Jag har kollat och kan inte se något från utsidan och pumpen snurrar lätt när jag försöker rotera den. Låter som en stucken gris ibland när den pumpar ur.
Har garanti i alla fall ett halvår till men lyssnar gärna om det finns några enkla knep annat än kolla till pumpen från framsidan?
Är en Bosch WAW32668 Series 8 men verkar ju vara ett ganska universellt problem läser jag.
Har garanti i alla fall ett halvår till men lyssnar gärna om det finns några enkla knep annat än kolla till pumpen från framsidan?
Är en Bosch WAW32668 Series 8 men verkar ju vara ett ganska universellt problem läser jag.
Jag tycker att jag kollat allt jag kommer åt från framsidan. Inte superakut just nu men vill ogärna bli utan maskin då vi är familj på fyra. Gissar att barnens sandiga kläder kanske tagit ut sin rätt på pumpen. Försöker alltid sopa av så gott det går men med Stockholms trista vintrar blir det mycket sandigt och geggigt vinterhalvåret.
HIttade den här som exakt beskriver hur man tar isår den. Med tur sitter något i inloppet som blockar flödet alternativt något som tar i.
HIttade den här som exakt beskriver hur man tar isår den. Med tur sitter något i inloppet som blockar flödet alternativt något som tar i.
Hur gick det med din pump? Vår maskin stannade pumpen på helt idag, jag rev ur pumpen och axeln glappade något (kanske ska vara ett spel?) och huset bakom var fullt med svart gegga. Rengjorde och satte ihop, torrkörde pumpen som då gick men "rasslade". Undrar om det ska vara ett glapp och det kommer att funka ett tag till... Maskinen är 8 år gammal, det är ju exakt beräknad livslängd. En modell med kolmotor 7kg och 1200 varv, så det är inte direkt top of the line. Men har tagit oss genom kräksjuka galonbarn. Kanske ska köra ett par tvättar och se om det funkar. Dock vill den lilla spärren på pumpen inte "bita" så jag är lite orolig att den kan rotera bort, kan nog iofs fixera med ett buntband.
Har beställt en ny maskin då "familjen" gärna inte vill vara utan maskin, men miljösamvetet och plånboken funderar på om det gått att köra vidare... Undrar vad livslängd på kol och lager i trumma är på sådan här maskin?
Antar kolen har en mycket beräkningsbar livslängd sett till driftstimmar, medan avloppspump och lager bör vara beroende på om man tvättar mattor, jympaskor och leriga barnkläder eller silkesunderkläder. Kanske har vi kört mest av det förstnämnda så att kolen har mycket kvar att ge emedan pumpen slitit ovanligt hårt...
Antar kolen har en mycket beräkningsbar livslängd sett till driftstimmar, medan avloppspump och lager bör vara beroende på om man tvättar mattor, jympaskor och leriga barnkläder eller silkesunderkläder. Kanske har vi kört mest av det förstnämnda så att kolen har mycket kvar att ge emedan pumpen slitit ovanligt hårt...
skulle tro att din maskin är borstlös om den inte är äldre än 8-år eller serie 4 eller 2. har du inte heller hört något missljud från trumlagren under denna tid så lär den hålla minst lika länge till.J JohanLun skrev:Har beställt en ny maskin då "familjen" gärna inte vill vara utan maskin, men miljösamvetet och plånboken funderar på om det gått att köra vidare... Undrar vad livslängd på kol och lager i trumma är på sådan här maskin?
avloppspumpar byter man lite då och då däremot för att de blir skadade av allt som fastnar däri samt att tätningen runt motoraxeln ej håller tätt.
Clasixx6 tror jag den heter, köpt 2013. Det var fullt med gegga runt magneten, såg ut att det oundvikligen skulle samlas vatten där, det var ett stängt utrymme. Det gick även att rotera impellern ca ett haft varv mot magneten.electroluxaren skrev:skulle tro att din maskin är borstlös om den inte är äldre än 8-år eller serie 4 eller 2. har du inte heller hört något missljud från trumlagren under denna tid så lär den hålla minst lika länge till.
avloppspumpar byter man lite då och då däremot för att de blir skadade av allt som fastnar däri samt att tätningen runt motoraxeln ej håller tätt.
Är inte vid maskinen, men det ser ut ungefär som denna; https://www.elon.se/bosch-wab28266sn#additional dock ej exakt samma spec.
Det som talar för kol är även att det låg svart damm ungefär under motorn. Iofs tillsammans med mycket annat bös men...
Redigerat:
är det en 6:a så kan det vara motor med kolborstarJ JohanLun skrev:Clasixx6 tror jag den heter, köpt 2013. Det var fullt med gegga runt magneten, såg ut att det oundvikligen skulle samlas vatten där, det var ett stängt utrymme. Det gick även att rotera impellern ca ett haft varv mot magneten.
Är inte vid maskinen, men det ser ut ungefär som denna; [länk] dock ej exakt samma spec.
Det som talar för kol är även att det låg svart damm ungefär under motorn. Iofs tillsammans med mycket annat bös men...
Klicka här för att svara