mycket våld som jag vågar, och ingenting verkar släppa.

Tack på förhand.
 
Mad_Man skrev:
Hej,

Har ett hus ifrån 1991 med en Sebovex på vinden. Idag hörde jag ett missljud från den, som lät om något låg ivägen för fläkten.

Efter lite felsökning så kom jag fram till att det nog var själva fläkten som låter, det verkar som går emot något (ljudet uppstår först efter det att motorn kommit upp i varv. Jag kom till denna slutsats genom ljudet tillfälligt försvann om man bankade på motorn.

Är denna slutsats rimlig? (Dvs att det är själva fläkten som är problemet)

Fråga 2: Hur byter man ut den? Det står i de knapphändiga monteringinstruktionerna ifrån 1991 att fläkten kan bytas "lätt", men jag har redan nyttjat så mycket våld som jag vågar, och ingenting verkar släppa.

Tack på förhand.
Vad märkligt jag hörde också ett liknande ljud från vår FTX-fläkt i veckan... Felsökte och fann att det var fläkthjulet på sugsidan (där uteluften kommer in) som vid höga varv skrapade mot omslutande metall... Har tidigare lyckats lyfta ur fläktmotorpaketet från växlarlådan för rengöring och dammsugning. Bryter huvudströmbrytaren till aggregatet, kopplar ur ev sladdkontakter och tar ett stadigt grepp runt fläktpaketet och rycker rakt uppåt. Vet inte om du har för aggregatstyp, min är av typen korsvärmeväxlare från 1996, alltså 2 fyrkantiga paket som man också kan lyfta rakt upp vi rengöring/byte till sommarkassetterna.
Felet med skrapljudet tror jag beror på att fläktlagren är slitna och har börjat glappa, vilket ger en obalans i fläkthjulen och hjulet börjat glida mot metallkåpans insida. Åtgärden var att jag skruvade loss en böjd plåt som ansluter väldigt när fläkthjulet, bockade upp det några millimeter o skruvade tillbaka plåten. Då fick jag ett större glapp och missljudet försvann i höga varvtal...
 
Ju större glappet blir mellan inloppskona och fläkthjul ju mer tappar du i effekt på fläkten. Håll koll på så du inte får för mycket obalans i flödena. Ett bättre alternativ vore nog om du bytte lager i fläkten, då det förmodligen är det som gör att fläkthjulet har börjat röra på sig.
 
Beställde nya lager igår, som du beskriver så observerade jag att synkningen mellan inloppskoner och hjulen inte var optimala längre... hjulet skrapade ju på övre delen av konen och glappar säkert 5 mm i nedre delen vilket säkerligen påverkar fläkthjulets flöde. Jag får justera tillbaka konerna (både på till-/avluft hjulen) och synka dem med fläkthjulen så glappet blir mindre efter lagerbytet, finns det några rekomendationer på hur nära fläkthjulen ska ligga konerna? Gjorde ett test med att ta tag i motorn (som var ganska varm, normalt?) och kände om den glappade och jag kunde med lätthet få motorn gunga upp och ner några millimeter, ingen direkt glapp men kände att motorn+hjul hänger ner något från ursprungsläget.
 
På de tidiga villaaggregaten justerade man totalflödet på fläktarna genom att just öka eller minska glappet mellan inloppskona och fläkthjul. Efter det gick man över till trafo styrning, (sänka strömmen fram) och nu kör man ec motorer där man styr hastigheten med en 0-10v signal. Men för att svara på din fråga så skulle jag justera inloppskonan så tight som möjligt, alternativt sättas dem i samma läge som de va innan du började skruva om du nu minns det.
 
Tjoa skrev:
På de tidiga villaaggregaten justerade man totalflödet på fläktarna genom att just öka eller minska glappet mellan inloppskona och fläkthjul. Efter det gick man över till trafo styrning, (sänka strömmen fram) och nu kör man ec motorer där man styr hastigheten med en 0-10v signal. Men för att svara på din fråga så skulle jag justera inloppskonan så tight som möjligt, alternativt sättas dem i samma läge som de va innan du började skruva om du nu minns det.
OK, jag ser inga justermöjligheter på konerna på vårt aggregat, bara fasta skruvade lägen... har bara bockat plåten några millimeter+plus några extra brickor för att få ut konen lite från fläkthjulen och slippa skrapljudet.

Nu har jag skruvat isär fläkten för att byta lagren... Då hittade jag felet till varför fläkthjulen+motor börjat glappa och då skrapar mot konerna. Motorpaketet hänger i 4 små gummibussningar som sitter fastskruvade i fläkthusets mellanvägg med 4 st M4. Gummit i bussningarna har spruckit med tiden (efter ca 17 års drift) och speciellt den övre var helt lös och hade delat på sig. Bussningarna gick enkelt att skruva bort, tyvärr hade jag inga nya att sätta dit för tillfället. Jag bytte istället plats på dem, skiftade den översta/lägsta och limmande upp de trasiga bussningarna med lite superlim... När allt sattes tillbaka var glappet i stortsätt borta, så det gick att återställa koner till orginalläget, nu vågar jag inte göra glappet för tajt, med de gamla bussningarna, så det tar jag om jag får tag i nya reservdelar.

Tyvärr hittade jag inget sätt att sära på motor och axel för att kunna byta motorlager. Har hört att det sitter en bricka man ska lossa nånstans, hur gör man? Se bifogad bild
 
  • DSC01690.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Jag har samma problem som du har. Har dock problem med att få loss fläkthjulet på utsugssidan från axeln så jag kommer inte åt gummibussningarna. Har skruvat ur låsskruven och försöker nu dra av hjulet från axeln men det sitter som gjutet på axeln. Hur gjorde du för att få loss hjulet från axeln? Skickar även bild på hjulet på axeln.
 
Rostig, rund metallklädsel med skruv i centrum på en grå yta med skiftningar och en svart skugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.