2 115 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Missljud Bosch tvättmaskin
För 1,5 månader sedan köpte vi en ny tvättmaskin efter renovering av tvättstugan.
Det blev en Bosch wau28pahsn/25. Wi-Fi och alla möjliga roliga finesser. Den har fungerat kanon fram till nu.
Idag när jag satte igång tredje maskinen för dagen började den låta konstigt, ungefär som om en pump är trasig eller blockerad. Första tillfället var innan jag ens startad maskinen, den stod i standby medans jag lastade in tvätt. Trodde att det var torktumlaren som stod igång ovanpå som lät men lokaliserade ljudet till tvättmaskinen.
Det lät i ca 20 sekunder. Startar en ny tvätt och efter en liten stund hör både jag och sambon ljudet genom tvättstugedörren. Hon har aldrig hört det innan. Efter tredje tillfället satte jag mig och väntade utanför tvättstugan med mobilen redo för att spela in ljudet. Kan dock inte bifoga från mobilen.
Vi kör för första gången ”allergy plus” programmet och spekulerar i om det är därför det låter.
Den har automatisk dosering av tvättmedlet och det surrar alltid lite när den startar men inte på denna nivån.
Någon som har bra input?
Det blev en Bosch wau28pahsn/25. Wi-Fi och alla möjliga roliga finesser. Den har fungerat kanon fram till nu.
Idag när jag satte igång tredje maskinen för dagen började den låta konstigt, ungefär som om en pump är trasig eller blockerad. Första tillfället var innan jag ens startad maskinen, den stod i standby medans jag lastade in tvätt. Trodde att det var torktumlaren som stod igång ovanpå som lät men lokaliserade ljudet till tvättmaskinen.
Det lät i ca 20 sekunder. Startar en ny tvätt och efter en liten stund hör både jag och sambon ljudet genom tvättstugedörren. Hon har aldrig hört det innan. Efter tredje tillfället satte jag mig och väntade utanför tvättstugan med mobilen redo för att spela in ljudet. Kan dock inte bifoga från mobilen.
Vi kör för första gången ”allergy plus” programmet och spekulerar i om det är därför det låter.
Den har automatisk dosering av tvättmedlet och det surrar alltid lite när den startar men inte på denna nivån.
Någon som har bra input?
Så här låter missljudet.
Jag har jobbat med mycket olika typer av storköksmaskiner tidigare men inte specifikt konsumenttvättmaskiner tidigare och det här ljudet låter inte friskt.
Torktumlaren är på precis ovanför och bidrar med ett svagt bakgrundsljud.
Jag har jobbat med mycket olika typer av storköksmaskiner tidigare men inte specifikt konsumenttvättmaskiner tidigare och det här ljudet låter inte friskt.
Torktumlaren är på precis ovanför och bidrar med ett svagt bakgrundsljud.
Ganska säker på att det inte är det. Ljudet både kom och försvann innan jag startade maskinen och när jag spelade in snurrade trumman långsamt och det fortsatte den göra även efter att ljudet försvann.nino skrev:
Min teori just nu är att det är en pump till doseringssystemet. Tänker höra av mig till Bosch efter påskhelgen.
Det är såklart smidigt för konsumenterna med finesser men ställer ofta till krångel för teknikerna. Jobbade som sagt i servicebranschen tidigare.electroluxaren skrev:
vi har kört 2 tvättar till sen den lät konstigt. Nu ”vanliga” program och jag har inte hört något missljud. Kanske var det något associerat med just allergi-programmet.
Klicka här för att svara